W codziennym pędzie między szkołą, przedszkolem, zajęciami dodatkowymi, korepetycjami, coraz trudniej znaleźć nam czas na długie pogawędki przy rodzinnym obiedzie. Czas, który wspólnie spędzamy, jest ograniczony. Staramy się w nim „upchnąć” rozmowy o wszystkich sprawach ważnych dla dziecka i wydarzeniach z danego dnia. Często rzucamy krótkie pytania i liczymy na szybką odpowiedź, nie mając czasu na wsłuchiwanie się we wszystkie niuanse i treści, które próbuje nam przekazać dziecko, czasem poza werbalnie.
O co nie warto pytać dziecko?
Najczęściej zadawane pytanie przez rodziców, gdy dziecko wróci ze szkoły/przedszkola to klasyczne już „Jak było?”. Najczęstsza odpowiedź, jaka pada z ust dziecka to „fajnie”. I tyle dowiedzieliśmy się o tym, jak nasza pociecha spędziła dzień. A przecież mieliśmy dobre intencje, ale wyszło jak zawsze. Jeśli chcemy poznać, co działo się z naszym dzieckiem w ciągu dnia, możemy skorzystać z listy 30 pytań lepszych niż „Jak było w przedszkolu?”.
W końcu jako matka najbardziej na świecie pragnę, żeby moje dziecko było szczęśliwe i chcę wiedzieć, czy tak właśnie jest. Każdego dnia zadaję każdemu z moich dzieci trzy pytania. Pozwólcie, że zacznę od tego, o co nie pytam. Rzadko pytam o ocenę ze sprawdzianu czy kartkówki. Zakładam, że nauczyciele moich dzieci na bieżąco mnie o tym informują. Nie chodzi o to, że nie dbam o stopnie i wykształcenie. Jednak nie uzależniam szczęścia moich dzieci od ocen, a jeśli dla nich są one ważne, to same mi o tym mówią.
Wole pytać o to:
1. Z kim dziś się bawiłaś?
Dzięki temu dowiaduję się:
- Czy czuje się częścią grupy, czy nie czuje się samotnie?
- Czy ciągle bawi się z tymi samymi koleżankami, czy też poznaje nowych przyjaciół?
- Czy jest aktywna fizycznie, wybiera zabawy ruchowe, czy też ogranicza się do czynności, które nie wymagają zużycia dużej ilości energii? - Czy jest szczęśliwa?
2. O czym dzisiaj rozmawiałaś na długiej przerwie (podczas obiadu)?
Dzięki temu dowiaduję się:
- Czy nie je obiadu samotnie? Jeśli nie siedzi obok kogoś, jak się z tym czuje?
- Co ją interesuje? Co jest dla niej ważne?
- Czy uśmiecha się podczas opowiadania o przerwie? - Czy jest szczęśliwa?
3. Jaka była najodważniejsza rzecz, jaką dziś zrobiłaś?
Dzięki temu dowiaduję się:
- Czy próbuje nowych rzeczy?
- Czy podejmuje ryzyko?
- Czy jest z siebie dumna? - Czy jest szczęśliwa?