Dlaczego pozwalam dziecku wspinać się po zjeżdżalni?
Dlaczego pozwalam dziecku wspinać się po zjeżdżalni? Prawo autorskie: kall1st0 / 123RF Zdjęcie Seryjne
Reklama.
Pozwalasz swoim dzieciom wspinać się na zjeżdżalni? Ja tak robiłam.
Niektórzy z was sapali, burknęli coś pod nosem, a inni krzyczeli i wymachiwali rękoma w złości. Mruczeli o złych dzieciach, braku manier i bezstresowym wychowaniu. A reszta z was? Pewnie zastanawia się, dlaczego w ogóle o tym piszę, co to jest za nowość, bo wy też pozwalacie swoim dzieciom wspinać się po zjeżdżalni.
Wszyscy słyszeliśmy zdanie powtarzane na placu zabaw jak mantrę: „Nie wspina się po zjeżdżalni!”. Na tej podstawie wyrosły rzesze przeciwników wspinaczki, jak i zbuntowanych zwolenników. Rodzice dzieci zakazujących wspinanie po zjeżdżalni naprawdę wściekają się na tych, którzy pozwalają na to swoim potomkom.
- Drabinka służy do wspinania - powiedział jeden z komentatorów i dodał - Ucz je, jak współpracować z innymi w społeczeństwie ... to fundamentalne podstawowe zasady wychowania!".
Pozwolę sobie wyjaśnić, że jako matka znam podstawowe zasady i uczę ich moje dzieci: nie krzywdzić innych dzieci, nie rzucać piaskiem w oczy innych, nie biegać z patykami na placu zabaw, nie przeklinać itp. Zwracam uwagę moim dzieci, gdy łamią którąś z nich. Ale w przeciwieństwie do tego, co wielu uważa za brak wychowania, pozwalam dzieciom na wspinanie się po zjeżdżalni. Oczywiście pod warunkiem, że nikt akurat nie chce z niej zjechać. Dzieci powinny doświadczać nie tylko zjeżdżania, ale i wspinania, potykania się podczas wspinaczki pod górę. Te umiejętności motoryczne są tak samo ważne, jak ześlizgiwanie się.
Moim celem nie jest wywołanie buntu i nakręcenie afery na placu zabaw. Wchodzenie po zjeżdżalni stymuluje układ przedsionkowy. Według VEDA: Life Rebalanced ma to związek z "ruchem, równowagą i orientacją przestrzenną". Wraz ze wzrokiem, stawami i mięśniami układ przedsionkowy odgrywa ogromną rolę w utrzymywaniu równowagi. Naukowcy z Frontiers in Neuroscience odkryli, że "brak stymulacji układu przedsionkowego we wczesnym okresie życia może prowadzić do obniżenia wydajności poznawczej, a także do zmiany reprezentacji poznawczych". Źle funkcjonujący układ przedsionkowy ujawnia się w postaci trudnych do wyjaśnienia zaburzeń związanych z uczeniem się, emocjami, zachowaniem i sprawnością ruchową dziecka.
Dzieci również muszą rozwijać świadomość swojego ciała. Terapia pediatryczna North Shore mówi, że dzieci z niską świadomością przestrzenną własnego ciała mają problemy z uczeniem się nowych umiejętności motorycznych, takich jak np. robienie pajacyków. "Czynności motoryczne w dużym stopniu opierają się na kontroli mięśni i stawów podczas podskakiwania lub wspinania się. Dzieciom z niską świadomością ciała trudniej przychodzi nauka tych czynności”. Tak więc wspinanie się po zjeżdżalni pomaga twojemu dziecku rozwinąć świadomość motoryczną ciała, sprawia, że staje się mniej niezgrabne i ułatwia uczenie się pewnych umiejętności.
Wspinaczka po zjeżdżalni pozwala również moim dzieciom bezpiecznie testować swoje możliwości. Jak wysoko mogą dostać? Czy to potrafią? Kiedy zejdą w dół? Wiemy, że taka ryzykowna zabawa (nie myl z pozostawieniem dziecka w niebezpiecznej sytuacji bez opieki) jest ważna dla dzieci i że płynie z niej wiele korzyści. Buduje poczucie własnej wartości oraz kreatywność i odporność. Nawet jeśli dzieciom nie uda się wejść (zwykle tak się dzieje), mają poczucie ciężkiej pracy i zwykle nie kończy się na jednym podejściu. Próbują wielu różnych chwytów i pozycji, w jakich ustawiają stopy. Pomaga im to w nauce świadomości swojego ciała w przestrzeni.
Co najważniejsze, nie chcę, aby moje dzieci uważały, że muszą używać przedmiotów w jeden sposób, który narzuca im ktoś inny. Jeśli wszyscy się zjeżdżają, wspinanie się staje się aktem twórczym. Uczy ich kwestionować świat wokół nich w bezpieczny sposób, zaczynając od placu zabaw.