Szkoły są różne, bez dwóch zdań. To, jaka atmosfera będzie w niej panować i czy dzieci będą chętnie do niej chodzić, zależy w ogromnej mierze od dyrekcji i pedagogów.
To widać, komu się chce, a komu nie
Jeśli pedagogom najzwyczajniej w świecie się "chce", to i dzieciom czas w placówce mija zdecydowanie szybciej. Tak wiele zależy od podejścia do młodzieży, szacunku dla nich, chęci zrozumienia i wspomagania w rozwijaniu pasji, bo wielokrotnie udowodniono, że właśnie od tego zależy sposób traktowania szkoły i nauczycieli przez młodych ludzi.
Dzieci naprawdę nie są ślepe i potrafią dostrzec tych pedagogów, którzy traktują ich z szacunkiem, zrozumieniem i nawiązują bliższą relację, niż: „Kowalski obecny” i „Nowak do odpowiedzi”. Mało tego, że dostrzegą, to i odpłacą zaangażowaniem w czasie zajęć, przygotowaniem do lekcji oraz poważaniem nauczyciela, o co dziś czasem niełatwo.
Szkoła Podstawowa nr 81 im. Bohaterskich Dzieci Łodzi wyszła naprzeciw oczekiwaniom młodych ludzi. Udowodniła tym samym, że warto czasem wznieść się poza utarte schematy i dać jasny przekaz dzieciom, że szkoła jest dla nich, a nauczyciele będą starali się zapewnić im jak najlepsze warunki do nauki.
Da się?
Na drzwiach szkoły pojawił się więc zakaz narzekania, a na ścianach karty z wartościowym przesłaniem.
„Mów dziecku, że jest mądre, że może, że potrafi…”. Janusz Korczak
„Pozwól dzieciom błądzić i radośnie dążyć do poprawy. Dzieci chcą się śmiać, biegać, swawolić”. Janusz Korczak
”Tajemnica edukacji polega na szanowaniu ucznia”. Ralph Waldo Emerson
Takie proste, takie banalne, ale może jednak warto brać przykład z łódzkiej szkoły podstawowej? Niech to się stanie inspiracją dla innych pedagogów.
Wizyty w SP nr 81 już od drzwi inspirują, chociaż to taki zwyczajny, nieatrakcyjny i niepozorny budynek. Ale w środku ... dużo dobrej energii. Nauczyciele tej szkoły pokazują, że dzieci / uczniowie, żeby się uczyć, nie potrzebują presji, przymusu i jedynek. Jedynek tam w ogóle nie ma, a dzieci się uczą. Bo one bardziej potrzebują szacunku, wsparcia, inspiracji i ... trudnych, wymagających zadań! I potrzebują jeszcze prawa do robienia błędów, bo na błędach można się uczyć w najefektywniejszy sposób! W takich warunkach uczniowie najlepiej rozwijają swój potencjał. (mż)