Promotorka kultury dziecięcej, autorka książki ''Franek i siła słów''
Wydaje mi się, że wyjaśnianie małemu dziecku, czym jest komunikacja, nie do końca ma sens. Jako że dzieci uczą się przez naśladowanie, warto samemu dawać im przykład. A to oznacza, że to my, dorośli, powinniśmy poznać podstawowe zasady komunikowania się i ich przestrzegać. Uważne słuchanie, jasne wyrażanie tego, co chcemy przekazać, dostosowanie komunikatu do możliwości percepcyjnych odbiorcy, okiełznanie nadmiernych emocji – to podstawa. Ale na pewno warto rozmawiać z dzieckiem, że są skuteczniejsze sposoby na przekonanie kogoś do swoich racji, niż krzyk i wymuszanie, oraz uzmysławiać, że różnica zdań czy konflikt nie są żadną katastrofą, tylko wyzwaniem, które trzeba podjąć.
Dziecko chciało umówić się z kolegami do kina, o czym zakomunikowało rodzicowi, gdy ten jedną ręką otwierał drzwi, drugą sięgał po dzwoniący w kieszeni telefon. Co prawda, rodzic przytaknął na znak, że się zgadza, ale później okazało się, że w tym czasie, gdy miał odbyć się seans, rodzic zaplanował zupełnie inną aktywność z dzieckiem. Nastąpiło nieporozumienie wynikające z nieuważnego słuchania. Inna sytuacja, znana pewnie wszystkim – wystawiamy pełny kosz na śmieci z szafki na środek kuchni i jesteśmy przekonani, że wszyscy rozumieją ten komunikat. Okazuje się, że to wcale nie jest do końca jasne, więc jeśli chcemy, żeby konkretna osoba wyniosła śmieci, należy ją o to poprosić.
SŁOWNICZEK POJĘĆ Z WIEDZY O KOMUNIKACJI
• Komunikacja – porozumiewanie się; wyrażanie tego, co myślimy, wyobrażamy sobie lub czujemy, tak by inni mogli to zrozumieć.
• Nadawca – jeden z uczestników komunikacji, ten, który w danej chwili przekazuje informację.
• Odbiorca – drugi z uczestników komunikacji, ten, który w danej chwili odbiera przekaz od nadawcy.
• Skuteczne słuchanie – podstawa skutecznej komunikacji. Jeśli chcemy, by nasi odbiorcy wiedzieli, o co nam chodzi, musimy ich rozumieć, czyli słuchać.
• Perswazja – inaczej przekonywanie innych do swoich racji, do pomysłu, do działania.
• Argumentacja – przejaw perswazji, przytoczenie argumentów przemawiających za naszą propozycją. Trzeba pamiętać, by nie posługiwać się nieprawdziwymi argumentami.
• Asertywność – umiejętność wyrażenia własnego zdania i bronienia własnych praw w taki sposób, by nie urazić innych. To także zdolność przekazywania próśb i odmów.
Promotorka kultury dziecięcej, autorka książki ''Franek i siła słów''
To, o czym powinien pamiętać każdy rodzic – w jakiejkolwiek rozmowie z dzieckiem, ale też innym dorosłym, czy dziecko w rozmowie z rodzicem, nauczycielem, panią w sklepie, rówieśnikiem, to szacunek dla rozmówcy. Niezależnie od tego, jakie łączą nas relacje, czy jestem szefem, czy podwładnym, rodzicem czy dzieckiem, profesorem czy robotnikiem, powinienem szanować swojego rozmówcę, nawet jeśli zupełnie nie zgadzam się z jego zdaniem. Szanować to znaczy wysłuchać, zwracać się w sposób kulturalny, wytaczając własne argumenty – i odnosić się do argumentów, a nie personalnie do człowieka. Doskonale wszyscy wiemy, że nie raz zdarza się nam, dorosłym, nie przestrzegać tej zasady, co nasze dzieci widzą i czego, chcąc nie chcąc, się uczą.
Artykuł powstał we współpracy z wydawnictwem Zielona Sowa