
Jeśli rehabilitacja zostanie podjęta późno, nieprawidłowe zachowania ruchowe dziecka będą się utrwalać, to z kolei może spowodować, iż następne umiejętności ruchowe zdobywane przez dziecko będą się odbywać w nieprawidłowych wzorcach. W konsekwencji nakładania się tych nieprawidłowych wzorców ruchowych, dziecko może mieć wady postawy, trudności w koncentracji uwagi lub też przy dużych zaburzeniach neurologicznych, może rozwinąć się mózgowe porażenie dziecięce
W przypadku niemowląt niezwykle istotne jest, aby reagować na takie niepokojące objawy jak asymetryczne ułożenie ciała, napinanie kończyn, tułowia, odginanie głowy, trudności w utrzymaniu pozycji w leżeniu na brzuchu w wieku od pierwszych dni życia, lub niechęć do tej pozycji, problemy podczas karmienia, a także częste ulewania. Podczas pierwszej wizyty, terapeuta powinien zapytać w takich przypadkach m.in. o przebieg ciąży, porodu, rozwój dziecka w poszczególnych miesiącach oraz o niepokojące rodzica objawy. Ocena spontanicznych zachowań ruchowych dziecka odbywa się podczas zabawy z terapeutą – określa on sposób i jakość wykonywanych przez dziecko czynności oraz proponuje ćwiczenia. Mogą to być zestawy ćwiczeń wykonywane w domu lub też sesje z fizjoterapeutą w gabinecie.
Rehabilitacja dzieci od 1 roku do 18 lat
Rodzice powinni zwracać uwagę na takie objawy jak obniżone napięcie mięśniowe, wady postawy, wady stóp, zaburzenia koordynacji ruchowej. Podczas pierwszego spotkania, rehabilitant ocenia postawę dziecka w statyce i dynamice, sprawdza napięcie mięśniowe oraz siłę mięśniową, a także koordynację ruchową. Podczas rozmowy z rodzicami oraz z dzieckiem, terapeuta pyta przede wszystkim o problemy ruchowe, z którymi obecnie zmaga się dziecko, o przebieg diagnozy oraz leczenia, jeśli takie miało miejsce. Na zakończenie, terapeuta określa formę i metody stosowane podczas dalszej terapii. Długość terapii, zarówno w przypadku niemowląt, jak i starszych dzieci, wyznaczana jest zawsze w odniesieniu do konkretnego przypadku. Czasem wystarczy niewielka stymulacja rozwoju i dziecko „wskakuje” na prawidłowy tor rozwoju, a czasem potrzeba większego wysiłku.