
To już 8. odsłona kampanii fundacji Kwiat Kobiecości poświęcona profilaktyce raka szyjki macicy. Niezwykle podstępna choroba, ale całkowicie wyleczalna, jeśli ją w porę wykryjemy. My kobiety mamy naprawdę dużo zajęć. Jesteśmy matkami, żonami, spełniamy się zawodowo, ale zapominamy często o tym, co jest najważniejsze. 5 minut w ciągu 12 miesięcy, to naprawdę nie jest dużo, żeby umówić się na randkę ze swoim dobrym, sprawdzonym lekarzem ginekologiem.
Tegoroczna odsłona kampanii miała wyjątkowy start. Aż 308 kobiet skorzystało z darmowego badania cytologicznego, dzięki uprzejmości Bydgoskiego Centrum Onkologicznego, które specjalnie na ten weekend wypożyczyło cytobus. Pacjentki otoczyła opieką medyczną profesjonalna kadra centrum medycznego POLMED. Dzięki wsparciu Miasta Stołecznego Warszawa w dniach inauguracji kampanii Pałac Kultury i Nauki podświetlony został na czerwono – kolor symbolizujący raka szyjki macicy.
Jak wynika z tegorocznych badań zrealizowanych w ramach kampanii "Piękna bo Zdrowa" na zlecenie Ogólnopolskiej Organizacji Kwiat Kobiecości przez IQS, kobiety mają wysoką świadomość konieczności wykonywania badań cytologicznych, ale nadal zbyt okazjonalnie je wykonują. Co trzecia Polka wykonuje je rzadziej niż raz na dwa lata.
Rak szyjki macicy to jeden z najczęstszych nowotworów złośliwych u kobiet. Czynnikiem inicjującym rozwój tego nowotworu jest przewlekłe zakażenie wirusem brodawczaka ludzkiego (HPV) o wysokim potencjale rakotwórczym przenoszonym drogą płciową. Szacuje się, że około 60% populacji światowej miało kontakt z tym wirusem. Raka szyjki macicy poprzedza stan przednowotworowy określany jako śródnabłonkowa neoplazja szyjki macicy. Do wczesnych objawów nowotworu należą nieregularne krwawienia miesiączkowe (u kobiet z regularnymi cyklami), krwawienia samoistne, obfite upławy, ból podbrzusza, ból podczas stosunku. Wirus HPV przenoszony jest drogą płciową lub przez bezpośredni kontakt ze skórą osoby zakażonej. U większości chorych, niezależnie od typu serologicznego, infekcja HPV ustępuje samoistnie w okresie od 6 miesięcy do 2 lat, w zależności od stopnia zaburzenia fizjologicznej odporności i gotowości układu immunologicznego do zwalczenia wirusa.
Umieralność z powodu raka szyjki macicy jest w dalszym ciągu bardzo duża. Każdego roku na ten nowotwór umiera 1669 kobiet. Dlatego tak ogromne znaczenie ma profilaktyka. Cytologia jest badaniem, które pozwala wykryć nowotwór w początkowej jego fazie, co z kolei warunkuje jego całkowite wyleczenie. Polega na mikroskopowej ocenie komórek pobranych specjalną szczoteczką z szyjki macicy. Dzięki temu można zdiagnozować nawet niewielkie nieprawidłowości zachodzące w szyjce macicy.
Prawidłowe badanie cytologiczne najlepiej przeprowadzić około siedmiu dni po zakończonym krwawieniu miesięcznym. Dzień przed badaniem nie należy współżyć i nie zakładać żadnych globulek dopochwowo. Wynik powinien być pobrany specjalną szczoteczką. Najlepsza do tego celu jest szczoteczka firmy Rovers® Cervex-Brush®. Dzięki unikalnemu projektowi firmy ROVERS, przy użyciu tylko jednego przyrządu, możliwe stało się uzyskanie jednocześnie komórek gruczołowych kanału szyjki macicy, komórek nabłonka płaskiego szyjki, jak również komórek ze strefy transformacji. Użycie takiej szczoteczki zalecane jest w standaryzacji badań profilaktycznych na raka szyjki macicy.
Kolejnym badaniem profilaktycznym jest test na obecność DNA wirusa HPV. Test HPV wykrywa, zależnie od rodzaju, obecność materiału genetycznego – od dwóch do trzydziestu siedmiu genotypów wirusa brodawczaka ludzkiego. Obecnie znanych jest przeszło 120 typów wirusa HPV. Wirusy te można podzielić na dwie grupy:
- wirusy niskoonkogenne (niskiego ryzyka): wśród nich najczęstsze to HPV typ: 6, 11.
- wirusy wysokoonkogenne (wysokiego ryzyka): wśród nich najczęstsze to HPV typ: 16, 18, 31, 33, 35, 39, 45, 51, 52, 56, 58 i 59.
Podobnie jak w ubiegłym roku, tegoroczna kampania to szansa dla tysięcy kobiet na szybkie i profesjonalne badanie cytologiczne.
Milionowe zasięgi kampanii "Piękna bo Zdrowa" nie byłyby możliwe do zrealizowania, gdyby nie wsparcie sponsorów i partnerów: Aflofarm – marka Iladian, TZMO SA - marka Bella, Boehringer Ingelheim, FCA Poland - producent Fiata 500 cabrio, Deichmann, marka Paese, Klinika Kobiet Medifem, Nutricia Żywienie Medyczne – producent Nutridrinków, firmy Rovers, firmy Sylveco oraz partnera medycznego POLMED. Stroje dla ambasadorek kampanii przygotowała firma Mohito, a zdjęcia wykonał znany fotograf gwiazd - Jacek Poremba.
W bieżącym roku Kwiat Kobiecości świętować będzie 10 lat swojej edukacyjnej działalności. Fundacja, założona i prowadzona przez Idę Karpińską, swoimi akcjami dotarła bezpośrednio do ponad 40 000 kobiet w całej Polsce. Kwiat Kobiecości jest inicjatorem i organizatorem akcji edukacyjnych dla młodzieży – "Młoda i Zdrowa", studentów położnictwa – "Rozumni i Uważni", kobiet dojrzałych -"Kobiety dla Kobiet". Każdego roku również, w okolicach 6 grudnia, wolontariuszki Kwiatu Kobiecości odwiedzają około 4 000 pacjentek oddziałów ginekologii onkologicznej w szpitalach w całej Polsce, przekazując specjalne upominki świąteczne.
Ida Karpińska 11 lat temu wygrała walkę z rakiem szyjki macicy. Choć diagnoza brzmiała jak wyrok, dziś Ida chce, żeby kobiety nie były w tej walce osamotnione. Osiem lat temu stworzyła kampanię „Piękna bo Zdrowa” dotyczącą profilaktyki raka szyjki macicy, dwa lata temu – „Diagnostykę jajnika” – dotyczącą raka jajnika. Każdego roku kampanie swoim zasięgiem obejmują miliony kobiet.
– Nie zgadzam się z tym, żeby kobiety umierały na raka szyjki macicy. Dzięki cytologii, którą robiłam regularnie, żyję. Walczyłam sama z nowotworem, nie było takiej organizacji jak Kwiat Kobiecości, a dużo dałabym, żeby mieć wtedy takie wsparcie na jakie mogą liczyć kobiety dzisiaj z mojej strony. I nie poddam się w tej walce! – dodaje Ida Karpińska.
Chcesz zostać naszą Ambasadorką i pomóc nam ratować kobiety? Przypominaj im o badaniach cytologicznych i regularnym odwiedzaniu ginekologa. Opowiedz o naszej organizacji swoim znajomym, przyjaciółkom, rodzinie. Spraw im prezent, który będzie przypominał im o tym, co najważniejsze. To nasza "Niezapominajka" – bransoletka - którą zdobi specjalny kwiatek, można ją zamówić na stronie www.kwiatkobiecosci.pl