A co jeśli powiemy, że za każdym razem, gdy słyszysz płacz swojego dziecka, robi on jedną z najbardziej wartościowych rzeczy? Nie zawsze to dostrzegamy, nie doceniamy tego, albo nie mamy świadomości, że właśnie tym płaczem dziecko uruchamia swoje naturalne, ludzkie zdolności odzyskiwania równowagi.
Nie od dziś wiadomo, że kiedy się zranimy fizycznie, bądź czujemy się psychicznie skrzywdzeni, zamiast usilnie starać się blokować emocje, należy je puścić. Wykorzystać płacz, śmiech, szaleństwo, po prostu uwolnić własne emocje. Im jesteśmy starsi, tym rzadziej to robimy dlaczego? Do dziś niektórym dudni w uszach krzyczane przez rodziców: “Nie płacz!” - to jeden z powodów tłumienia emocji.
Nasze dzieci nie mają jeszcze tej wewnętrznej blokady. Możemy mieć realny wpływ na to, by w przyszłości żyło im się lżej, by odpuściły sobie zakładanie kajdan na własną emocjonalność w sytuacjach, w których nie ma takiej potrzeby, a tylko można sobie zaszkodzić. Co robić? Aktywnie zachęcać do płaczu, gdy widzisz, że dziecko po prostu potrzebuje się wypłakać. Ono również chce zrzucić ten ciężar negatywnych emocji a przy okazji, wspierając je w tym, jeszcze bardziej się do siebie zbliżycie.
Oto lista 19 przykładowych zdań, jakimi powinniśmy zastąpić to okropne: “Nie płacz, przestań już płakać”:
1. Jestem tutaj
2. Widzę, jak smutny i zdenerwowany jesteś
3. Przykro mi, że to takie trudne kochanie
4. Będę przy to tobie zawsze, jeśli tylko będzie ci przykro albo gdy będziesz zdenerwowany
5. Nigdzie się nie wybieram
6. Jesteś bezpieczny
7. Nie ma nic dla mnie ważniejszego niż bycie z tobą tu i teraz
8. Przykro mi, że….straciłeś ulubioną maskotkę/ usłyszałeś niemiłe rzeczy od przyjaciela/ upuściłeś lody
9. Słyszę cię skarbie
Powrót do faktów, które spowodowały jego zdenerwowanie:
10. Naprawdę chciałeś… tę zabawkę/trochę lodów/by tata został w domu/iść do parku
11. Czy… pies/dziecko/rowerzysta/kiedy krzyknęłam, przestraszyło cię to?
12. Spójrzmy jeszcze raz na twoje zranione kolano/palec itp.
Opanowanie sytuacji przy wysłuchiwaniu protestów:
13. Nie mogę pozwolić ci na …uderzanie jej/zabawę moimi okularami
14. Proszę cię, żebyś … odłożył swoje buty/skończył pracę domową/wsiadł teraz do samochodu
Przypominanie o przyjemnej perspektywie w przyszłości, dawanie nadziei:
15. Dostaniesz jeszcze czekoladę, wkrótce
16. Wiem, że sobie z tym wszystkim poradzisz z czasem
17. Mama wróci, tylko trochę później
18. Jestem pewna, że nadal możesz mieć świetną zabawę
19. To nie będzie trwało w nieskończoność. Tak nie będzie zawsze.
Tego się wystrzegaj!
Etykietowania – „Widzę, że jesteś zły”
Rozpraszanie złych emocji – „Chodź, zobaczymy, co tata robi w garażu”
Naprawy – „ Chcesz lody? Dobrze, chodźmy do sklepu”.
Szukania powodów – „Wiesz, tak właściwie to wczoraj jadłeś lody”
Zawstydzania/krzyczenia – „co za okropny hałas robisz!”, „dlaczego tak okropnie piszczysz”
Nagradzania i karania ,czyli stosowania gróźb/przekupstwa – „Jeśli nie przestaniesz tak robić, wracamy do domu”.