Pamiętacie te kultowe gry? Do dobrej zabawy potrzebna jest jedynie kartka i długopis
Jolanta Korucu
12 listopada 2016, 00:34·3 minuty czytania
Publikacja artykułu: 12 listopada 2016, 00:34
Wciągają, bawią i uczą logicznego myślenia. Co więcej, aby w nie grać nie trzeba kostek, planszy czy pionków. Oto gry, do których potrzebna jest tylko długopis i kartka. Zaczynamy!
Reklama.
Kółko i krzyżyk
Gra jest tak populara, że tablice do gry w kółko i krzyżyk można znaleźć na placach zabaw. Na czym polega?
>> W grę grają dwie osoby, do jednej przypisany jest krzyżyk, do drugiej kółko.
>> Następnie gracze starają się tak strategicznie rozplanować znaki, aby nim trzy pola w jednej linii, przy jednoczesnym uniemożliwieniu tego samego przeciwnikowi.
>> Ten komu się uda stawia kreskę przez trzy pola.
Statki
Przypomniałam sobie o tej grze tydzień temu i graliśmy w domu przez pół soboty. Dla przypomnienia zasady gry:
>> Gra przeznaczona jest dla dwóch graczy. Każdy gracz potrzebuje kartki i długopisu (koniecznie w innych kolorach).
>> Gracz musi narysować dwa kwadraty o wielkości 10 kratek na 10 kratek. Każde pole należy opisać z góry literami od A do J, a z boku od 1 do 10.
>> Na jednym z pól gracz rozrysowuje swoje statki, czyli jeden pięciomasztowiec, jeden czteromasztowiec, dwa trójmasztowce, dwa dwumasztowce, a także od dwóch do czterech jednomasztowców (w zależności od ustaleń, osobiście wolę, kiedy do trafienia są cztery jednomasztowce).
>> Statki można dowolnie rysować z zachowaniem następujących zasad. Każdy maszt jednego statku musi stykać się ze ścianką boczną kolejnego pola, nie można łączyć pól na ukos. Statki nie mogą się też stykać.
>> Kiedy pola są gotowe, gracze powinni wymienić się długopisami. I zaczynamy pytać np. A10, B3? Przeciwnik patrząc na swoje pole mówi: „pudło” (gdy nie trafiliśmy), „trafiony” (gdy strzeliliśmy np. w jedno z pól trójmasztowca) albo „trafiony zatopiony” (gdy to jednomasztowiec). W zależności od odpowiedzi stawiamy na polu X (gdy jest trafiony) lub kropkę (gdy pudło). I tak powoli bombardujemy pole przeciwnika.
>> Pytamy się naprzemiennie, dwa razy po kolei. Osoba, która trafi dwa razy po kolei ma prawo do jeszcze jednego strzału.
Kropki
Nigdy nie byłam mistrzynią tej gry, ale kropki były ratunkiem na niejednej dłużącej się lekcji.
>> Gra polega na stawianiu kropek na złączeniach linii na kartce, tak aby otoczyć kropki drugiego gracza wroga. Kropki można łączyć linią (po linii prostej i na skos) tylko wtedy, gdy po połączeniu kropka lub kropki przeciwnika będzą w środku. Odległość kropek, które chcemy połączyć, nie może przekraczać jednej kratki.
>> Gracz, który stracił ciągłość kropek, musi odpuścić i próbować w innej części kartki.
>> Wygrywa ten, kto otoczy zwycięską pętlą więcej kropek.
Jeśli mamy w rodzinie amatorów kropek możemy wziąć dużą kartkę, kilka kolorów długopisów i grać nawet we 3 lub 4 osoby. To jednak bardzo skomplikowane.
Państwa-miasta
Genialna gra, która pomaga zdobywać wiedzę, ale też uczy działania pod presją czasu.
>> Każdy uczestnik gry (nie ma limitu graczy) musi narysować na kartce tabelę z sześcioma kolumnami. Na górze w kategoriach wpisuje: państwo, miasto, roślina, zwierzą, rzeka, sławny człowiek, w zależności od uczestników kategorii może być więcej np. góry, imiona, zawód.
>> Grę zaczyna jeden z graczy mówiąc na głos XYZ, a potem odliczając w pamięci po kolei wszystkie litery alfabetu. Inny gracz mówi „stop”. Litera, na której gracz przerwał wyliczanie alfabetu, jest literą przypisaną danej rundzie np. „P”, czyli Polska, Poznań, puma itd.
>> Kto pierwszy skończy, mówi „stop”. Następnie wszyscy gracze kolejno wyczytują wpisane przez siebie słowa w poszczególne kolumny. I tak 15 punktów – dostaje gracz, który jako jedyny wymyślił dany wyraz, a po 10 punktów – jeśli każdy gracz miał inne słowo, 5 punktów – jeśli każdy ma ten sam wyraz) punktów – gdy ktoś nie napisał poprawnego wyrazu lub zostawił puste pole. Brak odpowiedzi jednego z graczy to 5 punktów premii dla pozostałych (z wyjątkiem osoby z 15 punktami).
>> Liczbę rund ustalają gracze. Podsumowują punkty. Kto ma najwięcej, zwycięża.