Czy lekcje angielskiego w przedszkolu to dobry pomysł? Sprawdzamy, jak powinna wyglądać nauka języka u malucha
Artykuł powstał przy współpracy z firmą Pearson
24 sierpnia 2016, 10:17·3 minuty czytania
Publikacja artykułu: 24 sierpnia 2016, 10:17
Zgodnie z nowymi wytycznymi, od września 2016 roku, wszystkie 5- i 6-latki będą uczyć się języka nowożytnego. W kolejnym roku szkolnym obowiązek nauki języka obcego obejmie także młodsze dzieci. Jednak czy uczenie języków obcych w tak młodym wieku może być w ogóle efektywne? Eksperci Pearson Polska mają konkretne rady, jak wspierać dziecko w nauce, a dodatkowo zapraszają do udziału w wielkim konkursie – do wygrania plecaki z bohaterami Disneya pełne niespodzianek!
Reklama.
Zapamiętywanie nowych słówek, budowanie pełnych zdań i opanowanie zasad gramatyki to dla malucha zadanie prawie niewykonalne. Aby dziecko nie zniechęciło się do nauki już na samym początku, trzeba je odpowiednio motywować i zaciekawić, by samo chciało odkrywać nieznany mu język.
Warto pamiętać o najważniejszych zasadach skutecznej nauki, którymi są włączenie elementów zabawy, częste powtarzanie słówek, ciekawe i zróżnicowane ćwiczenia. Kluczem do sukcesu jest także zapewnienie maluchowi poczucia bezpieczeństwa oraz umożliwienie mu czerpania przyjemności z nauki, dzięki którym dziecko może osiągać zauważalne efekty.
Dzieci uczą się łatwiej i chętniej w bezpiecznym środowisku, np. wchodząc w świat postaci ze swoich ulubionych bajek oraz filmów. Znani bohaterowie, towarzysząc maluchom w nauce, gwarantują zaangażowanie i radość. Skuteczne i ciekawe materiały edukacyjne pomagają dzieciom przyswajać język w naturalnym dla nich kontekście. Potwierdzają to nauczyciele, korzystający z książek i ćwiczeń z serii New English Adventure, opracowanej przez wydawnictwo Pearson we współpracy ze studiem Disney Pixar. – Żaden inny podręcznik nie wykorzystuje uwielbianych przez dzieci postaci z bajek Disneya. Mnie, podobnie jak moim uczniom, najbardziej podobały się lekcje z wykorzystaniem oprogramowania multimedialnego do tego kursu. Dzieci nie mogły się doczekać kolejnej lekcji – mówi Dorota Nowak-Łabuda, nauczycielka z SP nr 72 we Wrocławiu.
Eksperci z wydawnictwa Pearson, pracujący nad specjalnym kursem dla przedszkolaków, kreatywnie połączyli sprawdzoną metodykę nauczania z uwielbianymi przez dzieci historiami i postaciami ze studia Disney Pixar. Na poziomie Starter, przeznaczonym dla 5-i 6-latków, na zaczarowane lekcje angielskiego zapraszają zatem bohaterowie filmów "Toy Story", "Gdzie jest Nemo", "Potwory i Spółka", "Lilo i Stitch", "Księżniczka i Żaba", a postaciami towarzyszącymi dzieciom na całym etapie nauczania są Myszka Miki i jej przyjaciele.
Oprócz dopracowanej w najmniejszych szczegółach strony wizualnej i wykorzystania ulubionych dziecięcych bohaterów, w książce i ćwiczeniach New English Adventure Starter pełno jest zabawy, piosenek, ćwiczeń rozwijających psychomotorykę i powtórzeń materiału. Słownictwo wprowadzane jest stopniowo, a materiał dostosowany do potrzeb dzieci uczących się szybciej i nieco wolniej.
Aby nauka angielskiego na etapie przedszkolnym była skuteczna, nieodzowne jest wsparcie rodziców, którzy włączają się w zabawę i śledzą postępy dzieci w domu. Łatwiej to zrobić, gdy uczeń ma własny pakiet materiałów, do których wraca na lekcji i w domu. A co w przypadku nauki w zerówce?
W przedszkolach nie ma obecnie dotacji na materiały edukacyjne, dlatego dzieci nie zawsze mogą uczyć się ze swojej „pierwszej książki”. Często korzystają więc z materiałów w postaci pojedynczych kartek, do których trudno im powrócić. Tymczasem uczeń od początku nauki angielskiego powinien mieć własną, sprawdzoną książkę i zestaw ćwiczeń, w których będzie mógł rysować, łączyć elementy, naklejać i wycinać. Tego rodzaju ćwiczenia wpływają pozytywnie na motorykę, niezbędną do rozwoju umiejętności pisania. Na wczesnym etapie nauki najważniejsze jest osłuchanie się z akcentem i melodią języka. Dlatego dobrze, by materiałom podstawowym, towarzyszyły także nowoczesne treści multimedialne, dzięki którym maluch będzie mógł słuchać historyjek i piosenek.
Najbardziej motywuje wspólna zabawa z rodzicem lub opiekunem, dlatego dobry kurs językowy powinien zawierać przewodnik dla rodziców z podpowiedziami, jak wspólnie, w formie prostych zabaw językowych, powtarzać wybrane słówka i zagadnienia. Bardzo ważne jest także nagradzanie za postępy. Dzieci zmotywowane pochwałami rodziców chętniej będą bowiem podejmowały nowe wyzwania.
Uwaga konkurs!
Pearson, wydawca kursu New English Adventure, zaprasza dzieci i rodziców do wspólnej zabawy. Do wygrania są plecaki z bohaterami Disneya, wypełnione przyborami szkolnymi oraz książkami dla dzieci i rodziców. Zapraszamy na stronę konkursową.