Udzielanie wskazówek
Granice dużo skuteczniej wyznacza się za pomocą informacji i pozwoleń, niż zakazów. Dzieci pobudzają obrazy, które im przekażemy. Jeśli dostaną komunikat „nie możecie biegać w domu” to skoncentrują się na bieganiu w domu, zamiast na innych aktywnościach. Dużo lepiej jest udzielić im informacji: „w domu spacerujemy, a na dworze możemy
biegać”. Pokazujemy wtedy maluchowi świat, który we wspomnianych granicach się mieści, a nie znajduje się w tajemniczej sferze czynności zakazanych.
Słowa klucze
Nikt nie lubi, kiedy się mu rozkazuje, dzieci też nie. Tryb nakazujący często wywołuje automatyczny bunt, dlatego nie ma sensu za każdym razem, wydawać dziecku poleceń. Kiedy ustalicie już jakąś zasadę i upewnicie się, że jest ona dobrze zrozumiana, wystarczy jedno słowo, by o niej przypomnieć. Zaletą tego systemu jest też to, że pojedyncze słowo będzie maluchowi dużo łatwiej przetworzyć, niż cały komunikat. Wypracujcie więc własne szyfry- „
kąpiel” (zamiast: „Chodź tutaj szybko, idziemy się myć.”) albo „światło” (zamiast: zatrzymaj się na czerwonym świetle”). Zdecydowanie usprawni to waszą komunikację!