Co sprawia, że z niektórymi ludźmi rozmawia się nam lepiej, a z innymi gorzej? Czasami trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, bo choć wydaje ci się, że kogoś lubisz, to jednak widząc go na przystanku wolisz zwolnić i poczekać na następny tramwaj lub autobus. Nie trzeba wiele, żeby zrazić do siebie rozmówcę, co może spowodować fiasko rozmowy o pracę czy wyczekanej randki.
Kogo nie lubimy?
Spójrzmy prawdzie w oczy, przede wszystkim nie lubimy rozmów z ludźmi, którzy wciąż mówią tylko o sobie, swoich pomysłach, rodzinie czy pracy. Sympatii nie przysporzy nam też wygłaszanie wykładów i ignorowanie zdania innych osób. Każdy z nas zna też chyba człowieka, który nie przyjmuje do siebie możliwości, że ktoś może nie zgadzać się z jego opinią. To wyjątkowo nieprzyjemne! Tak samo jak ludzie, którzy wraz ze zdaniem na każdy temat, posiadają też zestaw dobrych rad, które niezwłocznie powinnaś od nich przyjąć, brrr!
Tymczasem sekret bycia dobrym rozmówcą jest niezwykle prosty: rozmawiaj z ludźmi, a nie mów do ludzi. Pionier rozwoju psychologii, William James, powiedział kiedyś, że „najgłębszym pragnieniem każdego człowieka jest bycie docenionym”, a jednak często w rozmowie jesteśmy zbyt zajęci sobą, żeby zauważyć i docenić rozmówcę. Martwimy się o to co mówimy i jak mówimy, zamiast dać szansę na zaprezentowanie się drugiej osobie. Ludzie nie reagują tylko na skierowane do nich słowa, ale na całą sekwencję gestów, intonacji i okazywanego im szacunku, zainteresowania i uznania.
Zasady dobrego rozmówcy
Chcąc zmienić się lepszego rozmówcę, nie trzeba wcale przechodzić skomplikowanych kursów czy ćwiczeń. Wystarczy zwrócić uwagę na trzy rodzaje zdań wypowiadanych podczas rozmowy. Tylko tyle i aż tyle! Sprawdźcie, jakie to zdania:
Na pierwszy ogień idą zdania, które stwierdzają fakty. Wyrażając ostre, definitywne opinie w stylu: “W tym kraju nigdy nie będzie dobrej służby zdrowia” zamykasz innym osobom przestrzeń do dyskusji, a rozmowa staje się wykładem, a nie wymianą poglądów. Chcąc zainicjować ciekawą konwersację, dobrze jest zaczynać od faktów, a nie opinii. Dają one możliwość rozwinięcia tematu i różnorodnej interpretacji. Dyskusja z osobą, która zamyka się na poglądy innych, często wydaje się nam zbyteczna i z góry prowadząca do nieporozumień.
Po drugie- pytania! Pytania to najważniejsza część każdej rozmowy! Dzięki temu dajemy innym zielone światło do wyrażenia tego co prawdę czują lub myślą. Pytania pozwalają na spersonalizowanie rozmowy i zaangażowanie w nią innych. Pokazują też twoją otwartość na opinię rozmówców i wskazują na szacunek jakim ich darzysz. Ludzie uwielbiają odpowiadać na pytania, pod warunkiem, że nie stają się one zbyt osobiste i natarczywe. Wypowiadając się na jakiś temat, warto dodać zwykłe: „A ty co o tym sądzisz?”.
Szanuj zdanie innych osób. To bzdura, że o gustach się nie dyskutuje, bo jeśli nie o gustach, to o czym? Zazwyczaj w rozmowie wyrażamy własną opinię i słuchamy opinii rozmówcy. Dobrym sposobem na utrzymanie przyjemnego tonu konwersacji, jest używanie zdań świadczących o tym, że wygłaszane poglądy są twoje, a nie odgórnie przez ciebie narzucone. „Moim zdaniem”, „Wydaje mi się”, „O ile mi wiadomo”, „Nie jestem całkowicie pewien, ale…” to zdania-wytrychy pozwalające na kulturalną wymianę opinii, a nie kłótnię o to, kto ma rację.