Wyrzucą cię z pracy, bo Twoje dziecko znowu choruje? 10 wskazówek jak podnieść jego odporność

Prawo autorskie: boumenjapet / 123RF Zdjęcie Seryjne
Prawo autorskie: boumenjapet / 123RF Zdjęcie Seryjne
Jesienne chłody dają się we znaki. Nieuchronnie zbliża się okres, w którym zarówno duzi, jak i mali łapią różnego rodzaju infekcje. Każdy rodzic wie, że dzieciaki potrafią chorować nawet kilkanaście razy w ciągu roku, z czego najczęściej w okresie jesienno-zimowym. Co możemy zrobić, by wzmocnić dziecięcą odporność? Oto 10 prostych wskazówek!

1. Witaminy
Dieta bogata w witaminy zdecydowanie pomaga podnieść odporność, a w przypadku wystąpienia infekcji znacznie łagodzi i skraca jej przebieg. W przypadku najmłodszych dzieci mleko matki zapewnia dobrą ochronę przed drobnoustrojami. U starszych dzieci musimy już zadbać o odpowiednie komponowanie ich menu. W sezonie chorobowym szczególnie cenne są witaminy C i A. Ta pierwsza niestety nie jest magazynowana w organizmie, dlatego należy pamiętać, by regularnie ją dostarczać.

2. Probiotyki
To takie szczepy bakterii, które odpowiadają za właściwe funkcjonowanie flory bakteryjnej jelit, a co za tym idzie –podnoszą odporność. Oczywiście dobrym źródłem probiotyków są przetwory mleczne, ale także kiszonki, sery i mleko matki. Nie wolno również zapomnieć o prebiotykach, czyli składnikach, które są niezbędne do tego, by mogły namnażać się dobre bakterie. Dodawane są do mleka modyfikowanego i kaszek dla niemowląt. Naturalnie występują w bananach, pomidorach czy cebuli.


3. Rady babuni
Czyli ten okropny tran i syrop z cebuli. Dzieci nie przepadają ani za jednym, ani za drugim. Prawda jest taka, że nasze babcie doskonale wiedziały, że tran, dzięki zawartości kwasów omega-3 i omega-6 wzmacnia odporność. Czosnek i cebula w połączeniu z ciepłym mlekiem zastąpi syrop dostępny w aptece.

4. Natura
Jeżówka purpurowa, dzika róża, aronia, żeń-szeń. Zapytaj w aptece o preparaty, w skład których wchodzą te naturalne produkty, wzmacniające odporność. Warto jednak skonsultować się z lekarzem przed ich podaniem, ponieważ mogą wywołać reakcje alergiczne.

5. Ciepło od wewnątrz
Zrezygnuj z jedzenia serków i jogurtów prosto z lodówki. Organizm niepotrzebnie traci energię na podgrzanie ich w żołądku. Dodatkowo występuje nieprzyjemne uczucie wychłodzenia. Idealnym śniadaniem w mroźny poranek będzie ciepłą owsianka – z pewnością rozgrzeje od środka.

6. Ruch
Oczywiście najlepiej działa ruch na świeżym powietrzu. W przypadku małych dzieci wystarczy spacer. Aktywność fizyczna nie tylko dotlenia organizm, ale także pobudza do pracy układ odpornościowy, który produkuje wtedy więcej tak cennych i ważnych białych krwinek.

7. Przegrzanie
Bardzo istotne w okresie jesienno-zimowym jest to, żebyśmy ubierali dzieci na cebulkę. Zbyt ciepło ubrany brzdąc szybko się spoci i zmęczy, wtedy wystarczy moment i nieszczęście gotowe.

8. Otwórz okno
Pamiętajmy, by wietrzyć pomieszczenia i to szczególnie przed snem. Optymalna temperatura w domu powinna wynosić 21 stopni. Przebywanie w ciepłych, niewietrzonych pomieszczeniach wysusza śluzówkę nosa, ta nie może spełniać swoich podstawowych funkcji, czyli chronić organizmu przed drobnoustrojami wdychanymi nosem.

9. Higiena
Chyba nikomu nie należy przypominać o tym, jak ważne jest częste, a przede wszystkim dokładne mycie rąk. Uczmy tego dzieci już od najmłodszych lat – szczególnie po powrocie do domu, po skorzystaniu z toalety oraz przed posiłkiem.

10. Sen
Temperatura pomieszczenia w nocy powinna wynosić 18-19 stopni. Należy zadbać, by dziecko kładło się regularnie o tej samej porze, zapewnić warunki do tego, by budziło się wyspane, ponieważ tylko wtedy jego organizm ma szansę się zregenerować. Niewyspani, przemęczeni ludzie łatwiej łapią infekcje.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie
Trwa ładowanie komentarzy...

KALENDARZ CIĄŻY

TYDZIEŃ PO TYGODNIU

PRZEDSZKOLAK

ROZWÓJ I WYCHOWANIE