Dobre relacje z innymi ludźmi są niezwykle ważne. Atmosfera towarzysząca nam w domu, czy w pracy znacząco wpływa na nasze samopoczucie i efektywność. Wiadomo, że inaczej dba się o więź z partnerem, a inaczej o kontakt z szefem, jest jednak zestaw podstawowych reguł, które tworzą fundament wszystkich międzyludzkich relacji. Stosowanie ich nie wymaga wielkiego wysiłku, a może znacznie wzbogacić każdy związek!
To bardzo prosty trik o niezwykłej sile działania. Każdy lubi czuć się ważny i wyjątkowy. Wystarczy mały gest radości, szczery uśmiech, kilka słów więcej zamiast beznamiętnego „cześć”. Ten drobiazg sprawi, że osoba z którą się witasz poczuje się doceniona, zauważona i oczekiwana. Zwykłe „Miłego dnia!” jest w stanie dodatkowo poprawić nastrój rozmówcy.
Szacunek
Podstawową zasadą każdej relacji powinien być bezwzględny zakaz krytykowania znajomej osoby w obecności innych ludzi. Kiedy nie spodobało ci się czyjeś zachowanie, powiedz mu to w cztery oczy, powstrzymując się od gestów wskazujących na brak szacunku (przewracanie oczami, parodiowanie itd.). O bliskiej osobie powinno mówić się dobrze nawet wtedy, kiedy nie ma jej w towarzystwie. Powstrzymaj się od plotek, czy krytyki, nawet kiedy jesteś na nią wściekły. Uwierz, twoje słowa dotrą do jej uszu szybciej niż się spodziewasz! Dodatkową oznaką szacunku dla rozmówcy, jest poświęcanie mu całej uwagi podczas rozmowy. Ile razy zdarzyło ci się rozmawiając jednocześnie zerkać na telewizor, czy odpisywać na sms’a? Zapewnienia o podzielnej uwadze wcale nie sprawią, że druga osoba poczuje się lepiej.
Wsparcie
Każdemu zdarza się popełniać błędy, więc nie odmawiajmy do nich prawa bliskim. Krytyka i słowa potępienia sprawią tylko, że rozmówca poczuje się gorzej, zacznie się bronić i z nami spierać. Zamiast tego, warto przekonać go by nie był dla siebie tak surowy. Ofiarowane w trudnym momencie wsparcie jest najlepszym dowodem tego, że zależy ci na drugiej osobie i nie kierujesz się tylko własnym dobrem. Usilne udowadnianie, że miałeś rację („A nie mówiłem!”) nie pomoże w późniejszym budowaniu przyjaznych stosunków.
Kredyt zaufania
Zaufanie jest fundamentem każdej relacji i przejawia się w najdrobniejszych sprawach. Jeśli druga osoba zrobiła coś, co ci się nie spodobało, to postaraj się wysłuchać jej wersji wydarzeń i uwierzyć w dobre intencje. Kiedy bierze coś bez pozwolenia lub każe ci poczekać, załóż, że ma ku temu powód i zapytaj go o nią bez oskarżeń i zarzutów. Podejrzliwość potrafi osłabić nawet najsilniejszy związek.
Uznanie
Bardzo często o byciu miłym dla drugiej osoby przypominamy sobie, kiedy coś przeskrobiemy, ale chcemy coś od niej uzyskać. Prezent bez okazji, komplement, pochwała we właściwym momencie, są często sto razy więcej warte niż kiedy zdarzy się ku temu oczywisty powód.
Pozwól drugiej osobie wnieść coś do twojego życia
Paradoksalnie to przyjmowanie, a nie dawanie przysług bardziej zbliża do siebie ludzi. Jeśli ktoś „zainwestuje” w ciebie, później ma przeświadczenie, że wasza relacja musi być ważna, skoro się na to zdecydował. Warto dać się czasem obdarować. Jeśli zależy ci na drugiej osobie to poproś ją o radę, kiedy wiesz, że ma coś cennego do zaoferowania.
Kiedy cię rozzłości, odczekaj 24 godziny
Jest to optymalna ilość czasu, by nabrać dystansu do sprawy. Możesz mocno się zdziwić, kiedy spostrzeżesz jak zdążyła zmienić się twoje perspektywa. Oczywiście, konflikt dalej wymagać będzie rozwiązania, ale możliwe, że uda się to zrobić w bardziej zrównoważony i obiektywny sposób.
Dziel się wątpliwościami
Ukrywanie własnych uczuć jest częstym powodem późniejszych nieporozumień w relacji. Kiedy odczuwasz złość lub frustrację z powodu zachowania innej osoby, porozmawiaj z nią o tym, zamiast tłumić w sobie emocje. Pamiętaj o zasadzie dania sobie chwili na ochłonięcie oraz o wzajemnym szacunku.
Otwórz się
Nawet jeśli relacja, którą próbujesz podreperować, nie ma charakteru osobistego, to dopuszczenie drugiej osoby do swojego życia pomoże wam się do siebie zbliżyć. Jeśli jesteś na co dzień raczej zamknięty i mało ekspresyjny, to zapewne zdziwi cię efekt, jaki może nastąpić po ujawnieniu o sobie kilku (pozornie mało znaczących) faktów. Szef łaskawiej spojrzy na pracownika, który też interesuje się motoryzacją i jeszcze ma syna w tym samym wieku.
Jeśli powyższe reguły wydają ci się banalne to… dobrze! Powinny stanowić swoistą podstawę zawiązywania i utrzymywania relacji z innymi. Często jednak w codziennym ferworze zadań zapominamy o gestach, które pozornie są drobiazgami. Żeby zadbać o dobre stosunki z innymi nie potrzeba dużych poświęceń i nakładu czasu, wystarczy kilka małych kroków!