15 rzeczy, które każdy rodzic powinien nauczyć swoje dziecko. A tobie, ile się już udało?

Fot. olechowski / 123RF Zdjęcie Seryjne
Fot. olechowski / 123RF Zdjęcie Seryjne
Współcześni rodzice posiadają dużą wiedzę na temat wspomagania rozwoju dziecka. Często poświęcają mnóstwo czasu pomagając mu w nauce chodzenia, mówienia, pisania, rysowania, liczenia. Czasem jednak okazuje się, że chociaż pociecha świetnie radzi sobie ze szkolnymi wymaganiami, to ma duże trudności z odnalezieniem się w grupie rówieśników.

Do zaniepokojonych rodziców zaczynają też docierać skargi od nauczycieli dotyczące niekulturalnego zachowania i nieuprzejmych odzywek. Dziecko, zniechęcone nieudanymi relacjami z otoczeniem, zamyka się w sobie i nawet na pytania mamy lub taty zaczyna odpowiadać monosylabami. Nie jest to zbyt optymistyczny scenariusz, prawda?

Na szczęście można mu zapobiec, od małego ćwicząc z dzieckiem poprawną komunikację. Eksperci wyróżniają 15 głównych umiejętności społecznych, które dziecko powinno wynieść z domu, po to by w przyszłości łatwiej nawiązywało satysfakcjonujące relacje z innymi ludźmi.

1. Zasady powitań, pożegnań, przedstawiania się sobie nawzajem itd. – powitanie to pierwszy krok do nawiązania rozmowy, jest to nie tylko słowo, ale też uśmiech, uścisk dłoni, spojrzenie. Świadczy ono o pozytywnym nastawieniu i szacunku do rozmówcy. Warto upewnić się, czy dziecko wie jak przedstawić się nowemu koledze, a jak dorosłej osobie.


2. Pozytywne nastawienie i nagradzanie innych – kiedy ktoś zachowa się w sposób dla nas miły, dobrze jest dać rozmówcy odczuć, że doceniamy jego gest. To właśnie idea „nagradzania”. Dzięki temu sprawiamy, że osoba z którą rozmawiamy czuje się lepiej, a my stajemy się w jej oczach godni zaufania i wpływowi.

3. Umiejętność prowadzenia rozmowy (rozpoczynania, podtrzymywania i kończenia we właściwy sposób) – jest to umiejętność, która choć wydaje się absolutną podstawą, zanika w dobie cyfryzacji świata. Ludzie mają coraz większą trudność formułowania zdań wyrażających pragnienia, wrażenia i uczucia. Pracę nad tą umiejętnością warto zacząć od najmłodszych lat. Nie wyręczajmy dzieci, które przychodzą nas o coś poprosić, zadawaniem im mnóstwa pytań pomocniczych („Chcesz pić? A może jeść? Coś Cię boli?”). Niech same nauczą się komunikować o swoich potrzebach. W późniejszym wieku konieczne jest też nauczenie dziecka jak rozmawiać, uwzględniając stopień zażyłości z rozmówcą. Musi wiedzieć, że inaczej trzeba zwracać się do kolegi, a inaczej do nauczyciela.

4. Zadawanie pytań – jest to kluczowa umiejętność prowadzenia rozmowy. Dzięki zadawaniu pytań można nie tylko zdobyć informację, ale też podtrzymać rozmowę i pokazać zainteresowanie rozmówcą. Dziecko, które wie jak zadawać pytania i nie wstydzi się tego robić, lepiej poradzi sobie w szkole.

5. Udzielanie informacji o sobie – opowiadanie o swoich zainteresowaniach, uczuciach, emocjach. Jest to umiejętność, która pomaga zawiązywać przyjaźnie, ale też wpływa pozytywnie na kontakty rodzica z dzieckiem. Ważne jest zadbanie o obustronny przepływ informacji, pytanie podopiecznego o jego życie musi iść w parze z dzieleniem się z nim swoimi przeżyciami, inaczej pytania skierowane do dziecka („Jak było w szkole? Co to za nowa koleżanka?”) może odebrać ono jako atak na swoją prywatność, a nie zachętę do rozmowy.

6. Zawiązywanie przyjaźni – nie jesteśmy w stanie znaleźć dziecku przyjaciela, możemy jednak ułatwić mu wchodzenie w takie relacje z innymi. Podczas codziennych zabaw i rozmów, warto pokazywać maluchom, że przyjaźń jest więzią o która dba się w szczególny sposób, że przyjaciele też czasami się kłócą, ale potrafią te spory rozwiązać, a nawet czasem poświęcić się dla drugiej osoby.

7. Przyjmowanie krytyki – bardzo często dzieci albo zupełnie odrzucają krytykę („To mój problem!”), albo biorą ją zbyt mocno do siebie, co sprawia, że czują się gorsze. Warto popracować nad wyciąganiem z krytyki wniosków dotyczących zachowania, a nie swojej osoby.

8. Prośby o pomoc i jej udzielanie – jest to umiejętność podobna do zadawania pytań. Forma w jakiej zwracamy się o pomoc, często determinuje to, czy ją otrzymamy. Dziecko powinno po pierwsze nauczyć się, że proszenie o pomoc jest zupełnie naturalną rzeczą, gdy sobie nie radzimy, a po drugie, że stawianie żądań jest najmniej efektywnym sposobem komunikacji.

9. Prośby o zmianę zachowania – proszenie o zmianę nieprzyjemnego dla nas zachowania, jest często trudne nawet dla dorosłych. Tymczasem przyswojenie prostych zasad (wyrażanie się jasno, upewnienie się, że rozmówca jest w stanie tę prośbę przyjąć, unikanie krytykowania) często pozwala na kształtowanie przyjaznego nam otoczenia.

10. Przeprosiny – umiejętność przepraszania wiąże się z umiejętnością dostrzeżenia własnego błędu. Jest to niezwykle cenne i pomagające budować relacje z innymi.

11. Domaganie się swoich praw – punkt ten dotyczy wyrażania swoich opinii i bronienia racji, po to, aby nie zostać wykorzystanym. Jest to bardzo złożona umiejętność, która wymaga wielu rozmów i ćwiczeń, ale może uchronić dziecko przed wieloma niebezpieczeństwami.

12. Poszanowanie praw innych – związane jest z umiejętnością słuchania, wczuwania się w sytuację innych ludzi i kontrolowania emocji.

13. Poczucie humoru – umiejętność ta, bardzo przydaje się podczas budowania relacji z innymi ludźmi, wpływa na redukowanie stresu i zachowanie zdrowego dystansu do problemów.

14. Składanie życzeń i gratulowanie – pozwala to wprowadzić rozmówcę w dobry nastrój, pogłębia relacje społeczne i zacieśnia więzi.

15. Przyjmowanie życzeń i komplementów – zwykłe „dziękuję” oraz uśmiech skierowany do osoby składającej życzenia, to sposób na docenienie jej wysiłku. Nie raz spotykałam dorosłe osoby, które peszyły się każdym miłym słowem i próbowały mu zaprzeczać.

Nauczenie dziecka podstaw efektywnej komunikacji często nie wymaga specjalnych, długotrwałych ćwiczeń ani wykładów. Przede wszystkim należy pamiętać, że dzieci uczą się głównie przez naśladowanie dorosłych! W trenowaniu bardziej złożonych umiejętności mogą pomóc wspólne zabawy lalkami, robotami czy pluszakami. Aranżujmy wtedy różnorodne sytuacje i problemy i sprawdźmy w jaki sposób dziecko sobie z nimi poradzi. Dobre opanowanie przez malucha tych kilkunastu zasad będzie procentowało przez jego życie.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie
Trwa ładowanie komentarzy...

KALENDARZ CIĄŻY

TYDZIEŃ PO TYGODNIU

PRZEDSZKOLAK

ROZWÓJ I WYCHOWANIE