Kiedy zacząć uczyć dziecko zasad dobrego zachowania?
Jak najwcześniej. Już dwulatek powinien używać słów dziękuję, proszę i przepraszam. Już w tym wieku powinniśmy tłumaczyć, jakiego zachowania nie tolerujemy. Jeśli zabiera zabawki, bije się z rówieśnikami, zwracajmy uwagę, egzekwujmy odpowiednie zachowanie, w przeciwnym razie dziecko będzie myślało, że w ten sposób może postępować i nie ma w tym nic złego. Najlepiej reagować od razu, zwracanie uwagi 4-latkowi powoduje jego dezorientację. Jako to, najpierw mógł zabierać zabawki, a teraz już nie może?
Czy twoje dziecko jest dobrze wychowane?
A może odwróćmy pytanie, czy chcesz, by twoje dziecko było dobrze wychowane, by znanie zasad ułatwiło mu to funkcjonowanie w społeczeństwie? Sprawdź, co już potrafi.
1. Bez problemu używa zwrotów „dziękuję”, „proszę” także w stosunku do osób nieznajomych, chociażby do panie w sklepie lub kelnerki w kawiarni.
2. Mówi „dzień dobry” w wymaganych sytuacjach? Nie chodzi tylko o bliskich znajomych, mogą to być sąsiedzi, rodzice kolegów i koleżanek spotkani na ulicy. Zwrotu „dzień dobry” używamy również wchodząc do różnych lokali, biur, instytucji, widząc przed treningiem trenera.
3. Umie zachować się przy stole? Używa sztućców, nie buja się na krześle, nie wybrzydza wypluwając jedzenie, nie odchodzi od stołu w trakcie posiłku? Dziękuje z posiłek i w domu odstawia brudne naczynia?
4. Przeprasza? Umie przeprosić za swoje zachowanie, a nawet za to, gdy kogoś obcego niechcący popchnie, potrąci? Przeprasza ciebie? Rodzeństwo? Umie przeprosić, kiedy okazuje się, że postąpiło źle?
5. Szanuje starsze osoby? Nie mówi na „ty” do dorosłych (chyba, ze oni sobie tego życzą), ustępuje miejsca w tramwaju czy autobusie, pomaga, jeśli potrzebują pomocy, jak chociażby podniesienie z podłogi rzeczy, która starszej osobie upadła.
6. Nie wyśmiewają się z innych? Mowa tu o dzieciach z niepełnosprawnością, osobach chorych, z upośledzeniem? Potrafią zachować się w towarzystwie takich ludzi bez komentowania ich odmienności?
7. Nie wtrącają się w rozmowę? Potrafią zrozumieć komunikat: Poczekaj proszę, aż skończę rozmawiać. Nie przerywają nagłą potrzebą podania mu kubka. Oczywiście od tej zasady są odstępstwa w przypadku bardzo ważnych rzeczy – te należy z dzieckiem ustalić.
8. Nie przeklinają, nie bekają, nie pierdzą uznając takie zachowania za zabawne w miejscu publicznym lub w towarzystwie.