![Fot. Flickr / [url=http://bit.ly/1H3vPNh]Carissa Rogers[/url] / [url=https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/]CC BY[/url]](https://m.mamadu.pl/f2fa3c6b8fdf0a39a430320138975eba,360,0,0,0.jpg)
Przede wszystkim rozmowę o pieniądzach możemy zacząć już bardzo wcześnie, nawet z dwu, trzylatkiem. Dzieci najlepiej uczą się przez zabawę i wcielanie w różne role. Dlatego najlepszym sposobem na początek jest zabawa np. w sklep. Pieniądze możemy przygotować samodzielnie z papieru lub kupić gotowe zestawy do zabawy.
Piosenki pt. „Polski złoty” zostały zrealizowane na zlecenie Narodowego Banku Polskiego przy współpracy z Teatrem Małego Widza. Skierowane do dzieci w wieku 1-5 lat piosenki informują o tym, czym są pieniądze i jak dbać o ich wartość. Teledysk ilustruje trochę z przymrużeniem oka, a czasem wręcz dosłownie słowa piosenki. Prowadzi małego widza za rękę przez świat, którego powoli zaczyna się uczyć – to świat pieniądza.
Na początku dzieci nie będą rozumiały co oznaczają nominały znajdujące się na udawanych pieniądzach. Jak się nad tym zastanowić, to przecież temat pieniędzy jest nierozerwalnie związany z matematyką, którą dzieci poznają w zasadzie dopiero w szkole. Więc nie wymagajmy od 3-latka, że zrozumie ile to 5 zł, a ile 10.
Dzieci nie rozumieją jaki związek ma praca rodziców z pieniędzmi. Dlatego warto uświadamiać je, że pensję dostaje się za wykonane zadania, które wymagają poświęcenia czasu i energii. Jak to dzieciom zobrazować? Świetnie w takiej sytuacji sprawdzi się nagradzanie np. za wykonywanie obowiązków domowych. W ten sposób uczymy je, że wydawanie pieniędzy jest poprzedzone pracą i wysiłkiem.
Od 2015 roku postanowiliśmy nasz przekaz skierować także do innej, niezwykle wymagającej grupy, czyli dzieci w wieku 1-5 lat. Dlaczego? Jest to grupa dzieci, która przejawia niezwykłe zainteresowanie światem, symbolami, które nas otaczają oraz „szarą” codziennością. Jest to więc najlepszy moment, aby w przystępnej formie przekazać proste prawdy o tym, skąd się biorą pieniądze.
Warto uświadomić maluchy, że nie wszyscy ludzie mają pieniądze i że nie wszyscy zarabiają tak samo. W związku ze wspomnianym brakiem orientacji co do wartości pieniądza, dzieci nie potrafią zrozumieć, że ludzie mają różny statut społeczny.
Rozmawiaj z dziećmi o zarządzaniu swoim budżetem. O tym jak planować wydatki i w jaki sposób odkładać pieniądze. Zabierz je na zakupy i pokaż ile kosztują poszczególne produkty - maluchowi będzie łatwiej zrozumieć ich cenę. Starsze dzieci ucz oszczędzania. Roztoczenie wizji posiadania upragnionej zabawki jest świetną motywacją do ćwiczenia samokontroli w wydatkach. Najważniejsze jest to, żeby dziecko wiedziało, że czeka na niego nagroda.