Jak wykorzystać zajęcia z muzyki do pobudzania kreatywności dziecka?
Redakcja MamaDu
27 kwietnia 2015, 15:51·3 minuty czytania
Publikacja artykułu: 27 kwietnia 2015, 15:51
Reklama.
Obecnie wiele mówi się o kreatywności. Rodzice, którzy chcą zwiększyć szanse na szczęśliwe życie swoich dzieci szukają różnych sposobów jak wyciągnąć ich z ograniczających schematów. Okazuje się, że jedną z dziedzin, która przychodzi tutaj z pomocą jest muzyka. Podczas zajęć z umuzykalniania, pisania piosenek, śpiewania, dzieci uruchamiają inne zmysły, które umożliwiają odblokowanie głów i emocji.
Od naśladowania dźwięków do pisania piosenek
Muzyczne zabawy z dzieckiem może zaplanować każdy rodzic, dopasowując je do wieku swojego malucha. Młodsze dzieci warto zachęcać do zabaw w naśladowanie odgłosów natury, miasta, zwierząt. Przedszkolaki chętnie zaangażują się w improwizacje wokalno – muzyczno - słowne, np. prezentowanie emocji poprzez melodyzowanie: jedna osoba śpiewa a druga musi zgadnąć czy ktoś jest wesoły czy smutny, zachwycony czy znudzony. Dzieci, które zaczęły już naukę w szkole mogą zmierzyć się z napisaniem własnej piosenki. Bez względu na to, w co bawimy się z dzieckiem, ważne jest to, aby nie krytykować go podczas zabawy za pomysły, które przychodzą mu do głowy.
Jak oswajać dziecko z muzyką?
Ważnym elementem bez którego ciężko o kreatywną współpracę z dzieckiem jest zbudowanie poczucia zaufania, przyjaznej atmosfery oraz partnerstwa podczas zabawy. Nauczyciele w studiu Voice and More dbają o to, aby dzieci miały poczucie, że współtworzą swoje lekcje. Pozwalamy naszym uczniom na dużą swobodę – każdy ma wpływ na repertuar, którego się uczy oraz formę ćwiczeń. – dodaje Magdalena Witowska.
Warto muzykować z dzieckiem w domu. Włączanie muzyki i naśladowanie rytmu grzechotką, tamburynem, dzwonkami czy bębenkami to doskonała wprawka do uczenia się słuchania muzyki i wyrabiania gustu muzycznego. Podobnie jak chodzenie na koncerty, które uwrażliwia dzieci. Na początku muzyka nie może być zbyt trudna i skomplikowana, ale też warto zadbać o jakość muzyki w otoczeniu dziecka. Jeżeli maluch głównie będzie obcował z muzyką disco polo ciężko wówczas uzyskać rozbudowany gust muzyczny.
Istotne jest też to, aby rodzic czy nauczyciel umiał zadbać o różnorodność zajęć. Nawet najlepsza zabawa się kiedyś nudzi. Podczas zabaw z muzyką można dołączyć do nich elementy tańca, wymyślanie innych melodii, tworzenie instrumentów z przedmiotów codziennego użytku. Możliwości są nieograniczone jeśli tylko puścimy wodzę fantazji.
Zawsze warto obserwować to jak maluch reaguje na rytm, melodie, czy chętnie śpiewa i się rusza w takt muzyki. Jeśli tak, można spróbować rozwijać w dziecku jego naturalne zdolności na zajęciach prowadzonych przez profesjonalistów.
Co zrobić kiedy dziecko marzy o profesjonalnym śpiewaniu?
Bardziej zaawansowaną naukę śpiewania najlepiej zacząć od znalezienia profesjonalnego nauczyciela, ponieważ głos to najdelikatniejszy z instrumentów. Pierwszą lekcję trener zacznie od zdiagnozowania głosu i dobierze odpowiednie ćwiczenia.
Na koniec największa z zalet umuzykalniania dzieci. Osoby, które dobrze radzą sobie z harmonią (przedmiot teorii muzyki zajmujący się nauką o łączeniu akordów) świetnie radzą sobie też z przedmiotami ścisłymi.
Dzieci z natury są bardzo kreatywne. Zajęcia i zabawy z muzyką powinny otworzyć ich umysły i utwierdzić ich w poczuciu akceptacji do tego co robią. Im śmielsze się staną tym więcej będą z siebie dawać. Nauczyciele i rodzice nie powinni podawać rozwiązań na talerzu, ale stymulować wyobraźnię.
Anna Stokalska,
trener Voice and More.
Ćwiczenia, które stosujemy zawsze są oparte na metodzie SLS. Dzięki temu mamy pewność, że wpływamy na prawidłowy i zdrowy rozwój wokalny. Poza wyborem repertuaru pod kątem rozwiązywania problemów technicznych, dużą wagę przykładamy do interpretacji. Często rozmawiamy o emocjach, które należy przekazać w piosence. Tutaj pomaga przywoływanie wspomnień czy zabawa w naśladowanie. Dzięki temu dzieci stają się bardziej wrażliwe. Ważna jest też dla mnie świadomość wokalno-muzyczna. Dzieci rozumieją co robią swoim głosem, potrafią to nazwać. Znają też podstawowe informacje muzyczne o kompozytorach, twórcach i wokalistach.