
Muzyczne zabawy z dzieckiem może zaplanować każdy rodzic, dopasowując je do wieku swojego malucha. Młodsze dzieci warto zachęcać do zabaw w naśladowanie odgłosów natury, miasta, zwierząt. Przedszkolaki chętnie zaangażują się w improwizacje wokalno – muzyczno - słowne, np. prezentowanie emocji poprzez melodyzowanie: jedna osoba śpiewa a druga musi zgadnąć czy ktoś jest wesoły czy smutny, zachwycony czy znudzony. Dzieci, które zaczęły już naukę w szkole mogą zmierzyć się z napisaniem własnej piosenki. Bez względu na to, w co bawimy się z dzieckiem, ważne jest to, aby nie krytykować go podczas zabawy za pomysły, które przychodzą mu do głowy.
Dzieci z natury są bardzo kreatywne. Zajęcia i zabawy z muzyką powinny otworzyć ich umysły i utwierdzić ich w poczuciu akceptacji do tego co robią. Im śmielsze się staną tym więcej będą z siebie dawać. Nauczyciele i rodzice nie powinni podawać rozwiązań na talerzu, ale stymulować wyobraźnię.
Ważnym elementem bez którego ciężko o kreatywną współpracę z dzieckiem jest zbudowanie poczucia zaufania, przyjaznej atmosfery oraz partnerstwa podczas zabawy. Nauczyciele w studiu Voice and More dbają o to, aby dzieci miały poczucie, że współtworzą swoje lekcje. Pozwalamy naszym uczniom na dużą swobodę – każdy ma wpływ na repertuar, którego się uczy oraz formę ćwiczeń. – dodaje Magdalena Witowska.
Istotne jest też to, aby rodzic czy nauczyciel umiał zadbać o różnorodność zajęć. Nawet najlepsza zabawa się kiedyś nudzi. Podczas zabaw z muzyką można dołączyć do nich elementy tańca, wymyślanie innych melodii, tworzenie instrumentów z przedmiotów codziennego użytku. Możliwości są nieograniczone jeśli tylko puścimy wodzę fantazji.
Zawsze warto obserwować to jak maluch reaguje na rytm, melodie, czy chętnie śpiewa i się rusza w takt muzyki. Jeśli tak, można spróbować rozwijać w dziecku jego naturalne zdolności na zajęciach prowadzonych przez profesjonalistów.
Bardziej zaawansowaną naukę śpiewania najlepiej zacząć od znalezienia profesjonalnego nauczyciela, ponieważ głos to najdelikatniejszy z instrumentów. Pierwszą lekcję trener zacznie od zdiagnozowania głosu i dobierze odpowiednie ćwiczenia.
Ćwiczenia, które stosujemy zawsze są oparte na metodzie SLS. Dzięki temu mamy pewność, że wpływamy na prawidłowy i zdrowy rozwój wokalny. Poza wyborem repertuaru pod kątem rozwiązywania problemów technicznych, dużą wagę przykładamy do interpretacji. Często rozmawiamy o emocjach, które należy przekazać w piosence. Tutaj pomaga przywoływanie wspomnień czy zabawa w naśladowanie. Dzięki temu dzieci stają się bardziej wrażliwe. Ważna jest też dla mnie świadomość wokalno-muzyczna. Dzieci rozumieją co robią swoim głosem, potrafią to nazwać. Znają też podstawowe informacje muzyczne o kompozytorach, twórcach i wokalistach.