Dlaczego moje dziecko nie mówi? Mutyzm - sprawdź kiedy zaczyna się problem

Dzieci z mutyzmem są wycofane w kontaktach z rówieśnikami, przez problemy z werbalnym porozumiewaniem się.
Dzieci z mutyzmem są wycofane w kontaktach z rówieśnikami, przez problemy z werbalnym porozumiewaniem się. Stefano Mortellaro/http://bit.ly/1wjKwUj/CC BY/http://bit.ly/1mhaR6e
Alicja w krainie milczenia. Poznajcie historię Alicji, której kraina czarów jest w domu. Poza nim są obcy ludzie, z którymi nie rozmawia. Alicja nie lubi mówić i stresują ją przedstawienia w przedszkolu. Czy Alicja jest nieśmiała? A może po prostu stremowana? Jak sądzicie, co o tym wszystkim myśli Alicja?

Nazywam się Alicja Mam 5 lat. Chodzę do przedszkola. Nie lubię mówić. W ogóle najlepiej byłoby nie używać słów. Rozmawiam tylko z mamą i tatą. Szeptem. Nie chce rozmawiać z obcymi.

Czuję się trochę smutna i samotna… Dzieci mnie nie lubią, chyba dlatego, że nie chce się z nimi bawić. Wolę być sama. Nie lubię gdy mama każe mi coś powiedzieć. Mówi „Alicja proszę Cię odezwij się, powiedz dzień dobry”. Nie chcę. Nie lubię. Mama tego nie rozumie.

W domu czuję się bezpiecznie. Mój pokój jest bardzo fajny. Lubię w nim siedzieć. Kiedyś mówiłam więcej, teraz wolę się nie odzywać. Najgorsze są występy w przedszkolu. Na dzień babci i dziadka dostałam rolę. Nauczyłam się jej, ale nie chciałam powiedzieć. Na występie było tyle nowych ludzi, których nie znałam… Bałam się. Rozpłakałam. Nie chciałam tam być. Po tym przedstawieniu pani Zosia – przedszkolanka, powiedziała mamie, że musi ze mną iść do specjalisty. Mama bardzo się zdenerwowała, a ja znowu zaczęłam płakać…

Perspektywa psychologa
Wczoraj zgłosiło się do mnie małżeństwo, trzydziestoletnia kobieta i trzydziestopięcioletni mężczyzna z 5-letnią córką. Powodem ich przyjścia są pojawiające się ostatnio problemy w kontakcie z córką. Od kilku miesięcy opiekunki z przedszkola sygnalizują narastające trudności w rozmowie z dziewczynką. Rodzice opisują ją jako nieśmiałą i ostatnio trochę wycofaną w kontaktach z obcymi. Nie zauważają znaczących zmian w zachowaniu, jak sami mówią „córka ostatnio jest po prostu trochę cicha, być może z powodu dodatkowych zajęć z angielskiego jest bardziej zmęczona niż zwykle”.

W domu objawy nie pojawiają się lub są znacznie zmniejszone. Ich nasilenie następuje w przedszkolu. Cztery miesiące temu dziewczynka zmieniła grupę, a co za tym idzie zmienili się pedagodzy. Pogorszenie kontaktu występuje także na płaszczyźnie relacji z rówieśnikami. Dziewczynka nie utrzymuje kontaktu wzrokowego i bawi się sama. Rozumie polecenia i wypełnia powierzone jej zadania. Poprawnie koncentruje się na wykonywanych czynnościach. Dziewczynka nie doświadczyła ostatnio żadnych urazów.

W sytuacjach, gdy ktoś próbuje nawiązać z dzieckiem kontakt (poza rodzicami i dziadkami – dobrze znane otoczenie) ono wybucha płaczem i wycofuje się. Od kilku tygodni rodzice zauważyli u dziewczynki zmniejszony apetyt i niechęć do jedzenia. W przedszkolu odmawia jedzenia lub je sama, gdy wszystkie dzieci odejdą od stołu. Przedszkolanki opisują ją jako pozbawioną emocji i nie wyrażającą swoich potrzeb i uczuć (poza płaczem). Dziewczynka kilka razy moczyła się w trakcie snu.


Pacjentka lepiej komunikuje się z mamą, zazwyczaj szeptem. W trakcie spotkania nie patrzyła w moją stronę, ale kiwała głową na zadawane pytania i pokazywała ręką na przedmioty, o które ją pytałam. Można wnioskować, że rozumie co się do niej mówi. Dobrze odnajduje się w gabinecie. Po jakimś czasie zaczyna się bawić.

Nieśmiała?
Nie. Opisana powyżej dziewczynka, nie jest nieśmiałym dzieckiem. Alicja ma mutyzm. Jest to zaburzenie, które charakteryzuje całkowity lub częściowy brak mowy. W jej przypadku możemy mówić o diagnozie mutyzmu wybiórczego.
Mowa – jak możemy zauważyć dziewczynka nie mówi w przedszkolu, ale w domu rozmawia z rodzicami. To oznacza, że mowa zanika tylko w określonych miejscach lub sytuacjach.

Lęk – nieudany występ na dzień babci i dziadka nie świadczy o tremie dziecka, ale o silnym lęku w nowej sytuacji. Brak kolegów jest spowodowany niechęcią do wspólnej zabawy z dziećmi i problemach w kontaktach z rówieśnikami.

Brak urazów – Alicja jest zdrowa fizycznie. Nie doznała żadnych urazów, dlatego brak mowy nie wynika u niej z powodów medycznych.

Znajomość języka – przed zmianą grupy przedszkolnej dziewczynka mówiła i nie miała problemów z używaniem języka do artykulacji swoich potrzeb. Nie jąka się i nie ma problemów natury logopedycznej.

Stres – dziewczynka zmieniła grupę przedszkolną, co wywołało u niej wysoki poziom stresu. W konsekwencji przestała mówić w przedszkolu, nie nawiązuje kontaktu werbalnego z otoczeniem, odmawia jedzenia.
Alicja, wyjdź z króliczej nory
Mutyzm nie jest tym samym, co nieśmiałość. Dziecko nie wyrasta z niego, tylko uczy się jak z nim funkcjonować. Milczenie w nowych sytuacjach i miejscach występuje zawsze. Osoby chore na mutyzm nie są, wbrew pozorom, samotnikami. Tak samo jak inni ludzie potrzebują kontaktów z otoczeniem, chcą być lubiane i rozumiane.

Terapia dzieci z mutyzmem jest niezwykle ważna, ponieważ im wcześniej zostanie on wykryty, tym szybciej i skuteczniej można zmniejszyć jego objawy. Pamiętajmy, że mutyzm jest otoczony przez strach i stres, z którym dziecko nie umie sobie poradzić. Jego mechanizm obronny pcha go do izolacji i samotności… A przecież możemy tego uniknąć, możemy podać Alicji rękę i pokazać, jak radzić sobie z jej największym wrogiem – lękiem.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie
Trwa ładowanie komentarzy...

KALENDARZ CIĄŻY

TYDZIEŃ PO TYGODNIU

PRZEDSZKOLAK

ROZWÓJ I WYCHOWANIE