"W tańcu mamy zasadę miliona powtórzeń. Im wcześniej zaczniemy, tym szybciej do tego miliona dobijemy" - mówi w rozmowie z MamaDu Ewelina Sobczyk, instruktorka tańca z Art Dance Complex. Rozmawiamy o tym, czy taniec jest dla dzieci naturalną aktywnością i o tym, co mogą zrobić z tym rodzice. To wszystko tuż po tym, jak w internecie wielką popularnością cieszy się ten film.
MamaDu: Czy z 2-letniego Jasia który świetnie podryguje na parkiecie jest duża szansa że wyrośnie rewelacyjny 20-letni Janek-tancerz?
Ewelina Sobczyk, instruktorka tańca: Nie chciałabym osądzać czy od razy duża szansa, ale z całą pewnością mogę powiedzieć, że owa szansa znacząco wzrasta. Musimy pamiętać, że taniec to nie tylko sztuka ale też pewnego rodzaju sport, w którym aby osiągnąć sukces lub być ponadprzeciętnym potrzebny jest ogrom pracy. Talent to 10%, reszta, to dyscyplina, regularne treningi i ciągła praca nad własnym ciałem.
Nie zawsze też to co interesuje małego Jasia będzie pasją dla Jana. Faktem jest, że im wcześniej wchodzimy w świat tańca tym większe szanse, że będziemy dobrymi tancerzami, głównie z dwóch powodów:
Po pierwsze, jeżeli od najmłodszych lat uczymy się koordynacji, rytmiki, mamy regularny kontakt z muzyką to pewne zachowania stają się dla nas naturalne. Możemy to porównać do dziecka, które urodziło się w dwujęzycznej rodzinie - dla niego naturalne jest myślenie i mówienie w dwóch językach, a czynność ta nie sprawia najmniejszego wysiłku. Tak samo jest w nauce tańca, pewnie elementy koordynacyjne trudne dla przeciętnego człowieka są dla niego zachowaniem naturalnym.
Po drugie, w tańcu mamy zasadę miliona powtórzeń. Co to znaczy? Jeżeli dany element czy krok powtórzymy milion razy możemy powiedzieć, że faktycznie go umiemy. Im wcześniej zaczniemy, tym wcześniej do tego miliona dobijamy!
MamaDu: W takim razie, czy można powiedzieć, że taniec dla dzieci jest podstawą i naturalną aktywnością?
Podstawą i naturalną aktywnością dla dzieci jest ruch w ogóle. A co zazwyczaj większość maluchów zaczyna robić jak tylko usłyszy muzykę? Radośnie podskakiwać i na swój sposób tańczyć. To są reakcje spontaniczne, dlatego warto własnie je rozwijać. Poza tym taniec i muzyka podnoszą ilość endorfin, czyli hormonów wywołujących radość. Już sam kontakt z muzyką jest dla dziecka wspaniałą zabawą, taniec dodatkowo ten stan potęguje, a jednocześnie pozytywnie wpływa na rozwój fizyczny dziecka.
W tej chwili dużą popularnością cieszą się zajęcia taneczne dla dzieci, które mają 25 albo 30 miesięcy! Czym różnią się takie taneczne zajęcia dla 2-latków od tych dla 5-latków czy 8-latków? Czy można je w jakikolwiek sposób porównać do zajęć dla dorosłych?
Zajęcia dla 2-latków to przede wszystkim zabawa. Lekcje są tak skonstruowane, żeby dzieci uczyły się przez zabawę. Przykład: dzieci wsypują kolorowy ryż do butelek, uprzednio dopasowując kolor ryżu do piosenki, na przykład czarny - smutna melodia, różowy - radosna melodia, a następnie na własnoręcznie zrobionych grzechotkach muszą wystukać rytm zadanej melodii.
Takie ćwiczenie uczy nie tylko rytmiki ale również koordynacji i kreatywnego myślenia. Dzieci uwielbiają takie zabawy, a rodzice nie zawsze mają siłę sprzątać rozsypany ryż po całym mieszkaniu;) Ważnym elementem zajęć dla 2-latków jest fakt, że na sali cały czas są rodzice dzieci i wspólnie uczestniczą w lekcji - to daje maluchom poczucie bezpieczeństwa. Zajęcia te są również krótsze od standardowych - trwają 45 minut. Jest to optymalny czas przez jaki dzieci potrafią się skupić.
Zajęcia dla 5 czy 8-latków trwają już 60 minut, a rodzice nie są obecni na sali. Tutaj również pojawia się zabawa jednak w znacznie mniejszym stopniu. Główny nacisk położony jest na rozwój koordynacji ruchowej, rytmiki, orientacji w przestrzeni i świadomości własnego ciała. Standardową lekcję możemy podzielić na części na które składają się: rozgrzewka, rozciąganie, technika oraz choreografia. Wszystko jest jednak przeplecione tanecznymi zabawami.
Są jakieś elementy wspólne?
Jedynym elementem wspólnym zajęć dzieci oraz zajęć dla dorosłych jest fakt, że obie grupy wiekowe uczą się tańca. I to tyle, metodyka nauczania jest zupełnie inna. Same zajęcia dla dorosłych również mocno się od siebie różnią. Możemy wyszczególnić tutaj dwa główne rodzaje:
- zajęcia amatorskie dla osób, które chcą przyjść "potańczyć", poruszać się i dobrze się bawić, a to czego się nauczą ewentualnie wykorzystać na weselu znajomych,
- zajęcia, których celem jest doskonalenie warsztatu tancerza.