Zabawa pociągami Tomek i Przyjaciele™ uczy dzieci rozwiązywać problemy i umiejętności
Dr Salim Hashmi z King’s College London przeanalizował wszystkie istotne badania naukowe dotyczące zabawy, obejmujące ponad 1600 prac uwzględniających różne aspekty zabawy pociągami i jej potencjalne znaczenie w rozwoju dzieci. Dzięki temu zidentyfikował kilka kluczowych korzyści, jakie dzieci mogą czerpać z tego typu zabawy. Wyniki swoich badań zawarł w obszernej pracy na temat pozytywnego wpływu, jaki zabawa pociągami, takimi jak te znajdujące się w zestawach Tomek i Przyjaciele™, ma na rozwój dziecka1. Wskazują one, że tworzenie budowli z torów i kierowanie przejazdami pociągów pozwalają na rozwój behawioralny i poznawczy. A to oznacza, że angażując się w zabawę pociągami, dzieci nie tylko świetnie się bawią, ale także rozwijają niezbędne umiejętności życiowe, których będą potrzebować w przyszłości.Zestawy Tomek i Przyjaciele™ uczą strategii i rozwijają wyobraźnięDziecko, zanim ułoży tory, musi najpierw stworzyć w swojej głowie plan. A więc musi sobie wyobrazić, jaki chce uzyskać efekt. Zaczyna budować, jego główka pracuje na pełnych obrotach i… plany ulegają modyfikacji, zwłaszcza, że niektóre zestawy zawierają ponad 4 metry torów (np. zestaw Mówiący Dźwig Karolek) i można je łączyć z torami z innych zestawów!
Wiele zestawów torów jest inspirowanych bajką „Tomek i Przyjaciele” (np. zestaw Dostawa farby). Malec podczas zabawy może wówczas przeżywać przygody podobne do tych z bajki, ale może też użyć swojej wyobraźni. Wszystko zależy od dziecka, które staje się reżyserem, ćwicząc w ten sposób myślenie narracyjne.
Analiza dr Salima Hashmiego pokazuje, że gdy dzieci bawią się pociągami, ożywiają je i wymyślają niezwykle pomysłowe historie. Efektem fantastycznej zabawy zestawem torów Tomek i Przyjaciele”™ jest nie tylko zbudowane torowisko, stacja i czekający na zabawkowych bohaterów pociąg, ale także pobudzone myślenie przestrzenne, wyobraźnia i motywacja. Szereg niezwykle ważnych umiejętności, które odpowiednio wcześnie kształtowane zaprocentują w dorosłości.Tomek i Przyjaciele™ to świetny trening komunikacji
A to dopiero początek zabawy, bo przecież zestawami torów można bawić się z innymi! Nie tylko z rodzeństwem, ale także z innymi rówieśnikami lub rodzicami. Niektóre z badań wykazały, że sposób, w jaki dzieci komunikują się ze sobą podczas zabawy, różni się w zależności od tego, z kim się bawią i czym się bawią. To właśnie w szczególności podczas zabawy pociągami dzieci okazały się bardziej towarzyskie w porównaniu do zabawy innymi zabawkami i prowadziły rozmowy, które odzwierciedlały ich własne cele, pragnienia i intencje co do zabawy.Można śmiało powiedzieć, że wspólna zabawa pociągami z zestawów Tomek i Przyjaciele™ uczy wyrażania swoich myśli. Przecież jeśli maluch ma jakąś wizję zabawy, musi ją opowiedzieć w taki sposób, by być zrozumianym. Dzięki temu uczy się skutecznie komunikować i negocjować pomysły. A sztuka ta pomoże dziecku przygotować się do bezkonfliktowych interakcji i udanej pracy zespołowej w przyszłości.
Zabawa torami Tomek i Przyjaciele™ - współpraca na wyższym poziomieWspólne układanie torów zyskuje jeszcze jeden ważny wymiar. Uczy współpracy (zgodne budowanie pójdzie sprawniej), a także czekania na swoją kolej (bo ktoś inny właśnie buduje część torów) oraz związanej tym trudnej sztuki negocjacji, bo przecież nie wszyscy muszą mieć podobny pomysł na zabawę pociągami. Doświadczenia podczas zabawy z innymi pozwalają dzieciom zrozumieć, jak pracować razem na rzecz wspólnych celów, co jest niezwykle przydatną umiejętnością w dzieciństwie i w dorosłości.A może Ty pobawisz się z dzieckiem? Maluch będzie miał szansę nauczyć się trudnej sztuki negocjacji i współpracy właśnie od Ciebie. To może być także okazja do Waszej rozmowy, bo jak pokazują badania, dzieci podczas zabawy pociągami otwierają się i mówią więcej. Wystarczy tylko posłuchać…