Dzieci jedzą to, co lubią, a lubią to, co znają. Podsuń niejadkowi te lektury, a może go przekonasz

Dawid Wojtowicz
Masz w domu niejadka? Mały książę czy mała księżniczka marudzi przy stole, a zamiast jeść, zasypuje Cię setkami pytań o TO, co jest na talerzu, dlaczego ma taki kolor i tak wygląda. Przyczyny niechęci dzieci do jedzenia są różne, ale w wielu przypadkach "dynamitem", za pomocą którego wysadzisz te bariery żywieniowe, jest po prostu wiedza. Eksperci przekonują, że "dzieci jedzą to, co lubią, a lubią to, co znają".
Masz w domu niejadka? Marudzi przy stole, a zamiast jeść, zasypuje Cię setkami pytań o TO, co jest na talerzu. Podsuń mu książeczki edukacyjne z serii "Wiem, co jem", a może przekonasz malucha do jedzenia wartościowych potraw avitalchn / Pixabay.com
Tak uważa m.in. Małgorzata Talaga-Duma, psychodietetyczka, edukatorka żywieniowa i terapeutka karmienia. – Jednym z najczęstszych wyzwań w żywieniu małych dzieci jest zachęcenie ich do próbowania wartościowych potraw, nie tylko o słodkim smaku. Dzieci jedzą według prostej zasady: jedzą to, co lubią, a lubią to, co znają – komentuje zajmująca się psychologią jedzenia ekspertka, która prowadzi serwis poradnikowy "Jedz z Głową".

Dlaczego wiedza o jedzeniu jest tak ważna?



Dzieci są ciekawe świata. O wszystko pytają, a to, czego nie znają czy nie rozumieją, budzi w nich lęk, zresztą tak samo, jak u ludzi dorosłych. A ponieważ z żywnością mają styczność na co dzień, nic więc dziwnego, że przejawiają takie podejście również do tego, co rodzice serwują im na talerzach do śniadania, obiadu czy kolacji. I zdecydowanie lepiej zaspokoić ten głód wiedzy, zamiast wciskać jedzenie na siłę.


Nie oznacza to jednak opowiadania bajek w myśl idei "cel uświęca środki". Bo potem z ust dzieci w Polsce czy na świecie padają takie "kwiatki", że czekoladowe mleko pochodzi od brązowej krowy, a makaron rośnie na drzewach! Owszem, czasami to wynik dziecięcej wyobraźni, niekiedy jednak "zasługa" niecierpliwego rodzica, który dla świętego spokoju udziela zmyślonych na poczekaniu fantastycznych odpowiedzi.
Małgorzata Talaga-Duma psychodietetyczka, edukatorka żywieniowa, terapeutka karmienia, a także założycielka i autorka serwisu "Jedz z Głową"Materiały własne / Małgorzata Talaga-Duma / https://jedzzglowa.pl/
Prawda o tym, skąd się biorą produkty żywieniowe i jak trafiają na nasze stoły, jest istotna (w końcu chyba wszyscy rodzice chcą, by ich dzieci nie były ignorantami), byle przekazać ją w ciekawy i inspirujący sposób. Opowiadanie dzieciom o jedzeniu to jednak coś więcej niż tylko element edukacji służącej pokonywaniu niewiedzy, która nierzadko stoi u podłoża niechęci maluchów do najróżniejszych potraw.

Rozmowa o tym, co znajduje się na talerzu, to również szansa na kształtowanie odpowiednich nawyków żywieniowych poprzez podkreślanie walorów zdrowotnych określonych produktów. A więc jeden ze sposobów na wychowanie przyszłych świadomych konsumentów i konsumentek, którzy/e będą potrafili/ły podejmować w sklepie mądre decyzje, wybierając produkty zdrowe, dobre jakościowo i etyczne.

Tak się jednak składa, że to, co zdrowe, najczęściej budzi w dzieciach naturę niejadka. Ale nie wolno składać broni i "ratować się" słodyczami. – Unikając podawania warzyw, owoców lub innych wartościowych potraw, trudno wpoić pociechom dobre nawyki żywieniowe – zauważa Małgorzata Talaga-Duma. Co zrobić, aby dzieci chciały jeść i to rzeczy najlepsze dla ich zdrowia, a jednocześnie nie zanudzać je wywodami jak na wykładzie? Otóż przekazać wiedzę w sposób atrakcyjny i interesujący. Pomogą w tym ilustrowane książeczki edukacyjne.

Akademia Mądrego Dziecka – "Wiem, co jem"



Edukowanie dzieci o sekretach jedzenia, połączone z wyrabianiem w nich zdrowych nawyków żywieniowych. To idea stojąca za "Wiem, co jem", nową serią książeczek przeznaczonych dla starszych przedszkolaków i dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Cykl, który opowiada o tym, jak powstają najbardziej znane produkty spożywcze, liczy obecnie 4 tytuły. Są to: "Pomidory", "Banany", "Czekolada" oraz "Chlebek i bułeczki".

– W książeczkach z serii "Wiem, co jem" znajdziemy wiele informacji dotyczących pochodzenia żywności i składu potraw, podanych w przyjazny dla dzieci sposób, wzbudzający ciekawość i sprzyjający większej otwartości na nowe smaki – komentuje Małgorzata Talaga-Duma, która przyjrzała się nowym tytułom wydanym pod szyldem HarperKids, wydawnictwa specjalizującego się w książkach dla dzieci.
Wiem, co jem" to nową seria książeczek przeznaczonych dla starszych przedszkolaków i dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Cykl, który opowiada o jedzeniu liczy obecnie 4 tytuły: "Pomidory", "Banany", "Czekolada" oraz "Chlebek i bułeczki"Wydawnictwo HarperCollins Polska
Te pełne ciekawostek i dowcipnych ilustracji książeczki przedstawiają historię powstawania żywności od ziarenka po gotowy produkt. Przystępnie przygotowana treść pokazuje różne odmiany owoców, warzyw i zbóż, wyjaśnia różnice między nimi, a także podpowiada, jak wybierać najbardziej wartościowe artykuły spożywcze. Niewątpliwie ta lektura pomoże też małym niejadkom oswoić się z nowymi produktami.

Ile jest rodzajów kakao, z którego robi się czekoladę? Jak rosną banany i dlaczego nie mają pestek? Z jakich zbóż wyrabia się różne rodzaje pieczywa? Jak się robi mąkę? Skąd przypłynęły do Polski pomidory? Jak się przetwarza te wszystkie produkty? Które pokarmy są dobre dla zdrowia i środowiska? Na co zwracać uwagę na etykietach produktów spożywczych i jakich składników unikać – np. w pieczywie czy czekoladzie?
Przykładowa strona książeczki edukacyjnej "Banany" z serii "Wiem, co jem"Wydawnictwo HarperCollins Polska
Na te i wiele innych pytań dzieci znajdą odpowiedź podczas lektury tych czterech książeczek wyczerpująco i zabawnie opowiadających o jedzeniu. Lektury, po której przewodnikiem i narratorem koniecznie powinni zostać rodzice w ramach zawsze wartościowej sesji wspólnego czytania. – Warto czytać z dziećmi o tym wszystkim, bo im więcej się wie, tym zdrowiej się je – podsumowuje Małgorzata Talaga-Duma.
Cykl "Wiem, co jem" wchodzi w skład większej literackiej serii edukacyjnej zatytułowanej "Akademia Mądrego Dziecka". Opracowane przez polskich ekspertów książki uczą i bawią, wspomagając przy tym wszechstronny rozwój dziecka: słuchanie, rozumienie, logiczne myślenie, psychomotorykę, rysowanie, liczenie, rozpoznawanie kształtów i liter, wyobraźnię, słownictwo i sprawność manualną. Wydawane tytuły, które przekazują wiedzę o świecie i wartości społeczne, są interaktywne i dostosowane do wieku odbiorcy.

Artykuł powstał we współpracy z Wydawnictwem HarperCollins Polska