Chwila twojej odwagi może uratować życie. Ta kampania otwiera oczy na dramat tysięcy dzieci

Iza Orlicz
W okresie epidemii koronawirusa liczba przypadków przemocy domowej wobec dzieci rośnie w zastraszającym tempie. Stres, lęk oraz niepewność o przyszłość zawodową i finanse powodują, że u dorosłych wzrasta poziom agresji. Dlatego Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę ruszyła z nową kampanią "Za drzwiami".
Reaguj, gdy podejrzewasz, że dziecko może być ofiarą przemocy domowej 123rf.com
Atmosfera napięcia i zagrożenia towarzysząca codziennym przekazom medialnym to impulsy eskalujące przemoc u dorosłych. Dodatkowymi czynnikami ryzyka jej wystąpienia lub jej nasilenia w przypadku, gdy ta miała miejsce już wcześniej, są restrykcyjne ograniczenia (w tym przymusowa izolacja), które mają minimalizować ryzyko rozprzestrzeniania się koronawirusa. Z tego powodu osoby doświadczające przemocy bywają tygodniami uwięzione w jednym domu ze sprawcą.

Zgłoszenia na policję


– W prowadzonym przez nas od 11 lat Telefonie Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111, to właśnie tegoroczny marzec był rekordowy pod kątem liczby odebranych wiadomości i podejmowanych przez konsultantów interwencji chroniących zdrowie lub życie dzieci – mówi dr Monika Sajkowska, Prezeska Zarządu Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.


W odpowiedzi na ten stan, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę rozpoczęła kampanię społeczną "Za drzwiami". Jej celem jest zachęcenie ludzi do zgłaszania policji zdarzeń związanych z krzywdzeniem dzieci. W sytuacjach zagrożenia zdrowia lub życia dziecka, odpowiednim kontaktem w takich sprawach jest numer alarmowy 112.

Możesz uratować życie


– Często nie reagujemy, bo obawiamy się, że możemy kogoś niesłusznie oskarżyć albo że podjęte działanie nie będzie skuteczne. Tymczasem w wielu sytuacjach dziecko może uratować właśnie ta chwila czyjejś odwagi i odpowiedzialności, by sięgnąć po telefon i zawiadomić odpowiednie służby. Można to zrobić nawet anonimowo – dodaje Sajkowska.

Kampania "Za drzwiami” jest polską wersją kampanii "Behind the door" przygotowaną m.in. przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Chorwacji. Ze względu na uniwersalny wymiar przekazu, organizatorzy zdecydowali się udostępnić kampanię partnerom ze wszystkich krajów, w których trwa izolacja z powodu pandemii COVID-19.