Groźniejsze niż brak snu i kłótnie rodziców. To plaga, przez którą dzieci nas nie słuchają

Ewa Bukowiecka-Janik
Lista negatywnych skutków nadużywania przez dzieci nowych technologii – smartfonów, tabletów, komputerów – zdaje się nie mieć końca. Alarmują pediatrzy, logopedzi, neurolodzy, a teraz również psychologowie. Okazuje się, że przekraczanie wskazanych limitów czasu przed ekranem skutkuje zmienionym zachowaniem.
Jak długo dziecko może oglądać bajkę? fot. suchota / 123RF Zdjęcie Seryjne
Twoje dziecko ma od 3 do 5 lat i spędza przed ekranem dwie godziny dziennie lub więcej? A może sprawia też kłopoty wychowawcze i ma kłopoty ze skupieniem uwagi? Naukowcy twierdzą, że jedno z drugim ma sporo wspólnego.

Choć WHO od dawna alarmuje, że dzieci do drugiego roku życia nie powinny w ogóle patrzeć w żadne ekrany, rodzice i tak pozwalają na zbyt wiele. Badania przeprowadzone w 2019 roku pokazały, że w ciągu ostatnich 17 lat czas przed ekranem się podwoił – ze średniego wyniku 1,5 godziny dzieci wskoczyły na 3 godziny bajek dziennie!

Ma to swoje konsekwencje. Kolejnymi stwierdzonymi przez naukowców są problemy behawioralne oraz bardzo istotne kłopoty z koncentracją.


Ostatnie badania, opublikowane w czasopiśmie naukowym "PLOS One", zostały przeprowadzone przez naukowców z University of Alberta w Kanadzie. Ich celem było sprawdzenie, jak czas przed ekranem wpływa na zachowanie dzieci. Naukowcy zebrali dane od ponad 2500 dzieci w wieku 3-5 lat i ich rodzin.

Rodzice codziennie raportowali, ile czasu ich dzieci spędzają przed ekranami. W tej grupie badawczej wynik trzylatków wynosił dziennie 1,5 godziny. Im dzieci były starsze, tym czas się wydłużał. Ok. 13 proc. badanych dzieci w wieku pięciu lat oglądało bajki dłużej niż dwie godziny dziennie.

Ponadto rodzice wypełniali ankietę na temat zachowania dzieci. Służy ona do identyfikacji problemów emocjonalnych i behawioralnych u dzieci i młodzieży.

Jak się okazało, korelacja między czasem spędzonym przed ekranem a kłopotami wychowawczymi rodziców jest wyraźna i wprost proporcjonalna – im więcej czasu z nowymi technologiami, tym więcej problemów z dzieckiem. Przedszkolaki wykazywały też znaczące kłopoty ze skupieniem uwagi na tym, czym aktualnie się zajmowały.

"Ta korelacja jest bardziej znacząca i wyraźna niż jakikolwiek inny czynnik, który wpływa na zachowanie dzieci. Ekrany mają gorszy wpływ na dziecko niż brak snu, stres rodziców czy wszelkie czynniki społeczno-ekonomiczne" - stwierdziła Sukhpreet Tamana, główna autorka badania.

Eksperci szacują, że optymalnym czasem, który dziennie dziecko w wieku przedszkolnym spędza przed ekranem to od zera do 30 minut dziennie.
Źródło: independent.co.uk