Nie ma edukacji bez relacji, czyli jak więzi wpływają na osiągane przez uczniów wyniki

Artykuł PR-owy niepubliczna Szkoła Podstawowa Gaudeamus
Relacja między nauczycielem a uczniem nie może skupiać się wyłącznie na ocenie i wymaganiach. Od dawna wiadomo, że osobowość nauczyciela, jego pasja i zaangażowanie to główne czynniki wpływające na motywację uczniów do nauki. Istnieją jednak placówki, które – świadome istotnej roli relacji – dbają o kadrę stworzoną z prawdziwych pasjonatów edukacji. Wśród nich znajdują się m.in. Szkoły Gaudeamus.
Pixabay
Świat się zmienił - wiedza jest na wyciągnięcie ręki. Zmieniła się też rola nauczyciela, który z posiadającego wiedzę zmienia się raczej w mentora towarzyszącego uczniom w procesie nabywania kompetencji i umiejętności przyszłości. Ma wspierać, motywować, zachęcać do poszukiwania innowacyjnych rozwiązań, pozwalać na popełnianie błędów i poszukiwanie własnej drogi. Nie da się tego zrobić bez zaufania, bez akceptacji, wzajemnego szacunku i życzliwości. To one budują partnerską relację, w której uczniowie czują się na tyle bezpiecznie, że potrafią mówić wprost o swoim potencjale, talentach, ale i o trudnościach. Relacje w sposób bezpośredni wpływają na motywację uczniów, rozbudzają naturalną ciekawość, która przekłada się na zwiększenie ich aktywności w procesie „nauczania - uczenia się” i osiągane wyniki.


Największym atutem i jedną z najistotniejszych kompetencji nauczyciela staje się więc budowanie i podtrzymywanie relacji z uczniem. Dlatego bardzo ważna jest umiejętność odpowiadania na jego potrzeby, empatyczne spojrzenie na trudności, budowanie pozytywnej samooceny i poczucia własnej wartości. Potrzebna jest nie tylko wiara w ucznia, która znacznie zwiększa prawdopodobieństwo jego przyszłych sukcesów. Trzeba mu także zostawić przestrzeń do nauki na własnych błędach oraz do towarzyszącej temu refleksji.

Niezwykle istotne w pracy nauczyciela jest zachęcanie uczniów do wyrażania opinii i rzeczywiste słuchanie tego, co mają do powiedzenia. W ten sposób pokazujemy im, że są dla nas ważni, że zasługują na naszą uwagę, a ich opinie są istotne dla ustalania zasad funkcjonowania społeczności szkolnej. Kolejnym ważnym czynnikiem jest stosowanie pozytywnej komunikacji. Oznacza to, że akceptujemy uczniów ale nie zawsze ich zachowanie. Unikamy oceniania wyłącznie w ujęciu klasycznym – staramy się dostrzegać i doceniać wysiłki uczniów, cieszymy się z osiągnięć. Chcemy ich uskrzydlać, ale jednocześnie podnosić poprzeczkę, pokazywać potencjalne kierunki rozwoju, wspierać mocne strony. Po prostu lubimy siebie nawzajem i miejsce, w którym wspólnie pracujemy nad osiągnięciem celu, czyli wzajemnym uczeniem się od siebie - mówi Joanna Goc-Matyskiel, dyrektor ds. projektów edukacyjnych w Szkołach Gaudeamus.