Reklama.
Rzeczownik odmiana i rodzaje rzeczowników
Tak jak to już było powiedziane, rzeczownik odmienia się przez liczby i przypadki. Zanim jednak nauczymy dziecko, w jaki sposób odmieniać rzeczownik, warto powiedzieć kilka słów o rodzaju rzeczownika.Jest to część mowy, która w języku polskim posiada jasno określony i niezmienny rodzaj. Rzeczowniki w liczbie pojedynczej ze względu na rodzaje dzielimy na:
- męskie – zazwyczaj kończą się spółgłoską (but, kot), niekiedy "-o" (dziadunio) lub "-a" (mężczyzna, sędzia), lub "-y" (myśliwy, leśniczy).
- żeńskie – zazwyczaj kończą się na samogłoskę (perła, żarówka, żyrafa) lub "-i" (gospodyni, wykładowczyni), a czasami na spółgłoskę (mysz, krew).
-nijakie – najczęściej kończą się na "-o" (np. oko, dziecko), "-e" (powietrze), "-ę" (zwierzę, prosię). Rodzaj nijaki mają również rzeczowniki pochodzenia łacińskiego, które są zakończone na "-um" (liceum, muzeum).
- żeńskie – zazwyczaj kończą się na samogłoskę (perła, żarówka, żyrafa) lub "-i" (gospodyni, wykładowczyni), a czasami na spółgłoskę (mysz, krew).
-nijakie – najczęściej kończą się na "-o" (np. oko, dziecko), "-e" (powietrze), "-ę" (zwierzę, prosię). Rodzaj nijaki mają również rzeczowniki pochodzenia łacińskiego, które są zakończone na "-um" (liceum, muzeum).
Z kolei rzeczowniki w liczbie mnogiej mogą być:
- męskoosobowe – najczęściej są to te rzeczowniki, które w liczbie pojedynczej mają rodzaj męski. Łączą się z zaimkiem "ci" (profesorowie, filozofowie, kochankowie).
- niemęskoosobowe – zazwyczaj są to pozostałe rzeczowniki. W mianowniku liczby mnogiej łączą się one z zaimkiem "te" (charaktery, maniery).
- męskoosobowe – najczęściej są to te rzeczowniki, które w liczbie pojedynczej mają rodzaj męski. Łączą się z zaimkiem "ci" (profesorowie, filozofowie, kochankowie).
- niemęskoosobowe – zazwyczaj są to pozostałe rzeczowniki. W mianowniku liczby mnogiej łączą się one z zaimkiem "te" (charaktery, maniery).
Na przestrzeni lat – wraz z rozwojem historii języka – niektóre wyrazy zmieniały swój rodzaj. Widać to na przykład w utworach, pochodzących sprzed kilkuset lat. Jednak zasadniczo w synchronicznym ujęciu języka, rodzaje w przypadku rzeczownika pozostają niezmienne. Zupełnie inaczej jest na przykład z czasownikiem.
Odmiana rzeczowników – podział rzeczowników
Warto też powiedzieć kilka słów o podziale, zanim przejdzie się do odmiany rzeczowników.Rzeczowniki w języku polskim możemy podzielić na kilka zasadniczych kategorii. Oto one:
- żywotne i nieżywotne – żywotne oznaczają ludzi i zwierzęta, nieżywotne zaś wszystkie przedmioty, a także rośliny;
- własne i pospolite – rzeczowniki własne to po prostu te, które określają nazwy własne (np. imiona, nazwy państw itd.), piszemy je wielką literą. Z kolei pospolite to wszystkie pozostałe i piszemy je małą literą;
- żywotne i nieżywotne – żywotne oznaczają ludzi i zwierzęta, nieżywotne zaś wszystkie przedmioty, a także rośliny;
- własne i pospolite – rzeczowniki własne to po prostu te, które określają nazwy własne (np. imiona, nazwy państw itd.), piszemy je wielką literą. Z kolei pospolite to wszystkie pozostałe i piszemy je małą literą;
- osobowe i nieosobowe – osobowymi określa się jedynie ludzi, zaś nieosobowymi zwierzęta, rośliny i przedmioty;
- abstrakcyjne i konkretne – rzeczowniki abstrakcyjne to nazwy uczuć, cech, spostrzeżeń itd. Rzeczowniki konkretne z kolei mogą dotyczyć przedmiotów, ludzi, zwierząt i innych namacalnych rzeczy.
- abstrakcyjne i konkretne – rzeczowniki abstrakcyjne to nazwy uczuć, cech, spostrzeżeń itd. Rzeczowniki konkretne z kolei mogą dotyczyć przedmiotów, ludzi, zwierząt i innych namacalnych rzeczy.
Rzeczowniki odczasownikowe – gerundia
Chociaż zazwyczaj dzieci nie mają problemu z rozpoznaniem części mowy, jaką jest czasownik, to może się tak zdarzyć, gdy rzeczownik ukrywa się pod postacią czasownika. Mówimy wówczas o rzeczownikach odczasownikowych (gerundia).Czym są rzeczowniki odczasownikowe? Najczęściej są zakończone na "-anie", "-enie", "-cie", np. targanie, bieganie, mycie. Kiedy zapoznajemy uczniów z odmianą rzeczownika, ale także wyjaśniamy, czym rzeczownik jest, nie możemy zapominać o tym, by wyjaśnić im, czym są rzeczowniki odczasownikowe.
W języku polskim mamy też rzeczowniki pochodzące od innych części mowy, np. rzeczowniki odprzymiotnikowe. Najbardziej znane są jednak rzeczownikowi odczasownikowe.
Rzeczownik odmienia się przez…?
Rzeczownik odmienia się przez przypadki i liczby. Przyjrzyjmy się najpierw temu pierwszemu zagadnieniu. Odmiana przez przypadki nazywana jest deklinacją. Oprócz rzeczownika deklinują się także: przymiotniki, imiesłowy przymiotnikowe, zaimki rzeczowne, przymiotne i liczebne, a także liczebniki.Rzeczownik – odmiana przez przypadki
Jak w praktyce wygląda odmiana rzeczowników? Skupmy się najpierw na odmianie rzeczownika przez przypadki. W naszym języku mamy 7 przypadków:Mianownik (M.) – kto? Co? (jest) np. kot, żyrafa, dziecko
Dopełniacz (D.) – kogo? Czego? (nie ma) np. kota, żyrafy, dziecka
Celownik (C.) – komu? Czemu? (się przyglądam) np. kotu, żyrafie, dziecku
Biernik (B.) – kogo? Co? (widzę) np. kota, żyrafę, dziecko
Narzędnik (N.) – z kim? Z czym? (idę) np. z kotem, z żyrafą, z dzieckiem
Miejscownik (Msc.) – o kim? O czym? (myślę) np. o kocie, o żyrafie, o dziecku
Wołacz – O! np. (kocie!, żyrafo!, dziecko!).
Dopełniacz (D.) – kogo? Czego? (nie ma) np. kota, żyrafy, dziecka
Celownik (C.) – komu? Czemu? (się przyglądam) np. kotu, żyrafie, dziecku
Biernik (B.) – kogo? Co? (widzę) np. kota, żyrafę, dziecko
Narzędnik (N.) – z kim? Z czym? (idę) np. z kotem, z żyrafą, z dzieckiem
Miejscownik (Msc.) – o kim? O czym? (myślę) np. o kocie, o żyrafie, o dziecku
Wołacz – O! np. (kocie!, żyrafo!, dziecko!).
Jak nauczyć dziecko odmieniać rzeczownik przez przypadki? Przede wszystkim warto pokazać pewne schematy. Zazwyczaj dany rzeczownik da się podzielić na temat i końcówkę (np. kot ø, kot-a, kot-u, kot-a, kot-em, koci-e, koci-e). Symbol "ø" oznacza brak końcówki. Najczęściej brak końcówki występuje w mianowniku, choć nie jest to regułą.
Często dana końcówka informuje nas o tym, w jakim przypadku występuje dany wyraz. Nie jest tak jednak zawsze, ponieważ w niektórych przypadkach formy wyglądają identycznie. Zwróćmy uwagę na dopełniacz i biernik wyrazu "kot". Zarówno w dopełniaczu, jak i w bierniku brzmi on „kota”.
Najważniejszą informacją, która podpowiada nam, w jakim przypadku znajduje się konkretny wyraz, jest więc cały kontekst wypowiedzi, np. zdanie. Osoby, które mają wątpliwości, w jaki sposób deklinować rzeczownik (i nie tylko), mogą zajrzeć do internetowego słownika gramatycznego języka polskiego, który znajduje się tutaj.
Rzeczownik – odmiana przez przypadki a oboczności
Co uważniejsi zwrócili uwagę na to, że w odmianie przez przypadki rzeczownik "kot" zmienił swój temat (kot-a, koci-e). Takich rzeczowników jest więcej. Zmianę w temacie (rdzeniu) wyrazu nazywa się obocznością tematu.Oboczność tematu to nic innego jak wymiana głosek w temacie rzeczownika. Zmianie mogą ulegać zarówno samogłoski (np. lód; lod-u), jak i spółgłoski (kot koci-e; szkoła szkol-e). Niekiedy zmianom w temacie ulegają jednocześnie spółgłoski i samogłoski. Ma to miejsce w wyrazach: odwag-a odwadz-e czy gwiazd-a gwieździ-e.
Z wymianą głosek w temacie danego wyrazu ma związek także zjawiska, które nazywamy skróceniem i rozszerzeniem. Skrócenie występuje, gdy w temacie odmienionego przez przypadek rzeczownika zabraknie danej głoski, np. bez bz-u (w temacie zabrakło "e"). Rozszerzenie zaś występuje, gdy do tematu odmienionego przez przypadek rzeczownika dodaje się daną głoskę. Widać to na przykładzie wyrazu matk-i; matek ø; matk-ami.
Zjawisko oboczności występuje także w przypadku homonimów, czyli wyrazów o takim samym brzemieniu, ale innym znaczeniu. I tak na przykład na warsztat możemy wziąć wyrazy: uszy (1. w znaczeniu narząd do słuchania 2. w znaczeniu uchwyty na przykład przy kubku czy w torbie) oraz oko (1. Narząd, który służy do patrzenia 2. Elementy, które tworzą się, np. na zupie).
W tych przypadkach oboczności będą dobrze widoczne. Każdy z nas ma dwoje uszu, ale torba ma dwa ucha. Ludzie mają dwoje oczu, a na rosole widać oka.
Rzeczownik – odmiana przez liczby
Rzeczownik odmienia się nie tylko przez przypadki, ale także przez liczby. Zazwyczaj dzieci, które dopiero co przyswajają wiedzę na temat odmiany rzeczownika przez liczby, nie mają problemu z tym zagadnieniem.Rzeczownik odmienia się przez liczby: pojedynczą i mnogą (np. kot, koty; szkoła, szkoły itd.). W wielu przykładach odmiana rzeczownika przez liczby okazuje się banalnie prosta. Warto jednak zwrócić uwagę na mniej typowe sytuacje, np. gdy:
- niektóre rzeczowniki posiadają jedynie liczbę pojedynczą, np. młodzież, chłopstwo, żelazo, drewno, zieleń, piękno;
- niektóre rzeczowniki posiadają jedynie liczbę mnogą, np. skrzypce, spodnie, sanki, usta, Alpy Katowice, Chiny, Niemcy.
- niektóre rzeczowniki posiadają jedynie liczbę pojedynczą, np. młodzież, chłopstwo, żelazo, drewno, zieleń, piękno;
- niektóre rzeczowniki posiadają jedynie liczbę mnogą, np. skrzypce, spodnie, sanki, usta, Alpy Katowice, Chiny, Niemcy.
Nie warto więc na siłę wymyślać liczby pojedynczej czy liczby w mnogiej, w przypadkach, gdy dany wyraz jej nie posiada. Rzeczownik odmienia się przez liczby i przypadki, warto jest więc ćwiczyć tę odmianę jednocześnie. Oto przykład:
M. koń (liczba pojedyncza); konie (liczba mnoga)
D. konia (liczba pojedyncza); koni (liczba mnoga)
C. koniowi (liczba pojedyncza); koniom (liczba mnoga)
B. konia(liczba pojedyncza); konie (liczba mnoga)
N. z koniem (liczba pojedyncza); z końmi (liczba mnoga)
Msc. o koniu (liczba pojedyncza); o koniach (liczba mnoga)
W. koniu! (liczba pojedyncza); konie! (liczba mnoga)
D. konia (liczba pojedyncza); koni (liczba mnoga)
C. koniowi (liczba pojedyncza); koniom (liczba mnoga)
B. konia(liczba pojedyncza); konie (liczba mnoga)
N. z koniem (liczba pojedyncza); z końmi (liczba mnoga)
Msc. o koniu (liczba pojedyncza); o koniach (liczba mnoga)
W. koniu! (liczba pojedyncza); konie! (liczba mnoga)
Chcąc poćwiczyć z dzieckiem odmianę rzeczownika przez liczby i przypadki, można wykonywać podobne ćwiczenie z innymi wyrazami. Przy okazji można dzielić konkretny wyraz na temat i końcówkę, a także wypisywać oboczności, jeśli takie występują.
Rzeczownik o nietypowej odmianie
Rzeczownik o nietypowej odmianie może sprawiać dzieciom najwięcej problemów. O niektórych z nich zostało już trochę powiedziane, jednak zbierzmy te informacje w jedną całość. Rzeczownik o nietypowej odmianie występuję, gdy:- nie odmienia się tak, jak standardowy rzeczownik, a liczba pojedyncza zupełnie różni się od liczby mnogiej. Przyjrzyjmy się jednemu z najbardziej znanych przypadków, czyli rzeczownikowi "człowiek":
M. człowiek (liczba pojedyncza) ludzie (liczba mnoga)
D. człowieka (liczba pojedyncza) ludzi (liczba mnoga)
C. człowiekowi (liczba pojedyncza) ludziom (liczba mnoga)
B. człowieka (liczba pojedyncza) ludzi (liczba mnoga)
N. z człowiekiem (liczba pojedyncza) z ludźmi (liczba mnoga)
Msc. o człowieku (liczba pojedyncza) o ludziach (liczba mnoga)
W. człowieku! (liczba pojedyncza) ludzie! (liczba mnoga)
D. człowieka (liczba pojedyncza) ludzi (liczba mnoga)
C. człowiekowi (liczba pojedyncza) ludziom (liczba mnoga)
B. człowieka (liczba pojedyncza) ludzi (liczba mnoga)
N. z człowiekiem (liczba pojedyncza) z ludźmi (liczba mnoga)
Msc. o człowieku (liczba pojedyncza) o ludziach (liczba mnoga)
W. człowieku! (liczba pojedyncza) ludzie! (liczba mnoga)
Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku rzeczownika rok (liczba pojedyncza: rok, liczba mnoga: lata; czy rzeczownika dech; tchu).
- nie posiada liczby mnogiej (tzw. singularia tantum – tylko pojedyncze). Brak liczby mnogiej wynika ze znaczenia tych wyrazów;
- nie posiada liczby pojedynczej (tzw. pluralia tantum – tylko liczba mnoga). Brak liczby pojedynczej wynika w tym przypadku nie z rzeczywistości, ale z tradycji językowej. Relikty liczby podwójnej, której dziś nie ma już w języku polskim, można dostrzec w przysłowiach i nie tylko, np. chwycić przedmiot rękoma lub mądrej głowie dość dwie słowie;
- rzeczownik jest pochodzenia łacińskiego i kończy się na "-um", np. liceum, muzeum, gimnazjum. Rzeczowniki te w liczbie pojedynczej we wszystkich przypadkach wyglądają tak samo, zaś w liczbie mnogiej odmieniają się. Przyjrzyjmy się odmianie jednego z nich:
M. muzeum (liczba pojedyncza) muzea (liczba mnoga)
D. muzeum (liczba pojedyncza) muzeów (liczba mnoga)
C. muzeum (liczba pojedyncza) muzeom (liczba mnoga)
B. muzeum (liczba pojedyncza) muzea (liczba mnoga)
N. z muzeum (liczba pojedyncza) z muzeami (liczba mnoga)
Msc. o muzeum (liczba pojedyncza) o muzeach (liczba mnoga)
W. muzeum! (liczba pojedyncza) muzea! (liczba mnoga)
D. muzeum (liczba pojedyncza) muzeów (liczba mnoga)
C. muzeum (liczba pojedyncza) muzeom (liczba mnoga)
B. muzeum (liczba pojedyncza) muzea (liczba mnoga)
N. z muzeum (liczba pojedyncza) z muzeami (liczba mnoga)
Msc. o muzeum (liczba pojedyncza) o muzeach (liczba mnoga)
W. muzeum! (liczba pojedyncza) muzea! (liczba mnoga)
Rzeczownik o nietypowej odmianie zakończony na "-um" podobnie będzie odmieniał się także w przypadku innych wyrazów, np. forum czy akwarium;
- rzeczownik o nietypowej odmianie występuje także wówczas, gdy mamy do czynienia z rzeczownikami szczątkowymi. Weźmy sobie za przykład deklinację rzeczownika "deszcz":
- rzeczownik o nietypowej odmianie występuje także wówczas, gdy mamy do czynienia z rzeczownikami szczątkowymi. Weźmy sobie za przykład deklinację rzeczownika "deszcz":
M. deszcz [liczba pojedyncza] deszcze (daw. dżdże) [liczba mnoga]
D. deszczu (daw.dżdżu) [liczba pojedyncza] deszczy (daw. dżdżów, dżdży) [liczba mnoga]
C. deszczowi (daw. dżdżowi) [liczba pojedyncza] deszczom (daw. dżdżom) [liczba mnoga]
B. deszcz [liczba pojedyncza] deszcze (daw. dżdże) [liczba mnoga]
N. z deszczem (daw. z dżdżem) [liczba pojedyncza] z deszczami (daw. z dżdżami) [liczba mniga]
Msc. o deszczu (daw. o dżdżu) [liczba pojedyncza] o deszczach (daw. o dżdżach) [liczba mnoga]
W. deszczu! (dżdżu!) [liczba pojedyncza] deszcze! (daw. dżdże) [liczba mnoga]
Pełna odmiana tego rzeczownika w dawnej formie już zanikła. Jego relikty widać w literaturze czy przysłowiach.
Rzeczownik nieodmienny
Nie wszystkie rzeczowniki w języku polskim się odmieniają. Wbrew pozorom rzeczowników nieodmiennych jest całkiem sporo. Są to przede wszystkim wyrazy zapożyczone z innych języków.Rzeczownik nieodmienny może kończyć się na:
- literę "u", np. tabu, emu, guru, wudu, kakadu;
- "ao" lub "oa", np. np. kakao, boa;
- literę "i", np. kiwi, salami, safari, alibi;
- z sylabą akcentowaną na końcu, np. attaché, menu, jury;
- inne: espresso, Tokio, cappuccino, Monako.
- literę "u", np. tabu, emu, guru, wudu, kakadu;
- "ao" lub "oa", np. np. kakao, boa;
- literę "i", np. kiwi, salami, safari, alibi;
- z sylabą akcentowaną na końcu, np. attaché, menu, jury;
- inne: espresso, Tokio, cappuccino, Monako.
Rodzime rzeczowniki, które również się nie odmieniają, występują w języku polskim. Jest ich jednak znacznie mniej. Przykładem takich wyrazów mogą być: kuku czy widzimisię.
Odmiana rzeczowników, choć z pozoru wydaje się prosta, może niekiedy przysporzyć sporo problemów. Jednak po omówieniu tego, przez co i w jaki sposób odmienia się rzeczownik, przykładach odmiany przez przypadki, a także zagadnień, jakimi są rzeczowniki o nietypowej odmianie czy rzeczownik nieodmienny, nie powinniśmy mieć żadnych problemów z rzeczownikiem.
Pamiętajmy, że praktyka czyni mistrza. Jeśli chcecie, by wasze dziecko płynnie odmieniało rzeczownik przez liczbę i przez przypadki – po prostu ćwiczcie. Powodzenia!
Może cię zainteresować także: Jak napisać rozprawkę? Proste zasady, które ułatwiają pisanie szkolnych rozprawek