
Reklama.
Rusza kampania promująca makrelę
"Makrela superdobra" to inicjatywa skierowana do szerokiej grupy docelowej, która jeszcze nie odkryła zalet tej ryby lub nie zna różnorodności jej zastosowań.A warto zaznaczyć, że w obu tych przypadkach makrela prezentuje imponujące wyniki, począwszy od ogromnych korzyści zdrowotnych – produkt ten zawiera bowiem sporą dawkę kwasów omega-3, a dodatkowo cenne witaminy i minerały, w tym A, D, K, B12, C, a także żelazo.
Drugim aspektem, o którym odbiorcy będą mieli okazję dowiedzieć się więcej, jest ten ekologiczny, związany z połowem makreli. Cały proces generuje niską, w porównaniu do innych produktów, emisję dwutlenku węgla, co przekłada się na wniosek, że makrela stanowi wybór zrównoważony.
Trzecim filarem kampanii informacyjnej jest ten dotyczący uniwersalności kulinarnej makreli, która jest supersmaczna – i nadaje się także m.in. do dań z pieca, grilla czy do sałatek. Uwzględniona została ponadto kwestia samej ceny – która w przypadku makreli przedstawia się bardzo korzystnie.
Prócz działalności informacyjnej, planowane są również aktywności mające za zadanie zainspirowanie Polaków do częstszego, bardziej uniwersalnego wykorzystania makreli w nowoczesnych, atrakcyjnych potrawach.
W tym celu stworzona została baza przepisów, prezentująca makrelę w nowej odsłonie. Wszystkie informacje – zarówno na temat samego gatunku, jak i zastosowań makreli w kuchni, można znaleźć na powstałej w ramach akcji stronie internetowej www.makrela.eu
Kampania wypływa na szerokie wody
Działania wokół inicjatywy prowadzone będą w mediach, na nośnikach outdoorowych oraz w internecie. W sieci pojawi się m.in. 15-sekundowy spot, a w aktywności zostaną zaangażowani również influencerzy, co poszerzy tym samym zasięg kampanii. Jej ambasadorem został znany kucharz i popularyzator zdrowego żywienia Jakub Kuroń."Makrela od lat pozostaje w polskiej kuchni rybą niedocenianą. Tymczasem jej smak cudownie komponuje się z pieczonymi warzywami, idealnie dopełnia smak dań kuchni śródziemnomorskiej, kocha oliwę oraz towarzystwo makaronu.
Makrela to jeden z tzw. superfoods, obfitujących w wiele fantastycznych wartości odżywczych, a przy tym produkt relatywnie niedrogi. Mam więc nadzieję, że kampania promująca makrelę przyczyni się do wzrostu jej popularności, a sama ryba na stałe, w wielu urozmaiconych odsłonach, trafi na polskie talerze, wzbogacając w ten sposób repertuar gatunków rybnych, po które sięgamy" – tłumaczy Jakub Kuroń, ambasador akcji "Makrela superdobra".
Polacy chcą jeść więcej ryb
Choć 64 proc. Polaków deklaruje, że jada ryby minimum raz w tygodniu, nie jest to wciąż wynik plasujący nasz kraj w czołówce europejskiej. Pozostajemy bowiem w tyle m.in. za Włochami czy Wielką Brytanią.Wiele osób mieszkających nad Wisłą chciałoby jednak częstotliwość spożywania morskich produktów zwiększyć – taką odpowiedź w badaniu Norweskiej Rady ds. Ryb i Owoców Morza, obejmującym 25 rynków, podało aż 76% Polaków w wieku 20-34 lat oraz 86% rodaków w grupie wiekowej 35-49-latków .
Oznacza to, że uwzględnienie większej ilości ryb w diecie wciąż pozostaje w sferze planów tysięcy polskich gospodarstw. O tym, dlaczego warto zamienić chęci w działanie już teraz – i postawić właśnie na makrelę, mówi startująca w październiku kampania.
Jedną z najbardziej popularnych typowo jesiennych potraw są papryki faszerowane. Podawane z kaszą lub ryżem, w mięsnej lub wegetariańskiej wersji, zyskają zupełnie nowe oblicze, gdy podczas przygotowania wykorzystamy właśnie makrelę.
Inspiracyjne przepisy na makrelę
Superdobra na farsz - faszerowana paprykaJedną z najbardziej popularnych typowo jesiennych potraw są papryki faszerowane. Podawane z kaszą lub ryżem, w mięsnej lub wegetariańskiej wersji, zyskają zupełnie nowe oblicze, gdy podczas przygotowania wykorzystamy właśnie makrelę.
Sporą zaletą tej propozycji kulinarnej jest dodatkowo szybkość jej przyrządzania – przyszykowanie papryk gotowych do upieczenia zajmuje zaledwie 10 minut. W przepisie można ponadto wykorzystać również wędzoną makrelę. Jakie produkty są potrzebne do przyrządzenia dania?
200 g świeżej makreli,
4 czerwone papryki,
200 g ugotowanego brązowego ryżu,
150 g liści szpinaku,
1 ząbek czosnku, przeciśnięty przez praskę,
1,5 łyżki przyprawy ras el hanout,
2 łyżki przecieru pomidorowego,
50 ml wody,
1 łyżka oliwy,
sól i pieprz do smaku.
Z przygotowaniem poradzić sobie powinni nawet początkujący w zakresie umiejętności kuchennych. Co zatem należy zrobić? Odetnij wierzchołki papryk i odłóż je na bok. Następnie wydrąż papryki.
Na patelni podsmaż czosnek na oliwie i dodaj przecier pomidorowy. Dodaj szpinak i smaż, mieszając, aż straci objętość. Następnie dodaj ugotowany ryż, ras el hanout i wodę. Dołóż surową makrelę, wymieszaj i dopraw solą i pieprzem.
Rozdziel całość na 4 papryki, przykryj odkrojonymi wierzchołkami i wstaw na 30 minut do piekarnika nagrzanego do 200°C.
Supersmaczna z dynią - mafe z makreli
Innym pomysłem na jesienne danie z makreli jest wykorzystanie jej w kompozycji z dynią. Tym razem jednak w nieco mniej typowej odsłonie – mafé.
Innym pomysłem na jesienne danie z makreli jest wykorzystanie jej w kompozycji z dynią. Tym razem jednak w nieco mniej typowej odsłonie – mafé.
To rodzaj gulaszu popularnego w Senegalu, w którego składzie znajduje się również m.in. masło orzechowe. Z dynią oraz makrelą danie to wprowadzi ciekawe urozmaicenie do diety, wykorzystując przy okazji jeden z najcenniejszych skarbów jesieni. Jakie składniki są potrzebne?
400 g świeżego filetu z makreli, pokrojonego na kawałki,
2 ząbki czosnku,
1 łyżka pasty sambal (lub więcej do smaku),
70 g przecieru pomidorowego (1 puszka),
500 g dyni piżmowej, pokrojonej w kostkę o boku 2 cm,
500 g pokrojonej kapusty pekińskiej,
200 g masła orzechowego,
pieprz i sól do smaku,
750 ml wody,
2 łyżki oleju słonecznikowego,
do podania: natka pietruszki i ryż.
Przygotowanie nie jest trudne. Wystarczy podsmażyć czosnek na 2 łyżkach oleju słonecznikowego przez kilka minut. Następnie dodaj pastę sambal i przecier pomidorowy i krótko podgrzej.
Dodaj warzywa, sos orzechowy, wodę oraz szczodrą szczyptę soli i pieprzu. Doprowadź do wrzenia i gotuj na wolnym ogniu przez 30 minut. Po 20 minutach dodaj kawałki makreli. I to już wszystko – danie można podać z natką pietruszki i ryżem.
Inicjatywa Nederlands Visbureau na rzecz promocji makreli jest realizowana dzięki Unii Europejskiej oraz Europejskiemu Funduszowi Morskiemu i Rybackiemu. Działania na polskim rynku prowadzone są przez agencję 24/7Communication. Za projekty graficzne odpowiada 24/7Studio, natomiast zakupem mediów zajął się dom mediowy Media People.
Chcesz dowiedzieć się więcej o makreli? Przejdź do strony www.makrela.eu poświęconej temu gatunkowi ryby, a znajdziesz tam podstawowe informacje na temat cyklu życia makreli, technik połowu, wartości odżywczych, dostępności i wiele innych.
Może cię zainteresować także: Ryba jak od szefa kuchni – z tymi trikami koniec z pryskającym tłuszczem i suchym mięsem