Przedszkolak - programista? Doświadczenia matki z programu Mistrzowie Kodowania Junior

Fot. Flickr / [url=https://www.flickr.com/photos/lupuca/8720604364/]Lucélia Ribeiro[/url] / [url=https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/]CC BY-SA[/url]
Fot. Flickr / Lucélia Ribeiro / CC BY-SA
5-letni Mateusz od 3 tygodni odkrywa tajniki kodowania. Jak to możliwe, żeby przedszkolak uczył się programowania? Dzięki nowemu, przygotowanemu z myślą o najmłodszych programowi „Mistrzowie Kodowania Junior”, który został uruchomiony w głogowskim przedszkolu. – O programie kodowania dowiedzieliśmy się od naszych pań na zebraniu w przedszkolu. Bardzo się cieszę, że to właśnie nasze przedszkole, jako jedyne z województwa dolnośląskiego, dostało się do tego programu – opowiada Mariola Wielgus, mama Mateusza.

Przedszkole w Głogowie zostało starannie wybrane spośród tysiąca innych i właśnie tam firma Samsung uruchomiła program nauki programowania dla najmłodszych. Jeśli dana placówka zostanie zakwalifikowana - wystarczy, że rodzice wyrażą zgodę, aby ich dzieci uczestniczyły w zajęciach. – To wielka szansa dla dzieci i niewykorzystanie jej byłoby ogromnym błędem. Dlatego z wielką przyjemnością podpisaliśmy zgodę – zdradza mama Mateusza.

Program „Mistrzowie Kodowania Junior” poprzez wprowadzenie elementarnych podstaw kodowania do przedszkoli, ma na celu rozwijanie kompetencji miękkich u dzieci takich jak nauka logicznego myślenia czy umiejętność pracy w zespole.
Aby ułatwić i uatrakcyjnić naukę programowania, głogowska pracownia podzielona została na dwie części: miejsce, gdzie można rozwinąć edukacyjną matę, i miejsce ze stolikami, gdzie dzieci mogą korzystać z tabletów. W pracowni urządzony jest także kącik dla nauczyciela, a zajęcia odbywają się kilka razy w tygodniu. – Mój syn jest bardzo zadowolony z zajęć. Uwielbia zabawy na macie. Sprawiają mu wiele przyjemności, a przy tym dużo się uczy, nie zdając sobie z tego nawet sprawy – tłumaczy Mariola Wielgus.


Dlaczego tak wcześnie?
Pyta Pani, dlaczego pozwoliłam synowi uczestniczyć w zajęciach programowania? W dzisiejszych czasach pięcioletnie dzieci więcej wiedzą o komputerach niż my, dorośli. Dlaczego więc nie pokierować ich wiedzy i umiejętności w trochę innym kierunku niż tylko gry na tabletach? – tłumaczy mama Mateusza.

Do wzięcia udziału w zajęciach zachęca także dr Justyna Korzeniewska, psycholog dziecięca i ekspert programu „Mistrzowie Kodowania Junior”. Jak podkreśla, ważne jest jednak, aby nauka kodowania odbywała się z zastosowaniem odpowiednich metod: - Badania psychologiczne, ale i obserwacje społeczne pokazują, że dzieci szybciej niż dorośli przyswajają nowe umiejętności. Na przykład wśród emigrantów, to dzieci uczą się najszybciej nowego języka. Dotyczy to tym bardziej technologii cyfrowych, które dla młodszego pokolenia są standardem, a dla ich rodziców nowinką, do której podchodzą z dystansem. Oczywiście najlepsze efekty edukacji osiąga się wtedy, gdy tę naturalną skłonność dzieci do wchłaniania nowości wspiera się przygotowaniem odpowiednich programów, form pracy, metod nauczania. Tak właśnie został przygotowany program "Mistrzowie Kodowania Junior", respektujący predyspozycje i potrzeby dzieci.

Nauka przez zabawę
– Myślę, że dzięki temu programowi nasze dzieci nie tylko uczą się nowych rzeczy, ale przede wszystkim rozwijają wyobraźnię, poznają nowe możliwości zabaw na tabletach, które uczą ich myślenia. A co najważniejsze – współpracy. Bo by wykonać większość zadań, dzieci muszą ze sobą współpracować – podkreśla Mariola Wielgus.

Mama Mateusza doskonale zdaje sobie sprawę, że czas spędzony przed komputerem może szkodzić. Dlatego swojego syna już od najmłodszych lat uczy mądrego korzystania z nowych technologii. – Program kodowania bardzo mi w tym pomaga. Mateusz nie tylko poznaje nowe technologiczne możliwości, ale także gra w ciekawe, edukacyjne gry, korzysta z nowych, świetnych aplikacji. Zajęcia kodowania nie trwają cały dzień – odbywają się w określonych godzinach. Dzięki temu mam pewność, że ten czas jest świetnie wykorzystany.

Jak podkreśla dr Justyna Korzeniewska: – Czas spędzany biernie przed komputerem, faktycznie nie jest korzystny. Dlatego współcześnie tak duży nacisk kładzie się na kontrolowanie tego procesu oraz twórcze korzystanie z technologii cyfrowych. Świadomy użytkownik komputera, zarówno dziecko, jak i dorosły, rozwija w sobie postawę mówiącą: „to ja korzystam z komputera, żeby zaspokoić moje potrzeby, a nie on steruje moją uwagą”. Dlatego nauka zasad bezpiecznego i kreatywnego korzystania z nowych technologii, która jest tak samo ważna, jak podstawy programowania, jest elementem programu „Mistrzowie Kodowania Junior”.

Nowe możliwości, nauka i radość
Mariola Wielgus ma nadzieję, że w przyszłości zajęcia z kodowania będą dostępne dla wszystkich przedszkolaków. Jak podkreśla, na razie jest to program eksperymentalny i właśnie dlatego tylko niektórzy mają szansę wziąć w nim udział. – Myślę, że gdyby zajęcia kodowania były dostępne dla wszystkich przedszkolaków, spotkałyby się z wielką aprobatą dzieci i rodziców.

Mimo że Mateusz do przysłowiowych „gaduł” nie należy, nie kryje radości z uczestnictwa w zajęciach: – Podoba mi się wszystko! Bardzo lubię bawić się na macie i tabletach i chcę, aby trwało to cały czas!

Satysfakcję w oczach Mateusza dostrzega także jego mama. – Podczas spotkania z Panią Iwoną Brzózką-Złotnicką, koordynatorem programu „Mistrzowie Kodowania Junior”, widziałam, jak chętnie mój syn bierze udział w prowadzonych zajęciach i jak wiele satysfakcji mu sprawiają. Nie wspomnę już o radości, jaka pojawiła się, gdy zaczęliśmy korzystać z tabletów firmy Samsung. Niestety, sama nie wykonałam żadnego zadania. Mateusz z niewidocznym liskiem przemierzającym drogę na Marsie poradził sobie zdecydowanie lepiej.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie
Trwa ładowanie komentarzy...

KALENDARZ CIĄŻY

TYDZIEŃ PO TYGODNIU

PRZEDSZKOLAK

ROZWÓJ I WYCHOWANIE