Chcesz, aby twoje dziecko czytało ze zrozumieniem? Badanie ujawnia, co pomaga

Uczniowie lepiej rozumieją tekst, gdy zobaczą go na papierze.
Uczniowie lepiej rozumieją tekst, gdy zobaczą go na papierze. Prawo autorskie: djedzura / 123RF Zdjęcie Seryjne
Dzieci wolą uczyć się z elektronicznych urządzeń, są lżejsze, poręczne, mają więcej możliwości, dostęp do internetu, no i są odpowiedzią na postęp czasu. Papierowe książki w dobie nowoczesności tracą na popularności, pojawiają się nawet pomysły zastąpienia ich w szkołach elektrycznymi urządzeniami. Najnowsze badania wykazały, że zastąpienie książek urządzeniami elektrycznymi wcale dobre nie jest. Ekran komputera, tablet, smartphon – te wszystkie urządzenia tworzą pewnego rodzaju niewidoczną ścianę – blokadę dla percepcji. Co dokładnie wykazało badanie przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Maryland?

Pomysły na wycofanie książek już były na świecie i w Polsce. Czy były dobre?
Pomysł na zastąpienie papierowych książek w szkole elektronicznymi odpowiednikami był już w stanie Kalifornia w USA. Uchwalono wtedy ustawę, która nakłada na szkoły obowiązek udostępnienia wszystkich książek w wersji elektronicznej do 2020 r. W stanie Floryda politycy zdecydowali się na więcej – całkowicie zastąpili papierowe pozycje przez ich wersję elektroniczną.

Polska nie została w tyle i stworzyła projekt rządowy lektury.gov.pl – miał on wspomóc uczniów w dostępie do lektur. Pomysł, by stworzyć serwis, w którym dostępne będą potrzebne dzieciom lektury, miał swoje zalety, ale i wady. Z jednej strony polepszył się dostępność do książek, co uniemożliwi uczniom zasłanianie się brakiem egzemplarza w czasie lekcji. Z drugiej zaś pozbawiło to dzieci kontaktu z książką, czucia je, dotykania, wąchania przeuroczego zapachu farby drukarskiej.

Pora sprawdzić, jak przekłada się to na naukę.

Więcej w temacie badania
Badanie przeprowadzone przez Lauren M. Singer i Patricia A. Alexander wykazały, że uczniowie są w stanie przyswoić więcej informacji, gdy czytają informacje w książce. Jeśli przeczytają je na elektronicznym urządzeniu, zapamiętują mniej.


Na samym początku uczniowie przeczytali dwa fragmenty tekstu, pierwszy na papierze, a drugi w wersji elektronicznej. Następnie musieli zmierzyć się z trzema zadaniami: sformułować główną konkluzję wynikającą z tekstu, wynotować najważniejsze kluczowe informacje i przedstawić dodatkowe wskazówki, które ich zdaniem były istotne dla lepszego zrozumienia całego tekstu.

Najważniejsze wnioski z badania
Główny wniosek, który płynie z badania, dotyczy zrozumienia tekstu, po jego przeczytaniu. Uczniowie lepiej rozumieli tekst, kiedy przeczytali go na papierze, a nie w wersji elektronicznej. Mimo że większość z nich wolała korzystać z tekstu w wersji elektronicznej.

Co ciekawe przeprowadzone badanie ujawniło jeszcze inne istotne rozbieżności. Uczniowie biorący udział w eksperymencie twierdzili, że wolą korzystać z elektronicznych urządzeń, bo wtedy uzyskają lepsze efekty. Nie miało to potwierdzenia w efektach – osiągali korzystniejsze wyniki, gdy zapoznawali się z tekstem bezpośrednio z książki.

Podsumowując
– uczniowie wolą korzystać z urządzeń elektronicznych niż z książek,
– tekst w wersji elektronicznej młodzież przeczyta szybciej niż w wersji drukowanej
– większość uczniów uważa, że osiąga lepsze rezultaty po przeczytaniu tekstu w wersji elektronicznej.

Oczywiście nie ma jednego i najlepszego sposobu czytania, który sprawdzi się u wszystkich. Każdy uczeń powinien przede wszystkim indywidualnie dopasować do siebie rodzaj nośnika, który ułatwi mu naukę. Warunek jest jeden, czytać powinno się w pełnym skupieniu, nie zaś w poczuciu podzielenia między światem wirtualnym a treścią lektury. A wy jaką formę czytania preferujecie?

Źródło: generacjasmart.pl
Trwa ładowanie komentarzy...