Zajęcia sensoryczne – skuteczny sposób, by wspierać rozwój dziecka

Ćwiczenia na integrację sensoryczną.
Ćwiczenia na integrację sensoryczną. Prawo autorskie: bialasiewicz / 123RF Zdjęcie Seryjne
Poznaj skuteczne sposób wspierający rozwój dziecka poprzez zajęcia sensoryczne i ich funkcje. Dodatkowo także poznasz ćwiczenia sensoryczne do realizacji w domu.

Rozwój dziecka w pierwszych miesiącach i latach w znaczny sposób wpływa na jego funkcjonowanie w wieku dorosłym. Doskonałym wsparciem rozwoju dla małych dzieci są zajęcia z zakresu integracji sensorycznej.

Czym są i na czym polegają zajęcia sensoryczne?
„Zajęcia sensoryczne – co to jest?” - to pytanie zadaje sobie wielu rodziców, dla których prawidłowy rozwój dziecka jest priorytetem.

Integracja sensoryczna to proces, którego celem jest dostarczanie za pośrednictwem wszystkich zmysłów informacji do mózgu, który rozpoznaje je, przekształca oraz integruje ze sobą, jak również z wcześniejszymi doświadczeniami. Podczas tego procesu powstają reakcje adaptacyjne, stanowiące bazę dla ogólnego rozwoju.
Z zajęć sensorycznych korzystają dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, w których przypadku istnieją wskazania do udziału w terapii.

Zajęcia sensoryczne to przede wszystkim edukacyjna zabawa, dostarczająca optymalną ilość kontrolowanych wrażeń dotykowych, przedsionkowych i propriocepcyjnych, efektem czego jest kompensacja zaburzonych funkcji zmysłowych. Terapia prowadzona jest z wykorzystaniem specjalnych sprzętów, m.in. huśtawek, hamaków terapeutycznych, wałków terapeutycznych, grzybków, deskorolek terapeutycznych, równoważni, trampoliny itp.)
Zajęcia mają na celu wzmocnienie procesów nerwowych, odpowiedzialnych za określone umiejętności.

Zajęcia sensoryczne to skuteczny i efektowny sposób, pozwalający zniwelować dysfunkcje w zakresie rozwoju dziecka, np. problemy z nauką, niechęć do aktywności fizycznej, nadpobudliwość, nieprawidłowa koordynacja wzrokowo-ruchowa, a także niechęć do niektórych pokarmów czy zapachów.
Co zapewniają zajęcia sensoryczne dla dzieci?
Zajęcia sensoryczne dla dzieci mają na celu poznawanie świata za pomocą zmysłów – wzroku, słuchu, węchu i smaku. Zajęcia prowadzone są w formie zabawy – dzieci poznają świat poprzez taniec, śpiew, rymowanki i wsłuchiwanie się w odgłosy przyrody. Poszczególne działania realizowane są z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi edukacyjnych – chusty animacyjnej, pudełek i butelek sensorycznych, piłek, walców, tunelów, skakanek, bujaków itp. Dzieci wykonują także prace plastyczne i techniczne.


Głównym celem zajęć sensorycznym jest optymalne wspieranie rozwoju mózgu, czyli umiejętność posługiwania się zmysłami, które w każdej chwili przekazują tysiące informacji do mózgu, gdzie są łączone i przetwarzane w celu jak najlepszego zareagowania.
Zajęcia sensoryczne dla dzieci pobudzają nerwy odpowiedzialne za przekazywanie bodźców do mózgu, umożliwiając tym samym prawidłowe funkcjonowanie w społeczeństwie.
Integracja sensoryczna zapewnia właściwy rozwój intelektualny, ruchowy i emocjonalno-społeczny, stymuluje percepcję wzrokową i słuchową, rozwija umiejętności motoryczne, wspomaga rozwój mowy, aktywizuje komunikację dziecka, a także rozwija zainteresowanie światem oraz kreatywność małego człowieka.

Jaką funkcję spełniają zabawy sensoryczne?
Zabawy sensoryczne mają przede wszystkim charakter terapeutyczo-edukacyjny, nie mniej jednak dzieci chętnie uczestniczą w tego typu przedsięwzięciach, a co ważniejsze, są przekonane, że współtworzą zajęcia wraz z terapeutą.
Celem integracji sensorycznej jest przede wszystkim poprawa integracji pomiędzy poszczególnymi zmysłami, a nie nauka konkretnych czynności. Metody terapii dobierane są do indywidualnych potrzeb dziecka, optymalnie stymulując jego zmysły.
Istotną funkcję w podczas zajęć sensorycznych spełnia aktywność fizyczna - kontrolowana przez terapeutę - która zapewnia poprawę integracji bodźców odbieranych przez dziecko, warto nadmienić, że są to zarówno bodźce pobierane z otoczenia, jak i jego ciała.
Ilość i różnorodność zabaw sensorycznych jest nieograniczona, w dużej mierze zależy ona od kierunku wybranego przez terapeutę, a także indywidualnych potrzeb dziecka, może to być m.in. skakanie na piłce lub trampolinie, bujanie, huśtanie, turlanie, tor przeszkód, siłowanie, ciągnięcie, chodzenie tyłem, nalewanie i przesypywanie, malowanie za pomocą rąk lub ust, rzeźby z masy solnej i wiele innych.

Dobrze przygotowane zajęcia sensoryczne to przede wszystkim ciągła analiza zachowania dziecka oraz umiejętność właściwego doboru i modyfikacji ćwiczeń w taki sposób, by możliwe było uzyskanie pożądanych efektów.

Zabawy sensoryczne realizowane są z wykorzystaniem specjalnego sprzętu, m.in. podwieszanych platform, huśtawek, hamaków, deskorolek, trampoliny, tuneli, piłek gimnastycznych, równoważni, materiałów o różnej fakturze, które umożliwiają stymulację dotykową, materiałów do stymulacji wzrokowej, węchowej i smakowej itd.

Charakter ćwiczeń sensorycznych oraz ich intensywność powinna być dostosowana do możliwości dziecka, a także jego samopoczucia. Zabawy sensoryczne powinny balansować na granicy możliwości dziecka – zbyt łatwe mogą okazać się nudne, natomiast zbyt trudne zniechęcą malucha do działania. Ponadto balansowanie na granicy możliwości dziecka w znaczny sposób poprawia organizację ośrodkowego układu nerwowego, czego efektem są zmiany w sferze motorycznej i emocjonalnej, poprawa funkcji językowych oraz poznawczych, a także bardziej efektywne uczenie się.
Postępy poczynione przez dziecko w czasie terapii są monitorowane za pomocą testów oraz obserwację zmian zachowania dzieci.
Ćwiczenia sensoryczne w domu
Ćwiczenia sensoryczne warto wykonywać z dzieckiem także w domu. Zabawy dotykowe pozwalają maluchowi określić, czy dana rzecz jest zimna, czy też gorąca, ostra czy tempa, szorstka czy gładka itp. Ćwiczenia można wykonywać podczas codziennych zajęć domowych i higienicznych (np. w czasie gotowania lub kąpieli), nie zapominając o tym, aby miały postać zabawy.

Ruchy oczu, głowy i ciała, czyli układ przedsionkowy można wykonywać podczas bujania się na bujaku lub huśtawce, zabawy na równoważni, a także zabaw ruchowych oscylujących wokół chwytania, łapania i utrzymywania równowagi.

Bardzo ważne jest także ćwiczenie mięśni i stawów, z których korzysta układ prioprioceptywny, informując mózg o pozycji ciała – dzięki niemu człowiek potrafi używać ołówka, kozłować piłką oraz stać bez przewracania się.
Do zabawy warto używać plastikowych, kolorowych zabawek, a także przedmioty codziennego użytku. Dziecko powinno wykonywać ćwiczenia samodzielnie – wówczas mózg efektowniej uczy się danej czynności.

Ilość ćwiczeń i zabaw dodatkowych powinna być dostosowana do możliwości i potrzeb malucha, warto zadbać także o to, aby dziecko miało czas na swobodną zabawę, która także korzystnie wpływa na jego rozwój.

Ćwiczenia sensoryczne w domu to doskonałe dopełnienie zajęć prowadzonych przez terapeutę.
Zabawy sensoryczne prowadzone przez terapeutę, wspomagane ćwiczeniami wykonywanymi w domu, to efektowne wspieranie rozwoju dziecka, umożliwiające małemu człowiekowi prawidłowe funkcjonowanie w społeczeństwie.
Trwa ładowanie komentarzy...