Polska mama, szczęśliwa na duński sposób. Oto 8 sposobów na odzyskanie radości w codziennym zabieganiu

mat.pras.Frisco.pl
Kobiety przejmują i stresują się dużo bardziej niż mężczyźni. Możemy zaprzeczać, ale potwierdzają to badania. Dlatego hygge duńska filozofia szczęścia, robi w Polsce zawrotną karierę. Jak można odzyskać spokój i cieszyć się szczęściem będąc jednocześnie mamą wielozadaniową? Są na to proste sposoby.

Aż 74 proc kobiet przyznaje, że odczuwa stres przynajmniej raz w tygodniu, a 22 proc. - codziennie. Wśród mężczyzn to odpowiednio 60 i 14 proc. - wynika z badań „Polacy po godzinach” Frisco.pl. Stresujemy się ze względu na natłok obowiązków, pracę pod presją czasu, ale też z powodu problemów finansowych i chorobę kogoś bliskiego w rodzinie.

- Wstaję o piątej rano. Mam 1,5 godziny na wyszykowanie siebie do pracy, a dzieci do przedszkola i szkoły. Po siódmej syn i córka muszą być już w placówkach, bo o ósmej zaczynam pracę. Kończę o 16, więc przebijam się przez miasto w korkach i stresie, aby zdążyć odebrać dzieci. Kiedy wracamy do domu jest 18. Staram się, aby dzieci o 21 były już w łóżkach, więc w trzy godziny musimy wyrobić się z kolacją, lekcjami (w przypadku córki), zabawą, rozmową, kąpielą. O 21 odpływamy. Tempo życia sprawia, że po całym tygodniu nie mamy siły na odpoczynek. I tak dzień po dniu - mówi Grażyna, która jest pracującą mamą, ma dwoje dzieci w wieku 4 i 8 lat. Mąż stara się pomagać, ale wychodzi z domu o 6 rano, a wraca ok. 19. Jego praca wiąże się często z nadgodzinami. Grażyna, tak jak wiele jej znajomych zafascynowała się modą na duńską filozofię szczęścia hygge, którą Duńczycy praktykują od 200 lat. - Wszystkie znajome czytały już książkę „Hygge. Klucz do szczęścia” Meika Wikinga i dyskutujemy co możemy z niej wziąć do naszych domów - mówi. Hygge, czyli radość z małych rzeczy, ma prowadzić do wielkiej radości.

Jakie rzeczy, wedle duńskiej filozofii, może zrobić wielozadaniowa mama, aby poczuć na nowo harmonię w swoim życiu?

1. Nastrój w domu
Dom, w którym są dzieci, przypomina po całym dniu plac zabaw. Warto jednak zaaranżować w nim przestrzeń tylko dla siebie - wygodny fotel, stolik, na którym będzie można położyć dobrą książkę i postawić filiżankę kawy i (rozpusta) podnóżek! Jeśli pozwala na to przestrzeń, możemy zaaranżować dla siebie cały pokój, jeśli nie - chociażby przestrzeń przy oknie w kuchni albo kącik w sypialni.

2. Kwadrans na przyjemności
To niewiele, ale każdego dnia mamy dla siebie choć kwadrans? Duńczycy przekonują, że w ciągu długiej doby należy nam się czas dla siebie, który wykorzystamy na przyjemności np. słuchanie muzyki, wypicie dobrej herbaty, niespieszną rozmowę z przyjaciółką. Chwila relaksu wprowadza nas w zupełnie inny nastrój i pozwala na reset po ciężkim dniu.

3. Oświetlenie
Żyjąc zgodnie z zasadami hygge należy tworzyć wokół siebie ciepły nastrój. Według Duńczyków atmosferę w domu zapewniają świece. Mając jednak małe dzieci w domu można zastąpić świece (zwłaszcza zapachowe) świecami na baterie. Jeśli marzą nam się te tradycyjne można je palić, kiedy dzieci pójdą spać, przy zamkniętych drzwiach i uchylonym oknem w pomieszczeniu.

4. Tu i teraz
Zdarza ci się bawić z dziećmi, a myślami już planować zakupy na jutrzejszy obiad? No właśnie. Fakt, że nie pozwalamy sobie na radość z tego co tu i teraz sprawia, że wciąż odczuwamy podświadome napięcie i pęd. Według hygge szczęściu pomaga radość z rzeczy i czynności, które robimy w danym momencie.

5. Docenianie prostych czynności
Wiesz że piekąc ciasto jesteś bardzo hyggelig? A jeśli ubrudzisz ręce podczas pieczenia będzie jeszcze bardziej hyggelig. Zapach świeżo upieczonego ciasta, dla rodziny i przyjaciół jest bardzo hygge.

6. Bajka na dobranoc
Duńska filozofia nastawiona jest na radość ze wspólnie spędzonych chwil. Kiedy ostatnio czytałaś bajkę dziecku i celebrowałaś wręcz ten moment? Samo myślenie, że czytanie bajek jest hygge powinno wprowadzić cię w dobry nastrój.

7. Angażuj dzieci w obowiązki
Duńczycy uważają, że spoiwem rodziny jest wspólne działanie, gotowanie, sprzątanie, jedzenie. Dlatego nie bierzmy na siebie wszystkich obowiązków i starajmy się robić je razem.

8. Odetnij się od internetu, telefonu i telewizora
Jeśli chcemy poczuć szczęście, musimy odciąć się od bodźców, które nas rozpraszają i wnoszą do życia np. zbędne informacje. Warto, w trakcie wspólnego rodzinnego weekendu, odciąć się od świata zewnętrznego i stworzyć rodzinny klimat. Cieszmy się sobą wzajemnie.

Napisz do autora: jolanta.korucu@natemat.pl

POLUB NAS NA FACEBOOKU

Trwa ładowanie komentarzy...