Miliony kobiet cierpi. Naukowcy odkryli dlaczego tak się dzieje

PMS czy PMDD, kobiety skarżą się na różne dolegliwości związane z miesiączkowaniem. Prawo autorskie: wavebreakmediamicro / 123RF Zdjęcie Seryjne
Nie jedna z nas wciąż musi przez to przechodzić. Miesiączce mogą towarzyszyć różne dolegliwości, problemy i zaburzenia emocjonalne, a objawy te niekorzystnie wpływają na samopoczucie i jakość życia, co utrudnia nam normalne funkcjonowanie.

„Bolesne” skróty
Jak podaje psychiatria.mp.pl, rozróżnia się dwa główne zespoły tych zaburzeń: zespół napięcia przedmiesiączkowego (premenstrual syndrome – PMS), oraz przedmiesiączkowe zaburzenie dysforyczne (premenstrual dysphoric disorder – PMDD). Kobiety, które ich doświadczają częściej odczuwają lęk, a nawet depresję. Mogą cierpień na bezsenność, albo odwrotnie – nadmierną senność. PMS i PMDD mogą też nasilać wcześniej występujące zaburzenia psychiczne.

Naukowcy odkryli, że ciężkie postacie syndromu napięcia przedmiesiączkowego, które negatywnie wpływają na nasze samopoczucie mogą być spowodowane zaburzeniami w pracy komórek. Te, które borykają się z PMDD, są bardziej narażone na odczuwanie niepokoju, smutku, silnych skurczy, wzdęć, bólów głowy, uderzeń gorąca, tkliwości piersi, czy bólów mięśni. Z kolei objawy psychiczne obejmują również zmiany apetytu.

Miliony kobiet cierpi, bo?
Ok. 2 do 5 procent kobiet w wieku rozrodczym cierpi na PMDD. Z kolei na PMS liczba ta jest porażająca, bo na dziesięć kobiet, aż cztery muszą z tym żyć.

Naukowcy z National Institutes of Health (NIH) stwierdzili, że kobiety z PMDD są bardziej wrażliwe na działanie hormonów płciowych estrongenu i progesteronu, ze względu na mechanizm molekularny w ich genach. Zespół odpowiedzialny za badania rzuca światło na skomplikowaną rolę genów w PMDD, co może pomóc w leczeniu kobiet z zaburzeniami nastroju z tego powodu.

– To wielki dzień dla kobiet. Wiemy już, że ​​kobiety z PMDD mają samoistną różnicę w swoim aparacie molekularnym a odpowiedź dają ich hormony płciowe, które powinny być kontrolowane nie tylko ze względu na to, że są odpowiedzialne za zachowania emocjonalne – powiedział w independent. co.uk dr David Goldman (NIH's National Institute on Alcohol Abuse and Alcoholism, and colleagues.)

– Po raz pierwszy mamy dowody na nieprawidłowe sygnały komórek pochodzących od kobiet z PMDD, a prawdopodobną przyczyną biologiczną ich nieprawidłowego zachowania. To nadmierna wrażliwość tych kobiet na estrogen i progesteron – dla independent.co.uk mówił dr Peter Schmidt (NIH's National Institute of Mental Health, Behavioural Endocrinology Branch).
Podsumowanie
Badania opublikowane w czasopiśmie "Molecular Psychiatry" wykazały, że „odcięcie” od dostarczania organizmowi estrogenów i progesteronu zatrzymuje objawy PMDD u kobiet. Wszystkie jednak powracały, gdy hormony były ponownie dostarczane. Naukowcy następnie porównywali białe krwinki kobiet z PMDD z krwinkami kobiet, które tego nie doświadczają. Potwierdziło to wpływ reakcji tych hormonów na kobiece komórki.

Eksperci z Royal College of Obstetricians and Gynaecologists (RCOG) – specjaliści położnictwa i ginekologii mówią, że kobietom cierpiącym na PMS powinna być oferowana pomoc z zakresu terapii poznawczo-behawioralnej.

Źródło: independent.co.uk