Zaparcia w ciąży, to poważny problem. Zobacz, jak możesz sobie z nimi poradzić

Prawo autorskie: vadymvdrobot / 123RF Zdjęcie Seryjne
Prawo autorskie: vadymvdrobot / 123RF Zdjęcie Seryjne Zaparcia w ciąży to wstydliwy problem, o którym kobiety najczęściej nikomu nie mówią.
Zaparcia w ciąży to wstydliwy problem, o którym kobiety najczęściej nikomu nie mówią. To duży błąd, bo poza tym, że to naturalny objaw współtowarzyszący ciąży, to przewlekłe nieleczone zaparcia mogą powodować poważne problemy zdrowotne.

Kiedy można mówić o zaparciach w ciąży?
Jeśli wypróżnienia występują za rzadko, mniej niż 3 razy w tygodniu, są bolesne i długie to najprawdopodobniej masz zaparcia. Stolec jest wtedy twardy, a każda wizyta w toalecie jest bolesna i nieprzyjemna. Powodem zaparć jest wysoki poziom hormonu żeńskiego progesteronu. Dodatkowo w ciąży pojawia się ucisk na jelita, przez powiększoną macicę. Niezwykle ważne jest także to, jak się odżywiasz i ile płynów dziennie wypijasz. Dlatego, poza lekami, jednym z podstawowych zaleceń jest odpowiednia i zróżnicowana dieta.



Najważniejszy jest błonnik
To on reguluje pracę układu pokarmowego i odpowiednie trawienie. Jeśli w twojej diecie zabraknie tego składnika, to zaparcia pojawią się w ciągu kilku dni. Błonnik usuwa z jelit resztki pokarmowe, wchłania wodę i wspomaga rozluźnienie stolca. Dlatego niweluje prawie całkowicie zaparcia. Specjaliści zalecają, aby dziennie zjadać ok. 40 g błonnika. Można go dodatkowo uzupełniać w tabletkach, w płynie lub w innej postaci. Błonnik dostępny jest w aptece w różnej postaci. Najwięcej błonnika znajduje się w otrębach, owocach, warzywach i ciemnych makaronach oraz ryżu. Dodatkowo na zaparcia pomogą produkty mleczne, takie jak kefir czy maślanka. Są one fermentowane i zawierają bakterie kwasu mlekowego, które wspomagają trawienie.

Siemię lniane
Często polecany specyfikiem jest siemię lniane. Zazwyczaj można je kupić w aptece, jednak jego konsystencja jest mało przyjemna. Proszek rozpuszcza się w ciepłej wodzie i zamienia się on w kisiel. Najlepiej spożyć go wieczorem.

Aktywność fizyczna
Niezawodnym sposobem, polecanym przez kobiety w ciąży, jest sport. Aktywność fizyczna pobudza perystaltykę jelit i wspomaga metabolizm. Wystarczą codzienne spacery, gimnastyka lub ćwiczenie mięśni kegla, które są niezwykle ważne dla odpowiedniego funkcjonowania mięśni dna miednicy, odpowiadających między innymi za wypróżnienia.

Przyjmowanie odpowiedniej ilości płynów
Oczywiście nie można zapominać o odpowiedniej ilości płynów. Powinnaś pić dziennie przynajmniej 2 litry wody. Jednak nie chodzi tu o herbatę czy soki, ale o czystą wodę. Jeśli nie lubisz jej pić, to śmiało możesz dodać składniki, które zmienią jej smak, np. cytryna czy mięta. Jeśli w ciąży cierpisz na zaparcia, to rano po przebudzeniu pierwsze co powinnaś zrobić to wypicie ciepłej szklanki przegotowanej wody.

Herbaty i preparaty ziołowe
Popularnym sposobem na zaparcia w ciąży są herbatki ziołowe np. z rumianku lub kopru włoskiego. Należy jednak uważać, ponieważ niektóre zioła, w postaci tabletek, mogą spowodować skurcze macicy. Unikaj rzewienia, kruszyny oraz senesu.

Specyfiki z apteki na zaparcia w ciąży
Jeśli żaden z tych sposobów ci nie pomaga, spróbuj zapytać w aptece o leki na zaparcia. Jednak nie zapomnij dodać, że jesteś w ciąży, ponieważ nie wszystkie leki przeczyszczające są odpowiednie dla ciężarnej. Nie zwlekaj także z wizytą u lekarza. Przewlekłe zaparcia mogą spowodować powstanie hemoroidów, których wyleczenie jest o wiele trudniejsze.

POLUB NAS NA FACEBOOKU

Trwa ładowanie komentarzy...