Zdrowa dieta, czyli jaka? Co jeść przygotowując się do ciąży

Przy każdej diecie należy kierować się przede wszystkim zdrowym rozsądkiem.
Przy każdej diecie należy kierować się przede wszystkim zdrowym rozsądkiem. Fot. citalliance/123rf.com
Często pary, które zaczynają myśleć o dziecku, postanawiają poprawić swój sposób odżywiania się. I tu bardzo łatwo wpaść w pułapkę sprzeczności. Jedna znana polska dietetyczka nakazuje jeść codziennie twarożek z lnianym olejem, inna surowo zabrania nabiału i stawia na warzywa. A może zdrowe są soki owocowe z obowiązkowym dodatkiem jarmużu lub tylko surowe jedzenie wzorem przodków? Ryby to samo zdrowie czy trucizna? Węglowodany to wróg czy przyjaciel? Od mleka będziesz wielki czy wiecznie zasmarkany? Jak tu nie zwariować i chcąc być w zgodzie z tymi zaleceniami nie zagłodzić się na śmierć?

Przede wszystkim zdrowy rozsądek
Gdy ja przedstawiałam swoje wątpliwości jednej bardzo mądrej pani doktor, ta popatrzyła na mnie z uśmiechem i zamiast zdrowej diety zaleciła... zdrowy rozsądek. W większości diet, recept i porad żywieniowych są pewne punkty wspólne. Zarówno piramidy żywienia, jak i znani dietetycy wskazują, że podstawą naszego odżywiania powinny być zboża, najlepiej te pełnoziarniste i mało przetworzone oraz warzywa i w mniejszym stopniu owoce. Większość jest także zgodna, że cukier i sól powinny być wyeliminowane z naszej diety, a zdrowymi przekąskami są orzechy, pestki i suszone owoce. Mięso i ryby powinny pojawiać się rzadko, czyli około 2 razy w tygodniu, ale za to jaja wróciły do łask i można je spożywać nieomal do woli.

Postaw na produkty lokalne i sezonowe
Warto postawić na produkty lokalne i dostępne sezonowo. Kierując się tymi wskazówkami, dodając do każdego posiłku warzywo i unikając gotowych produktów z pewnością obierzemy właściwy kierunek. Co więcej, dieta ograniczająca mięso i stawiająca na to, co tu i teraz najłatwiej dostępne nie wydrenuje nam kieszeni. Jesienią zamiast pompowanych marketingiem superfood: nasion goji, acai czy quinoa chrupmy nasze pestki słonecznika i dyni, posypujmy śliwki zmielonym siemieniem lnianym, do pomidorów nie żałujmy czarnuszki, cieszmy się buraczkami i pomidorami. Więcej nie tylko o zbilansowanej, ale i zdroworozsądkowej diecie przeczytasz w rozmowie z dietetyczką z zamiłowania i wykształcenia Adrianną Frelich.

Celebruj jedzenie
Moja mądra pani doktor zwróciła mi również uwagę, że oprócz tego, co jemy, bardzo ważne jest też jak i kiedy. Jak oznacza, że powinniśmy unikać pośpiechu i pozwolić sobie na małą celebrę – ładnie podane pomidory z bazylią naprawdę smakują lepiej! Jeszcze istotniejsze jest uregulowanie pór posiłków – warto jeść cztery nieduże posiłki dziennie i ostatni kończyć o 18.00. Wszystkie te rady brzmią znajomo, bo prawie wszyscy tak naprawdę wiemy co należy zrobić, tylko trudno nam się za to zabrać. Jeśli nie bardzo mamy pomysł jak zacząć, to może warto zainspirować się tygodniowym, zdrowym jadłospisem przygotowanym specjalnie dla kobiet w ciąży.

Gdy już przejdziemy na jasną stronę żywienia, odtrujemy organizm od cukru, tłuszczy trans i konserwantów odkryjemy korzenną słodycz buraka, aksamitną rozkosz fasolowej pasty czy obłędny smak i kolor zupy groszkowej, to możemy z dumą opowiadać na prawo i lewo, że jesteśmy na jakże modnej ostatnio diecie płodności .

POLUB NAS NA FACEBOOKU

Trwa ładowanie komentarzy...