Żałuję, że nikt mi tego nie powiedział. 5 rzeczy, które każda mama po cesarce powinna wiedzieć

Prawo autorskie: dashamuller / 123RF Zdjęcie Seryjne
Prawo autorskie: dashamuller / 123RF Zdjęcie Seryjne Cesarskie cięcie to poważny zabieg, po którym powrót do zdrowia nie zawsze jest prosty.
Planowana czy nie, cesarka zawsze wiąże się z dłuższym okresem dochodzenia do siebie po porodzie. Oto kilka rad, które pomogą ci szybciej stanąć na nogi.

1. Zaciśnij zęby i wstań
Choć wiążę się to z niemałym bólem (większym lub mniejszym w zależności od kobiety), już w kilka godzin po porodzie, musisz zacisnąć zęby i po prostu wstać. Wiem, że to trudne, ale im szybciej to zrobisz, tym lepiej. Spróbuj zacząć od poruszania stopami. Kręcenie nimi w różnych kierunkach, uruchomi krążenie w nogach. Dzięki temu po około 6-8 godzinach powinnaś być w stanie zrobić pierwsze kroki. Oczywiście, nie sama i nie na „hura!”. Poproś o pomoc położną. Spokojnie usiądź sobie na brzegu łóżka, a kiedy będziesz gotowa pomału wstań. Pierwsze kroki mogą kojarzyć ci się z chodzeniem po rozżarzonym węglu, ale to minie. Pamiętaj, by starać się chodzić prosto (człowiek odruchowo zaczyna się garbić). W brew pozorom taka pozycja będzie dla ciebie wygodniejsza, a rana będzie mniej boleć (nie martw się o szwy, nie rozejdą się).



2. Oszczędzaj się
Po powrocie do domu staraj się nie przeforsować. Wiadomo, że chciałabyś jak najszybciej zająć się dzieckiem i wrócić do obowiązków domowych, ale dźwiganie ciężkich przedmiotów zostaw na potem. Robienie prania i chodzenie z góry na dół po schodach, jeszcze przez kilka dobrych tygodni, będzie poza twoim zasięgiem. Dobrym pomysłem byłoby więc zaopatrzenie się w spory zapas pieluch i ubrań dla dziecka. Nadmierny wysiłek może bowiem spowodować, że wrócisz do łóżka szybciej niż myślisz.

3. Poduszka to twój przyjaciel

Śmiech lekiem na całe zło? Nie dla ciebie. Godziny spędzone na leżąco, mogą zachęcić cię do przeglądania facebooka wzdłuż i wszerz. Prędzej czy później natkniesz się więc na coś zabawnego. Gdybyś jednak spróbowała się zaśmiać, odczujesz rozrywający ból, jak gdyby szwy miały się rozejść (ale się nie rozejdą). Moja rada? Staraj się nie śmiać, a jeśli już musisz użyj poduszki. Przyłóż ją sobie mocno brzucha i uciśnij ranę. To zmniejszy uczucie bólu. Przyda się to także w przypadku kichania lub, co gorsza, kaszlu.


4. Nie bój się tabletek przeciwbólowych
Po kilku dniach od porodu prawdopodobnie poczujesz się na tyle dobrze, by stwierdzić, że nie potrzebujesz już żadnych znieczulaczy i odstawić tabletki. Wtedy ból może cię dopaść ze zdwojoną siłą. Możesz nawet nie być wstanie sięgnąć po butelkę z wodą, znajdująca się tuż przy łóżku. Nie czekaj więc, aż ból sam cię dopadnie i odczekaj kilka dni, zanim zrezygnujesz na dobre z tabletek.

5. Ćwicz!
Nie mam namyśli jakiegoś intensywnego treningu dla sportsmenek, ale ćwiczenia zalecane przez lekarzy, w okresie połogu. Zapobiegają one na różnym powikłaniom i pozwalają na szybszy powrót do formy. Chodzi tu między innymi o napinanie pośladków, unoszenie miednicy i ćwiczenie mięśni kegla. Możesz zacząć je wykonywać już w kilka dni po porodzie!
POLUB NAS NA FACEBOOKU
Trwa ładowanie komentarzy...