Do łóżka marsz! Naukowy alarmują - dzieci powinny chodzić spać dokładnie o tej godzinie

Prawo autorskie: reana / 123RF Zdjęcie Seryjne
Prawo autorskie: reana / 123RF Zdjęcie Seryjne
Odpowiednia ilość snu ma ogromny wpływ na prawidłowy rozwój maluszka. Niedawno opisywałam jak długo powinny spać dzieci w różnym wieku. Dziś zwrócę uwagę na to, o której twoja pociecha powinna zasypiać. Godzina kładzenia dziecka spać jest kwestią sporną dla rodziców. Każda mama mogłaby dorzucić w tej sprawie swoje trzy grosze. Podczas gdy część z was stwierdzi, że dziecku można odpuścić i pozwalać chodzić spać nawet koło 22:00, pozostałe zaczną zachwalać, jak wygodne jest nauczyć dziecko zasypiać tuż po dobranocce. Ilu rodziców tyle koncepcji. Naukowcy jednak mówią jasno: dziecko powinno zasypiać o 20:00.

Dzieci, które chodzą spać o 20:00, nie mają problemów z nadwagą
Wyniki ostatnich badań opublikowanych na łamachJournal of Pediatrics dowodzą, że nastolatkowie, którzy w wieku dziecięcym chodzili spać o 8:00 wieczorem, mieli mniejsze problemy z nadwagą, niż ich koledzy, którzy będąc dziećmi, zasypiali o późniejszej godzinie.

Autorka badań, Sarah Anderson, profesor epidemiologii na Uniwersytecie Stanowym Ohio, tłumaczy: "Dzieci w wieku przedszkolnym, które chodzą spać o 20:00 lub wcześniej, są o połowę mniej narażone na problemy z nadwagą w przyszłości." Analizie poddano grupę liczącą 1000 dzieci. Pierwszy test wykonano, gdy badani mieli 4 lata, drugi natomiast w momencie, kiedy osiągnęli wiek 15 lat. Profesor Anderson i dowodzona przez nią grupa badaczy odkryła, że:



- w grupie badanych, którzy mając 4 lata chodzili spać najpóźniej o 20:00, tylko 1 dzicko na 10 było w nastoletnim wieku otyłe,
- 16% dzieci, które w wieku 4 lat chodziły spać między 20:00 a 21:00, było otyłych w wieku 15 lat
- aż 23% dzieci, które w wieku przedszkolnym chodziły spać po 21:00, miało nadwagę w wieku nastoletnim.
Profesor Sarah Anderson podkreśla, że wszyscy rodzice powinni wziąć sobie głęboko do serca wyniki przeprowadzonych analiz.
Sarah Anderson
profesor epidemiologii na Uniwersytecie Stanowym Ohio

"Wyniki te powinny jeszcze bardziej uświadomić rodzicom jak ważne jest ustanowienie rytuału zasypiania. To jest konkretna rzecz, jaką każdy rodzic może zrobić, aby obniżyć ryzyko nadwagi u swojego dziecka a ponadto, może mieć to również korzystny wpływ na zachowanie malucha oraz jego rozwój: społeczny, emocjonalny i poznawczy."

Wieczorne rytuały są bardzo cenne
Jak dobrze wiemy, samo położenie dziecka do łóżka nie daje nam gwarancji, że zaśnie ono o wskazanej godzinie. Anderson podkreśla, że każda rodzina powinna przestrzegać kilku prostych zasad, które pomogą maluchowi przyzwyczaić się do wcześniejszego chodzenia spać. Po pierwsze, wieczorne rytuały powinny mieć na celu uspokoić i zrelaksować maluszka. Z powodzeniem sprawdzi się więc czytanie bajek lub słuchanie spokojnej muzyki. Nie są wskazane wszelkie aktywności, które mogłyby pobudzić dziecko, takie jak: granie na urządzeniach elektronicznych czy zabawa w berka.

Anderson zwraca uwagę na to, że wszyscy domownicy powinni mieć na celu ułatwienie maluchowi zasypiania. Warto, chociaż na początku, zrezygnować z wieczornego oglądania telewizji i odpuścić sobie hałaśliwe sprzątanie domu po położeniu dziecka. Dobrym pomysłem jest również zaangażowanie starszych dzieci w wieczorną relaksację. Maluszek z pewnością chętniej pójdzie spać, jeśli zauważy, że jego rodzeństwo również szykuje się do snu. Ponadto, w ustanawianiu wieczornych rytuałów bardzo ważna jest konsekwencja. Oznacza to, że wczesne chodzenie spać powinno dotyczyć również weekendów.
Trwa ładowanie komentarzy...