Warzywa są nudne? Zdecydowanie nie w tej formie. Oto 9 warzywnych smakołyków dla najmłodszych

Prawo autorskie: candy18 / 123RF Zdjęcie Seryjne
Prawo autorskie: candy18 / 123RF Zdjęcie Seryjne
Wszyscy wiemy, że warzywa są potrzebne dla prawidłowego rozwoju organizmu. Że są zdrowe, wartościowe i smaczne. Tak twierdzą dorośli. Dzieciaki bowiem zazwyczaj wykazują mniejszy entuzjazm. Dlatego rodzice prześcigają się w wymyślaniu sposobów na ich przemycanie. Niepotrzebnie. Oto 10 sprawdzonych potraw, dzięki którym twój malec spałaszuje całą porcję warzyw i (być może) poprosi o dokładkę!

1. Wege sushi
Maluch na pewno chętnie pomoże ci w przygotowaniu dorosłych przekąsek. Bo sushi brzmi dorośle, prawda?

Potrzebne będą cienko ukrojone kromki chleba, kremowy serek oraz marchew i ogórki skrojone w słupki. Przygotowanie jest dość proste i szybkie – chleb smarujemy serkiem, kładziemy warzywa i zawijamy dokładnie tak, jak byśmy rolowali sushi. Do zestawu można dołożyć szczypiorek, paprykę lub inne warzywo – wedle uznania. Możecie również dołożyć plasterek szynki – sushi będzie mniej wege, ale równie pyszne.

2. Warzywna zupa z kurczakiem
To bardzo proste do przygotowania i smaczne danie. Samo przygotowanie zupy zajmuje mało czasu (około kwadransa), później jednak musi się ugotować (około godziny).

Potrzebne będą udka z kurczaka, posiekana cebula (opcjonalnie), odrobina czosnku, woda (1,5 litra), szczypta soli, odrobina pieprzu i warzywa. Najlepiej marchew i ziemniaki, obrane i skrojone w kostkę. A później możecie szaleć i eksperymentować ze smakiem. Dynia, zielony groszek, kukurydza – wedle uznania.

3. Pieczona cukinia
Lekka i szybka przekąska, bogata w witaminę A, C i beta-karoten. Doskonałe jako przekąska albo dodatek do dania głównego.

Cukinię kroimy w nieco grubsze plastry. Dodajemy odrobinę czosnku i skrapiamy oliwą z oliwek. Jeśli mamy ochotę na nieco bardziej wyrazisty smak, możemy użyć przypraw. Cukinię wkładamy do piekarnika na 20-30 minut, pod koniec pieczenia możemy posypać ją startym parmezanem.

4. Warzywne bolognese
Choć spaghetti bolognese jednoznacznie kojarzy się z mięsnym daniem, okazuje się, że wcale nie musi takie być.

Przygotowanie tego wieloskładnikowego dania jest nieco bardziej czasochłonne. Potrzebne będą marchew, seler, cebula, bakłażany, odrobina papryki, bazylia, inne przyprawy dla smaku. I oczywiście pomidory! Starte lub drobno pokrojone warzywa lekko podsmażamy i dodajemy do przygotowanej pulpy pomidorowej. Oddzielnie gotujemy makaron i voila!

5. Ryba po grecku
To danie podpasuje nawet maluszkom.

Klasyczna ryba po grecku ma w warzywnej pierzynce sporo cebuli. Przygotowując ją dla maluszków można ograniczyć się do samych warzyw. Być może również dzieciom bardziej podejdzie wersja „na ciepło” Jaką rybę wybrać? Sprawdzi się tuszka z flądry lub dorsz i te ryby, które mają mało ości.
6. Faszerowane papryki
To danie jest kolorowe, stąd pewnie większość dzieciaków zajada je z apetytem.

Papryki (czerwone, zielone i żółte) dzielimy na pół i wydrążamy gniazda nasienne. Farsz przygotowujemy wedle naszego smaku. Cebulka, czosnek, pulpa pomidorowa, bazylia, groszek, możemy dodać odrobinę świeżego soku pomarańczowego (dokładnie tak!). Nie zaszkodzi jajko i ser, które skleją i zagęszczą farsz. Dla fanów mięsnych potraw – można dodać podsmażone mięsko mielone. Mniam!

7. Warzywna lasagne
Bakłażan, cukinia, pomidory, marchew, seler I ser. Brzmi smacznie I prosto, prawda?

Wszystko wrzucamy na patelnie ( pokrojone lub starte) i podduszamy. Dodajemy przyprawy i próbujemy oczywiście! Możemy do pulpy dodać drobno pokrojone kawałki kurczaka – wówczas posiłek będzie bardziej treściwy. Bez podjadania nie ma gotowania. Jeżeli przepadamy za sosem beszamelowym lub sosem serowym, przygotowujemy go oddzielnie do polania. Podduszoną pulpą przekładamy makaron lasagne i zapiekamy.

8. Zupa serowa
A właściwie to warzywno-serowa. Albo jeszcze precyzyjniej: warzywno-pomidorowo-serowa. Pomidory i ser to zawsze dobre połączenie. Zresztą, czy jest na Sali ktoś, kto nie kocha pomidorówki? Ta zupa to jej ubogacona wersja.

Dodajemy łyżeczkę oliwy z oliwek, łyżeczkę masła, pomidory, selera, marchew, kurczaka lub indyka (nie zaszkodzi również kawałek wołowiny), mogą być ziemniaki (fakultatywnie) oraz przyprawy do smaku. Oraz mozzarella… mniam. Do tego grzanki lub makaron – jeśli ktoś ma ochotę zagęścić gęstą już zupę.

9. Enchilada z awokado i fasolką
Tak, wiemy że awokado nie jest technicznie warzywem, ale doskonale komponuje się z fasolką. Poza tym zawiera 20 różnych witamin i minerałów w tym potas, witaminę B, C i E.

Przygotowanie dania zajmuje około pół godziny, później drugie tyle musi siedzieć w piecu. Oprócz awokado i fasolki potrzebny będzie czosnek, sok z cytryny, szczypta soli i kminku. Do polania idealny będzie sos pomidorowy.

Ps. Specjalnie nie podałyśmy dokładnych przepisów. Zostawiamy miejsce na wasze kuchenne szaleństwo i wyobraźnię. Dzieciaki na pewno pomogą.

Źródło: Smart Parenting

POLUB NAS NA FACEBOOKU

Trwa ładowanie komentarzy...