Niemowlęta nie powinny jeść jogurtu! Stałe pokarmy w diecie malucha - poznaj prawdy i mity

Prawo autorskie: famveldman / 123RF Zdjęcie Seryjne
Prawo autorskie: famveldman / 123RF Zdjęcie Seryjne
Wprowadzanie stałych pokarmów do diety dziecka to kwestia, wokół której narosło sporo mitów i niejasności. Szukając porad na Internetowych forach, bardzo często możemy się spotkać ze sprzecznymi informacjami. W co wierzyć, a w co nie? Postanowiliśmy przyjrzeć się najpopularniejszym przekonaniom:

1. Pierwsze pokarmy stałe mogą być wprowadzane u dzieci w wieku 4-6 miesięcy.
Prawda. Większość pediatrów i organizacje takie jak American Academy of Pediatrics Committee on Nutrition zalecają wprowadzanie pierwszych stałych pokarmów między 4 a 6 miesiącem życia. Należy jednak wspomnieć, że Światowa Organizacja Zdrowia rekomenduje karmienie wyłącznie piersią do skończenia przez dziecko 6. miesiąca. Ważnym czynnikiem decydującym o tym, czy dziecko gotowe jest na pokarmy stałe jest stopień jego rozwoju, powinno ono umieć utrzymać główkę, siedzieć (z podparciem) i wykazać zainteresowanie jedzeniem innym niż płynne.



2. Wprowadzanie pokarmów stałych przed skończeniem roczku to fanaberia rodziców.
Fałsz. Wprowadzenie pokarmów stałych po 6 m.ż. pozwala rozwijać motorykę ust i dostarczyć dziecku niezbędnych składników odżywczych.

3. Pierwszym wprowadzanym pokarmem powinny być zboża
Fałsz. Najlepszym sposobem wprowadzania nowych pokarmów do diety dziecka jest miksowanie ich na gładkie puree, do czego idealnie nadają się owoce i warzywa. Ważne jest, żeby oferować dziecku produkty z różnych grup i sprawdzać jego reakcje.

4. Niepasteryzowane produkty są korzystne dla dzieci
Fałsz. Niepasteryzowane mleko i produkty mleczne mogą stanowić dla dziecka zagrożenie. Pasteryzacja eliminuje wiele bakterii takich jak salmonella czy e-coli.

5. Powinniśmy ograniczyć ilość ryżu w diecie dzieci
Prawda. W 2013 roku Agencja Żywności i Leków stwierdziła występowanie zbyt wysokiego stężenia arsenu w ryżu. Dodatkowo okazało się, że w stosunku do masy ciała, niemowlęta zjadają średnio 3 razy więcej ryżu niż dorośli. Nie oznacza to, że należy zupełnie wyeliminować z diety dzieci ryż, ale ograniczyć go na rzecz innych zbóż.
6. Mięso jest dobrym pierwszym pokarmem.
Prawda. Mięso zawiera żelazo i cynk, czyli składniki niezbędne dla rozwoju niemowląt. Wrodzone zapasy tych pierwiastków są zazwyczaj uszczuplone między 4 a 6 miesiącem życia, dlatego wzbogacane żelazem zboża albo rozdrobnione mięso są ważne dla dzieci, szczególnie tych karmionych wyłącznie piersią.

7. Należy unikać glutenu w diecie małych dzieci, żeby zapobiegać celiakii
Fałsz. Badania pokazują, że unikanie glutenu wcale nie zmniejsza ryzyka jego nietolerancji. Pszenica może być bezpiecznie podawana jako kolejny z nowych produktów, w okolicy 6 m.ż. Zboża zawierające gluten są też często cennym źródłem witaminy B.

8. Należy unikać podawania alergennych produktów przed skończeniem 1 r.ż.
Fałsz. Najnowsze badania dowodzą, że wprowadzanie najczęściej uczulających produktów między 4 a 12 miesiącem życia pozwala zmniejszyć ryzyko występowania alergii pokarmowych. Wyjątek stanowi sytuacja, kiedy dziecko genetycznie obarczone jest ryzykiem alergii (występują u rodziców i rodzeństwa), wtedy harmonogram wprowadzania nowych produktów należy ustalić z lekarzem.

9. Podawanie dziecku stałych pokarmów przed snem sprawi, że będzie ono spało dłużej.
Fałsz. Nie ma żadnych dowodów na to, że większa ilość jedzenia sprawia, że dzieci dłużej śpią. W rzeczywistości, nowe pokarmy łatwiej będzie podać rano, kiedy dziecko jest wyspane i chętne do eksperymentów. Inną ważną kwestią są reakcje alergiczne, które łatwiej będzie zaobserwować podczas dnia.

10. Nie powinno podawać się dzieciom jogurtu przed skończeniem 1 r.ż.
Fałsz. Prawdą jest, że nie zaleca się podawania dzieciom krowiego mleka, ponieważ jest ono trudne do strawienia, jednak jogurty strawić jest łatwiej. Jeśli dziecko nie ma alergii na białko mleka krowiego, można spokojnie zaproponować mu jogurt (najlepiej grecki, ponieważ większość owocowych zawiera ogromne ilości cukru).

Źródło: parents.com
POLUB NAS NA FACEBOOKU
Trwa ładowanie komentarzy...