Grupa naTemat

Kuchenna rewolucja! Czyli 10 prostych sposobów, by nie marnować jedzenia

Prawo autorskie: djedzura / 123RF Zdjęcie Seryjne
Prawo autorskie: djedzura / 123RF Zdjęcie Seryjne
Jak to się dzieje, że niby lodówka nie świeci pustkami, szafki kuchenne uginają się pod ciężarem różnych słoików, puszek i pudełeczek, a za każdym razem, gdy biorę się za robienie obiadu lub kolacji okazuje się, że muszę po coś skoczyć do sklepu? Później, gdy robię remanent w kuchni i zaczynam sprawdzać datę ważności produktów, z bólem serca orientuję się, że niektóre z nich muszę wyrzucić do kosza... Ewidentnie coś robię nie tak.

Według badań, w Polsce marnuje się rocznie 9 milionów ton żywności. Aż 60% badanych korzystających z internetu przyznaje się do wyrzucania niespożytej żywności. W koszu lądują nie tylko posiłki, ale również nasze pieniądze!

Jeśli czujesz, że Twoje umiejętności dobrego zarządzania jedzeniem kuleją, już dziś wprowadź do swojej kuchni 10 prostych zasad:

1.Planuj swoje posiłki
Staraj się z wyprzedzeniem planować posiłki całej rodziny, na przykład na tydzień. Sporządzaj listy zakupowe, które będą zawierać tylko i wyłącznie produkty potrzebne do przygotowania obmyślonych dań.

Nigdy nie wybieraj się bez swoich notatek do sklepu i skrupulatnie się ich trzymaj. Niech żadna promocja Cię nie skusi. Pamiętaj, czego nie kupisz, tego nie wyrzucisz.

Tygodniowy jadłospis dla całej rodziny nie tylko pozwoli Ci uniknąć marnowania jedzenia. Będziesz robiła zakupy świadomie, dzięki czemu cała rodzina zacznie lepiej się odżywiać. Przyjrzysz się Waszej diecie i skontrolujesz czy oby na pewno wszystko, co w niej zawarte, jest niezbędne.

2. Bądź realistką
Soczyste, kolorowe warzywa i owoce pięknie prezentują się na straganach, jednak pamiętajmy, że gdy przyniesiemy je do domu, nie utrzymają one długo swojej świeżości. Niektóre z nich, np. dostępne obecnie truskawki, będzie trzeba zjeść nawet w ciągu 24h, aby wciąż dobrze smakowały.

Pomyśl zawsze dwa razy, zanim kupisz świeże produkty w dużych ilościach. Chleb, ryby i mięso - niech nie skusi Cię zapach bądź apetyczny wygląd, bądź realistką.

3. Uważaj na drzwi
Najczęściej producenci lodówek oznaczają półeczki na drzwiach jako odpowiednie dla jajek i produktów w butelkach. Jest to co prawda miejsce poręczne na przechowywanie tych artykułów, jednak nie panuje tam odpowiednio niska temperatura zachowująca ich świeżość.

Półeczki na drzwiach lodówki to najcieplejsze miejsce w naszej kuchennej chłodziarce. Jeśli kupiłaś trochę świeżego mleka lub jajek na zapas, umieść je lepiej na jednej z dużych z półek wewnątrz.

4. Zrób spis i powieś go na lodówce
Regularnie sprawdzaj datę ważności produktów schowanych w lodówce i spisuj na kartce te, których przydatność kończy się najszybciej.

Powieś taki spis na lodówce. Dzięki temu nigdy nie umknie Ci to, co mogłoby się zmarnować.
5. Daj szansę bardzo dojrzałym owocom
Jeśli zauważysz, że banany w koszyku w jadalni robią się już czarne i przypuszczasz, że nie uda Wam się ich zjeść, zanim przejrzeją, nie wyrzucaj ich od razu do śmieci. Obierz je, włóż do woreczków i zamroź. Wykorzystaj je do zrobienia smoothie w upalny weekend!

6. Świeże początki tygodnia

Jeśli zwykle robisz duże zakupy w weekend, staraj się tak planować tygodniowe menu Waszej rodziny, aby w poniedziałki i wtorki przyrządzać dania ze świeżych ryb, owoców i warzyw. Dzięki temu nie będą miały szansy się zmarnować.

7. Stwórz spiżarnię z zapasami

Produkty o długiej dacie przydatności trzymaj w jednym miejscu, np. wybranej szafce kuchennej. Schowaj tam przetwory oraz warzywa i owoce w puszkach. Sięgaj po nie tylko wtedy, gdy świeżych składników już zabraknie.

8. “Najlepsze przed”
Warto wiedzieć, że zapis na opakowaniu “najlepiej zużyć przed” nie oznacza tego samego co “ważne do”.

W tym drugim przypadku rzeczywiście nie powinniśmy zjadać produktu po upłynięciu daty przydatności. Takie oznaczenia posiadają np. pakowane świeże mięsu lub ryby. Jeśli jednak na żywności napisane jest “najlepsze przed”, mimo, że data ważności upłynie, produkt ten może wciąż być przydatny do zjedzenia.

Zapis typu “najlepiej zużyć przed” występuje np. na paczkowanych mieszankach sałat .

9. Remanent raz w miesiącu
Nawet, jeśli wydaje Ci się, że regularnie robisz porządki w lodówce, przeznacz jeden dzień w miesiącu na dokładny remanent całej żywności przetrzymywanej w kuchni. Założę się, że odnajdziesz wtedy jedzeniowe “perełki” o których zapomniałaś oraz produkty “zagrożone” do jak najszybszego zużycia.

Aby termin kuchennego remanentu był łatwiejszy do zapamiętania możesz go ustanowić na pierwszy lub ostatni dzień miesiąca.

10. Pamiętaj o zamrażalce
Resztki nie zawsze muszą kończyć swój “żywot” w śmietniku. Jeśli został ci kawałek mięsa np. pół kotleta lub troszkę gotowanych warzyw, spakuj je i zamroź. Zapewniam, że za tydzień z takich “resztek” uzbiera się pożywny posiłek, który przyda Ci się w razie organizacyjnej “awarii”.

Źródło: parents.com

POLUB NAS NA FACEBOOKU

ZOBACZ TAKŻE:
WIĘCEJ NA TEMAT:
Jedzenie
Skomentuj