15 nawyków osób odpornych psychicznie. Posiadasz je - prawda?

Fot. Pixabay / [url=https://pixabay.com/en/waterfalls-woman-scarf-scarves-1150068/]Unsplash[/url] / [url=https://pixabay.com/en/service/terms/#usage]CC0 Public Domain[/url]
Fot. Pixabay / Unsplash / CC0 Public Domain
Chyba większość z was zgodzi się z tym, że w obecnych czasach, odporność psychiczna jest bardzo przydatną cechą. Chroniczny stres, nadmiar obowiązków, wszechobecna presja na osiąganie sukcesów… nie jest łatwo się w tym nie pogubić.

Ćwiczenie odporności
Jeśli macie poczucie, że poprzedni akapit był o was, mam dobrą wiadomość, a nawet dwie dobre wiadomości. Antropolog, mediator i wykładowca uniwersytecki dr Aldo Civico uważa, że odporność psychiczna jest cechą, którą skutecznie można wytrenować! Wyróżnił on 15 nawyków, które się na nią składają. Zaleca on, żeby dokładnie je przeanalizować i sprawdzić, które są nam bliskie, a nad którymi musimy podjąć pracę. Nie brzmi to trudno, prawda?

Obiecałam jeszcze jedną dobrą wiadomość- według tego samego badacza, za odniesione przez ludzi sukcesy w 80 proc. odpowiada odporność psychiczna, a tylko w 20 proc. inteligencja i talent. W tym wypadku, podwójnie warto podjąć wyzwanie!

Do wymienionych przez Civico’a cech, należą:

1. Pewność siebie- wiara w to, że jesteśmy w stanie osiągnąć zamierzone przez nas cele i świadomość tego, na co realnie mamy wpływ, a na co nie

2. Jasny sens- poczucie sensu naszego działania pomaga pokonywać przeszkody i podejmować wyzwania, ważne jest, żeby nie tylko wiedzieć czego chcemy, ale dlaczego właśnie tego

3. Dyscyplina- a przede wszystkim samodyscyplina, dzięki niej nie poddajemy się nawet w bardzo niesprzyjających okolicznościach, podejmujemy też walkę z najtrudniejszym przeciwnikiem, czyli samym sobą

4. Odpowiedzialność- ludzie odpowiedzialni są świadomi konsekwencji własnych decyzji i potrafią godnie przyjmować porażki, zamiast winić cały świat, wyciągają z nich wnioski na przyszłość

5. Empatia- na swojej drodze zawsze spotykamy innych ludzi, umiejętność zrozumienia ich potrzeb i emocji pomaga nam nawiązać satysfakcjonującą współpracę i znaleźć osoby, które staną się dla nas prawdziwym wsparciem

6. Wdzięczność- odporni psychicznie ludzie potrafią docenić to co już udało im się osiągnąć, pielęgnując w sobie wdzięczność, utrzymują pozytywny stosunek do świata

7. Przyjmowanie krytyki- chociaż krytyka nie jest przyjemna, to często można wyciągnąć z niej bardzo ważną lekcję, przyjmując ją, zyskujemy nowe możliwości do nauki i samodoskonalenia

8. Samoświadomość- umiejętne odczytywanie własnych emocji, opanowywanie impulsów i podejmowanie decyzji zgodnych ze swoimi przekonaniami to klucz do sukcesu. Emocje zawsze są jakimś sygnałem od ciała dla umysłu, trzeba tylko dobrze go zinterpretować.

9. Pozytywne myślenie- w każdej, złej sytuacji można znaleźć jakieś plusy, trzeba tylko dobrze się jej przyjrzeć i przeanalizować jej konsekwencje. Osoby odporne psychicznie nie pogrążają się w rozpaczy, negatywnych myślach i wątpliwościach.
10. Sprecyzowane cele- umiejętność wyznaczania sobie dobrych celów wcale nie jest taka oczywista jak się wydaje, powinny one być konkretne, doprecyzowane, mierzalne, długo- i krótkoterminowe, dotyczące zarówno pracy, jak i życia prywatnego.

11. Otwartość- osiąganie sukcesów związane jest z częstym wychodzeniem z tzw. „strefy komfortu”, wymaga ciągłego dostosowywania się do nowych warunków i odwagi, by podejmować wyzwania

12. Umiejętność odmawiania- dyplomatycznie, grzecznie i stanowczo. Bez wytrenowania tej umiejętności ciężko będzie osiągnąć jakikolwiek cel.

13. Traktowanie porażek jako doświadczeń- osoby odporne psychiczne traktują porażkę jako sygnał, że coś po drodze im nie wyszło, więc muszą to poprawić, porażka nie oznacza końca działania, a jedynie zmianę podejścia do problemu

14. Traktowanie problemów jako możliwości- trudności i przeszkody to tak naprawdę wyzwania, a użalanie się nad sobą to strata energii potrzebnej by się ich podjąć

15. Praca nad ciałem- nawet najsilniejszy umysł potrzebuje wsparcia w postaci ciała. Zdrowa dieta, regularne ćwiczenia, dbanie o zdrowie… to wszystko pomaga zachować jasność myślenia.

Źródło: charaktery.eu

POLUB NAS NA FACEBOOKU

Trwa ładowanie komentarzy...