Grupa naTemat

Sprawdź, co powinno już umieć twoje dziecko! Rozwiewamy wszystkie wątpliwości, od niemowlęcia do kilkulatka

Rodzice bardzo często zastanawiają się, czy ich dziecko prawidłowo się rozwija i czy opanowało już wszystkie, właściwe dla jego wieku umiejętności. Pół biedy, jeśli szukają tych informacji w książkach, gorzej gdy dadzą wciągnąć się w grę pt. „A moje dziecko, w tym wieku już…”.

A moje dziecko...
Od tego zdania zaczynają się prawdziwe rodzinno- podwórkowo- żłobkowe wyścigi. Możemy dowiedzieć się o sześciomiesięcznych dzieciach wysadzanych na nocnik i o recytujących inwokację dwulatkach. Łatwo wyciągnąć wnioski, że nasze dziecko tak właściwie nic jeszcze nie umie i na pewno coś z nim jest nie tak… Stop!

Zanim przybliżę opracowaną przez lekarzy i psychologów orientacyjną listę opanowywanych przez dziecko w danym wieku umiejętności, chciałabym zaznaczyć, że różnice rozwojowe między dziećmi są czymś zupełnie naturalnym. Rozwój dziecka ocenia się często biorąc pod uwagę cztery aspekty: motoryczny (jak posługuje się ciałem), adaptacyjny (jak radzi sobie z napotykanymi trudnościami), językowy (rozumienie i używanie słów) oraz społeczny (radzenie sobie z codziennymi czynnościami i kontakty z innymi ludźmi). Bardzo często, dzieci rozwijają się w tych aspektach bardzo nierównomiernie, dlatego jeśli średni poziom rozwijanych przez dziecko umiejętności znajduje się w okolicach przeciętnej, różne odchylenia od „norm” należy traktować raczej jako słabe punkty dziecka, a nie jego braki.

Różnice rozwojowe
Szczególnie dużo różnic można zauważyć w rozwoju mowy. Są dzieci, które w wieku osiemnastu miesięcy budują krótkie zdania, ale są i takie które przed upływem 2,5 roku mówią bardzo mało. Podobnie z rozwojem chodzenia, są maluchy, które chętnie i dużo raczkują, są też takie, które zupełnie pomijają ten etap.

Przedstawione przeze mnie umiejętności, należy więc traktować jako orientacyjny punkt odniesienia, a nie sztywno określone dla danego wieku wymagania.

16 tygodni: spontaniczny uśmiech do innych osób, głośny śmiech, reagowanie na widok jedzenia, dziecko potrafi usiąść jeśli jest podparte i zostać tak 10-15 minut

28 tygodni: przez krótki czas siedzi samo, pochylając się do przodu, trzymane w pozycji stojącej sprężynuje nogami, chwyta dłonią ustawione przed nim przedmioty, przekłada rzeczy z jednej rączki do drugiej, wymawia samogłoski, przyjmuje potrawy stałe, leżąc na plecach wkłada do buzi stopę, dotyka swojego odbicia w lustrze

40 tygodni: raczkowanie, próby wstawania trzymając się mebli, dziecko trafia w niewielkie przedmioty palcem wskazującym, potrafi powiedzieć „mama”, „tata” i jeszcze jakieś słowo

12 miesięcy: chodzi, trzymane za rączkę, mówi „mama”, „tata” i jeszcze dwa inne słowa, bawi się w „kosi-kosi łapki”, stara się pomagać przy ubieraniu
15 miesięcy: potrafi zrobić samo przynajmniej kilka kroczków, wchodzi na czworakach na schody, pomaga w przewracaniu stron książki, wymawia 4-6 słów, używa dziecięcego „żargonu”, pokazuje i podaje zabawki, ale natychmiast chce je z powrotem

18 miesięcy: dobrze chodzi, rzadko się przewraca, wchodzi po schodach trzymane za jedną rękę, siedzi samo na małym krzesełku, próbuje wspinać się na duże, wymawia ok. 10 słów (wliczając imiona), ogląda obrazki w książce, próbuje samo jeść (rozlewa i upuszcza), próbuje chodzić tyłem ciągnąc za sobą zabawki

2 lata: wchodzi i schodzi ze schodów, przewraca pojedyncze strony w książce, buduje proste zdania (3 wyrazy), zgłasza słownie potrzeby fizjologiczne w dzień, mówi o sobie po imieniu

3 lata: wchodzi po schodach stawiając nogi na przemian, pedałuje na rowerku o 3 kółkach, używa liczby mnogiej mówiąc, je samo (mało upuszczając), potrafi nałożyć buty, zna kilka rymowanek

4 lata: potrafi naśladować rysowanie kwadratu, potrafi policzyć do 4 pokazując przedmioty palcami, podskakuje na jednej nodze, samo myje ręce, buzię i zęby, umie narysować człowieka z głową, rękami i nogami, samo się ubiera i rozbiera pod nadzorem rodzica, potrafi bawić się z innymi dziećmi

5 lat: podskakuje naprzemiennie na jednej nodze, potrafi prawidłowo liczyć przedmioty do 10, liczy palce, rozróżnia monety, zna nazwy kolorów, samo ubiera się i rozbiera, potrafi napisać swoje imię, umie napisać cyfry od 1 do 5

Opracowano na podstawie książki „Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat” autorstwa F. L. Ilg, L. B. Ames i S. M. Baker.

POLUB NAS NA FACEBOOKU

ZOBACZ TAKŻE:
WIĘCEJ NA TEMAT:
PsychologiaWychowanie
Skomentuj