Grupa naTemat

"Skąd się biorą dzieci?" Kiedy zacząć i w jaki sposób rozmawiać z dziećmi o seksie?

Fot. Flickr / [url=https://www.flickr.com/photos/donnieray/24104794174/]Donnie Ray Jones[/url] / [url=https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/]CC BY[/url]
Fot. Flickr / Donnie Ray Jones / CC BY
Są sprawy przed którymi, jeśli posiadacie dzieci, nie uciekniecie. Jedną z nich jest pytanie, które od wiek wieków spędza rodzicom sen z powiek. Chodzi oczywiście o słynne „Skąd się biorą dzieci?”. No bo skąd się biorą? Z kapusty? Brzucha? Pocałunków mamy i taty? Najważniejsze, to umiejętnie dobrać odpowiedź adekwatnie do wieku dziecka.

Jak rozmawiać z dziećmi o seksie?
Przede wszystkim jak najprościej! Przygotujcie się wcześniej na to, że prędzej czy później wasz kilkulatek zapyta się was o te sprawy i ustalcie wspólną strategię odpowiadania. Nie odsyłajcie dzieci do drugiego rodzica ani nie reagujcie paniką. Wbrew pozorom, dla dziecka to zupełnie niewinne pytanie. Bardzo ważne jest, żeby w rozmowach nie wprowadzać zamieszania. Często, próbując zgrabnie okrążyć temat, robimy w głowach dzieci zbędny chaos.


W większości przypadków najlepszy rozwiązaniem będą proste i bezpośrednie odpowiedzi na proste, bezpośrednie pytania. Porzućcie opowieści o kwiatkach i pszczółkach, dzieciom naprawdę ciężko będzie zrozumieć te metafory. Jeśli czujecie, że zadanie opowiadania dzieciom o prokreacji jest ponad wasze siły, uprzednio zaopatrzcie się w edukacyjne filmy i książeczki albo poproście kogoś bliskiego, żeby pomógł wam w tym zadaniu.

Informacje odpowiednie dla wieku
Jak już wspomniałam, udzielane dziecku informacje powinny być dostosowane do jego wieku. Nie musicie wykładać trzylatkowi całych mechanizmów prowadzących do zapłodnienia, jednak liczcie się z tym, że dociekliwy sześciolatek może nie uwierzyć, że dzieci przynosi bocian. Jak więc odpowiednio dobrać zakres informacji do zdolności rozumienia dziecka? Oto mała ściąga:

3 lata: Dziecko zaczyna interesować się niemowlętami, możliwe że chciałoby mieć własne. Pojawiają się pierwsze pytania skąd dzidziusie przychodzą na świat. Na tym etapie większość dzieci ma problem ze zrozumieniem, że niemowlęta rozwijają się w brzuchu mamy. Rozumieją jednak, że przywozi się je ze szpitala. Może wydawać im się, że są one tam kupowane, tak jak rzeczy ze sklepu.

4 lata: Niektóre dzieci zaczynają już wierzyć w to, że dzieci faktycznie biorą się z brzucha mamy, chociaż dla części wciąż nie jest to zrozumiałe. Pojawiają się wtedy pytania o to, jaką drogą dzieci z brzucha wychodzą. Część maluchów przekonana jest, że przez pępek.

5 lat: Pojawiają się zabawy w których dzieci imitują posiadanie własnego dziecka. Zdecydowana większość dzieci rozumie już, że niemowlęta pochodzą z brzucha i nie interesuje ich jeszcze skąd się tam wzięły.

6 lat: To okres silnego zainteresowania ciążą i narodzinami. Dzieci zaczynają przeczuwać, że posiadanie własnego bobasa związane jest z faktem małżeństwa. Pojawia się dużo pytań o to jak dziecko wydostaje się z brzucha i czy jest to dla mamy bolesne. Niektóre maluchy zaczynają dopytywać od czego zaczyna się życie dziecka. Zadowalają się odpowiedzią, że dziecko, które rośnie w brzuchu mamy zaczęło się ze specjalnego nasionka.

7 lat: Dzieci żywo interesują się kwestią posiadania dzieci, rozważają to, że można mieć ich dużo oraz to że starsi ludzie już ich nie mają. Pojawiają się pytania o ciążę oraz o rozwój niemowlęcia- jak się je karmi, jakie jest duże. Dziecko rozpoznaje już ciężarne kobiety i potrafi w swojej głowie połączyć informacje, że dziecko bierze się z dwóch nasion (terminologia to kwestia wyboru rodziców), które pochodzą od mamy i od taty.

8 lat: Ośmiolatek zaczyna rozumieć rozwój dziecka w łonie matki. Zadaje coraz bardziej szczegółowe pytania o miejsce w którym znajduje się dziecko. Niektóre dzieci bardzo dociekliwie pytają o rolę ojca w procesie prokreacji.

9- 10 lat: Większość dzieci wie już, że kobiety miesiączkują. Potrafią łączyć te fakty z procesem prokreacji, dlatego ich pytania będą bardzo szczegółowe.

Oczywiście, podane przeze mnie przedziały są bardzo płynne i orientacyjne. Zupełnie inaczej przedstawia się sytuacja, kiedy dziecko jest świadkiem ciąży w najbliższej rodzinie, wtedy poszczególne pytania mogą pojawiać się wcześniej, a dzieci będą zdecydowanie bardziej dociekliwe.
Podstawowe zasady rozmów o seksie
Podsumowując, rozmawiając z dziećmi na tematy związane z seksem i prokreacją, warto trzymać się tych czterech zasad:

1. Zadbajcie o wytworzenie w sobie poczucia bezpieczeństwa i ufności we własne siły. Tak samo ważne jak to co powiecie, jest to jak to powiecie.
2. Kierujcie się pytaniami dziecka. Pozwoli wam to uniknąć powszechnego błędu mówienia dziecku zbyt wcześnie rzeczy, których nie potrafi jeszcze objąć rozumem. Pytania powinny być dla was wskazówką, jak dużo wasze dziecko jest gotowe wysłuchać.
3. Nie doszukujcie się w pytaniach zbyt wiele. Najlepsze będą najprostsze odpowiedzi.
4. Nie myślcie, że przeprowadzenie jednej „uświadamiającej” rozmowy zdejmie wam z głowy cały „kłopot”. Przygotujcie się na to, że co jakiś czas dziecko będzie powracało z nowymi pytaniami. Możliwe, że w toku rozwoju dziecka będziecie kilkanaście razy tłumaczyli mu skąd biorą się dzieci za każdym razem poszerzając opowieść o nowe fakty.

Powodzenia!

POLUB NAS NA FACEBOOKU

ZOBACZ TAKŻE:
WIĘCEJ NA TEMAT:
PsychologiaSeksWychowanie
Skomentuj