Co najlepiej jeść na śniadanie? Poznajcie aż 15 zdrowych propozycji, które pomogą wam lepiej zacząć dzień

Fot. Pixabay / [url=https://pixabay.com/en/breakfast-fried-eggs-meal-egg-food-848313/]jill111[/url] / [url=https://pixabay.com/en/service/terms/#usage]CC0 Public Domain[/url]
Fot. Pixabay / jill111 / CC0 Public Domain
Mówi się, że śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Niestety, rano mamy najmniej czasu i motywacji, żeby przygotować sobie coś specjalnego. Wartościowe, nie musi jednak oznaczać, czasochłonne! Żeby śniadanie spełniło swoją odżywczą i energetyczną funkcję, wystarczy skomponować je z odpowiednich składników. Oto 15 najlepszych, śniadaniowych, propozycji:

1. Jogurt grecki- zawiera mnóstwo wapnia i białka oraz rewelacyjnie komponuje się z owocami czy orzechami. Dobra opcja dla wiecznie spóźnionych, takie śniadanie z łatwością weźmiecie ze sobą wybiegając w pośpiechu z domu.



2. Pełnoziarniste pieczywo- jest bogate w węglowodany, które dostarczają nam energii. W przeciwieństwie do pieczywa białego, posiada więcej błonnika, minerałów i witamin.

3. Owsianka- propozycja, która zawsze pojawia się w temacie zdrowych śniadań, nic dziwnego, ponieważ dostarcza ona mnóstwo cennych składników, jest tania, niskokaloryczna i łatwa w przygotowaniu. W owsiance znajdziemy m.in. witaminy z grupy B (odpowiadające za pamięć, koncentrację, zapobiegające zmęczeniu i depresji), magnez i selen.

4. Płatki zbożowe- jeśli znudziła nam się zwykła owsianka, warto przyjrzeć się też innym ziarnom. Na rynku znajdziemy ich całe mnóstwo- jęczmienne, żytnie, pszenne… Warto wybierać takie, które dostarczając 5 g błonnika, mają jednocześnie mniej niż 5g cukru.

5. Kiełki pszenicy- kiełki możemy dodać do płatków, jogurtu albo kanapki. Ta drobna modyfikacja śniadania pozwoli wzbogacić je w witaminę E i kwas foliowy.
6. Siemię lniane- kolejna propozycja, którą można dodać do owsianki czy koktajlu. Już dwie łyżki zmielonego (nienaruszonych ziaren nie potrafimy trawić) siemienia, zaspokajają całkowite dzienne zapotrzebowanie na kwas tłuszczowy omega-3. Siemię posiada też dużo błonnika oraz lignin, przeciwutleniacz chroniący przed rakiem piersi!

7. Jajka- maja mało kalorii, za to aż 78 gramów białka i 5 gramów zdrowych tłuszczy. Zawierają duże ilości witaminy D, witaminy E, witaminy K, witaminy B6 a także sporo wapnia i cynku. Są też bogatym źródłem przeciwutleniaczy!

W propozycjach zdrowych śniadań nie może zabraknąć też owoców! Które będą najlepsze?

8. Banany- banany zawierają mnóstwo minerałów, m.in. wapń, żelazo, fosfor, potas, sód i cynk. Posiadają też wszystkie najważniejsze witaminy - A, C, E, K oraz te z grupy B. Wykazano również, że zielone banany, a konkretnie tzw. skrobia oporna w nich zawarta, może zmniejszyć ryzyko wystąpienia wielu różnych typów chorób nowotworowych.

9. Truskawki- filiżanka truskawek dostarcza dzienną dawkę witaminy C! Ponadto posiadają też duże ilości błonnika, antocyjanów i kwasu foliowego. Jeśli wciąż nie czujecie się przekonani, to badania dowiodły, że truskawki pomagają zmniejszyć ryzyko wystąpienia ataku serca oraz… wybielają zęby!

10. Jagody i borówki- pozytywnie wpływają na pamięć, metabolizm i ciśnienie krwii. Posiadają mnóstwo przeciwutleniaczy. Mają bardzo dobry wpływ m.in. na wzrok.

11. Maliny- bogate w błonnik, witaminę C i witaminę K. Cenne źródło przeciwutleniaczy. Co ważne, po zamrożeniu nie tracą swoich wartości, dlatego możemy zajadać się nimi przez cały rok.

12. Kiwi- bardzo dobrze wpływa na trawienie, ponadto zawiera mnóstwo witaminy C, jest też źródłem potasu, błonnika i miedzi.

Dobrze skomponowane śniadanie, warto popić czymś równie wartościowym. Mam dla was dobre wieści, zarówno sok, jak i kawa czy herbata będą rano trafnym wyborem!

13. Sok pomarańczowy- to klasyka gatunku. Przyjrzyjcie się filmowym śniadaniom, gdzie najczęściej na stole znajduje się dzbanek pomarańczowego soku. Dlaczego? Zawiera on mnóstwo cennych witamin, m.in. witaminy D. Obniża ryzyko depresji, osteoporozy i niektórych typów nowotworów. Oczywiście, najlepszym sokiem będzie ten świeżo wyciskany.

14. Herbata- każdy jej rodzaj jest bogatym źródłem antyoksydantów. Ponadto, zawarta w herbacie katechina, pomaga zwiększyć odporność. Za najzdrowszą z herbat uznaje się zieloną.

15. Kawa- nie możesz wyobrazić sobie poranka bez małej czarnej? Ja też! Nie miej jednak wyrzutów sumienia, filiżanka espresso pozwala obniżyć ryzyko wystąpienia cukrzycy i raka prostaty. Prawdopodobnie, jest to zasługa połączenia kofeiny i przeciwutleniaczy. Zawarte w kawie polifenole zwalniają procesy starzenia, zapobiegają odkładaniu się cholesterolu w naczyniach krwionośnych, zmniejszając zagrożenie miażdżycą, zawałem serca i udarem mózgu. Działają również przeciwzapalnie, przeciwbakteryjnie oraz opóźniają rozkład witaminy C w organizmie.

Z wyników badań wynika też, że już jedna filiżanka kawy podnosi poziom serotoniny, zwanej hormonem szczęścia, co ułatwia ranne wstawanie z łóżka, pomaga dobrze zacząć dzień. Cóż… potwierdzam!

Źródło: tvnmeteoactive.tvn24.pl
POLUB NAS NA FACEBOOKU
Trwa ładowanie komentarzy...