Zgaga w ciąży – tylko nie panikuj! Mamy na nią 9 sprawdzonych sposobów

Fot. Flickr / [url=https://www.flickr.com/photos/genue-luben/2344123546/]Eugene Luchinin[/url] / [url=https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/]CC[/url]
Fot. Flickr / Eugene Luchinin / CC
Zmiany hormonalne które zachodzą w twoim organizmie w czasie ciąży, sprawiają, że wiele się zmienia. I choć nigdy wcześniej nie narzekałaś na kłopoty z trawieniem od jakiegoś czasu odczuwasz palący ból w przełyku i gorzko-kwaśny posmak w ustach. Prawie połowa przyszłych mam odczuwa podobne dolegliwości, które zazwyczaj nasilają się jeszcze pod koniec ciąży.

Za to wszystko odpowiedzialny jest progesteron. Rozluźnia on między innymi mięśnie macicy, ale też mięśnie łączące przełyk z żołądkiem. Gdy ten właśnie mięsień, czyli dolny zwieracz przełyku jest rozluźniony i osłabiony, soki żołądkowe mogą bez problemu cofnąć się do przełyku – stąd nieprzyjemne uczucie. Dodatkowo kwasy te mogą podrażniać delikatną śluzówkę i dlatego odczuwalne jest pieczenie. Pod koniec ciąży objawy się nasilają ze względu na powiększającą się macicę i „rozpychające” dziecko, które jeszcze bardziej uciskają żołądek.

Nie są to jednak problemy z którymi ciężarne muszą sobie radzić od wczoraj. Nasze babcie cierpiały podobnie i to one odkryły większość domowych lekarstw na zgagę. Oto kilka sprawdzonych (nie tylko babcinych) sposobów na tę nieprzyjemną dolegliwość.

1. Dieta lekkostrawna
Unikaj potraw tłustych, smażonych, mocno przyprawionych i kwaśnych. Nie chodzi tu o jedzenie potraw bez smaku, a raczej o unikanie tych bardzo wyrazistych, bo to po nich zgaga pojawia się najczęściej. Pamiętaj, ze również czekolada wywołuje zgagę, więc jeśli po obiedzie najdzie cię ochota na coś słodkiego lepiej sięgnij po owoc (np. suszone śliwki) niż po ukochaną mleczną kostkę.

2. Regularne posiłki
To jeszcze nie wszystko – postaraj się jeść nie tylko o określonych godzinach, ale również zjadać małe porcje. Lepiej zamiast trzech obfitych posiłków zjadaj 5-7 mniejszych. Mniejsze porcje nie będą tak bardzo rozpychać żołądka, a więc szansa, że jego zawartość cofnie się do przełyku i będzie go podrażniać maleje.


3. Ciepłe mleko
Szklanka tego podgrzanego napoju złagodzi objawy zgagi. Podobne działanie mają również inne produkty mleczne takie jak np. jogurt naturalny czy kefir. Picie ciepłego mleka to zdecydowanie metoda polecana przez babcie, którą wielu lekarzy nakazuje schować głęboko do szuflady. Dlaczego? Twierdzą, że mleko zobojętnia kwas i rzeczywiście dzięki temu łagodzi pieczenie i zmniejsza ból, jednak działanie to jest krótkotrwałe. Jednak mleko pobudza produkcję soku żołądkowego, a co za tym idzie sprawia, że ukojenie, które przynosi jest krótkotrwałe. Po niedługim czasie zgaga wraca, a na dodatek ból i pieczenie są silniejsze. Dlatego o skuteczność tej metody musicie ocenić we własnym zakresie.
4. Herbata imbirowa
Wystarczy plasterek imbiru zalać wrzątkiem i pyszny, zdrowy napar gotowy. Możesz dla smaku dodać plaster cytryny lub łyżeczkę miodu. Taka herbata ma również właściwości rozgrzewające. Jeżeli miewasz poranne nudności, to taki napar z pewnością pomoże ci złagodzić ich objawy.

Podobne działanie ma herbata z kminku oraz napary z anyżku, kopru włoskiego, cynamonowca, prawoślazu lekarskiego oraz rdestu wielokwiatowego.

5. Aloes i lukrecja
To dwa wyraziste smaki i zapachy, które pomagają niwelować objawy refluksu. Obu tych preparatów najlepiej szukać w sklepach zielarskich, sklepach ze zdrową żywnością lub aptekach. Co prawda nie istnieją żadne wiarygodne badania na temat profilaktycznego zastosowania aloesu na zgagę, ale babcine metody mają to do siebie, że często są niepotwierdzone naukowo. Zwolennicy picia soku z aloesu zalecają picie 80-100ml na 20 minut przed posiłkiem.

6. Migdały
To nie tylko pyszna przekąska ale przede wszystkim sposób na uregulowanie systemu trawiennego. Nie zaszkodzi podjadanie ich przez cały okres ciąży – zawierają magnez i wapń niezbędne zarówno dla ciebie jak i dla dziecka. Pamiętaj jednak, że są dość kaloryczne, dlatego nie przesadzaj z ilością.

7. Pozycja półleżąca
To nie tylko dobra pozycja do odpoczynku w ciągu dnia, ale również o spania. Najlepiej zasypiaj z wyżej podniesioną głową i tułowiem po to, by kwasom z żołądka utrudnić cofanie się. Dodatkowa poduszka pomoże grawitacji. Pamiętaj również, by tuż po posiłku unikać gwałtownego schylania się i leżenia zupełnie płasko.

8. Napar z siemienia lnianego
Możesz przygotować sobie specjalny kisiel. Pomaga nie tylko na zgagę, ale również na zaparcia. Dwie łyżeczki siemienia wystarczy zalać dwiema szklankami przegotowanej wody i gotowe. Taka mikstura nie wygląda apetycznie, ale jest dość skuteczna. Najlepiej napar wypijać przed snem – w nocy ureguluje procesy trawienne. Nie zaszkodzi również popijać go rano, tuż po przebudzeniu. Pomoże organizmowi lepiej pracować.

9. Środki farmakologiczne
Jeżeli jednak babcine metody zawiodą w aptekach istnieje spory wybór preparatów bezpiecznych dla ciebie i malucha. Pamiętaj, by stosować środki, które zobojętniają kwasy żołądkowe, a nie takie, które blokują ich wydzielanie. W razie wątpliwości farmaceuta na pewno pomoże ci znaleźć coś odpowiedniego.
Trwa ładowanie komentarzy...