"Chcę, by moje dzieci robiły rzeczy, których nie lubią i były w nich coraz lepsze". Jak uczyć wytrwałości?

Fot. Pixabay / [url=https://pixabay.com/pl/ch%C5%82opiec-beach-piasek-brzeg-wody-925319/]StockSnap[/url]/[url=https://pixabay.com/pl/service/terms/#usage]CC0 Public Domain[/url]
Fot. Pixabay / StockSnap/CC0 Public Domain
“Dasz radę!”, „Nie poddawaj się!”, „Dalej, dalej!” to tylko niektóre okrzyki rodziców zachęcające dzieci do zrobienia pierwszego kroku, nauki korzystania z nocnika, samodzielnego czytania, jazdy na rowerze, pływania, czy grania na instrumencie. Wytrwałość, samozaparcie i konsekwencja w wykonywaniu trudnych zadań mają większe znaczenie w osiągnięciu sukcesu niż wrodzone talenty, podkreślają naukowcy.

Co za koszmar - pomyślałam
To były jedne z tych wakacji spędzanych w pełnym słońcu na basenie. Byłam świadkiem jak ojciec uczył właśnie pływać córkę kraulem. „Prawie dobrze, lewe ramię niedokładnie! Powtórz” – wykrzyczał zdecydowanym głosem z drugiego końca basenu. “Co za koszmar”– pomyślałam. Wtedy, obiecałam sobie, że takim rodzicem na pewno nie będę. Mija kilkanaście lat i co? Gdy moja córka obwieściła mi, że nie będzie już kontynuować nauki skoków z wysokości do wody, choć sama się na nie zapisała, byłam pierwsza, która zaprotestowała. Nie dlatego, że ze skokami wiążę jej przyszłość, ani nie dlatego, że chcę by moje dziecko skakało najlepiej. Co więcej, skoków specjalnie nawet nie lubię. Nie pozwoliłam jej jednak łatwo się poddać, gdyż widzę wartość w zaangażowaniu w zajęcia, nawet jeśli z czasem okazują się uciążliwe.

Zasady Białego Domu
Jodi Kantor, dziennikarska The New York Times opublikowała listę zasad obowiązujących w Białym Domu córki prezydenta Obamy: Sashę i Malię. „Dziewczynki muszą uprawiać dwa rodzaje sportów” – napisała Michelle Obama. Jeden wybrany jest przez nastolatki, drugi przez matkę. „Chcę by zrozumiały, co oznacza robić rzeczy, których nie lubimy, a do tego jeszcze je udoskonalać” - podkreśliła żona prezydenta USA. Choć zasady Białego Domu znalazły zwolenników, to jednak nie obeszło się bez krytyki. Przecież dzieci powinny mieć prawo do rezygnacji – pisali oburzeni internauci. Dzieci uczmy determinacji, wytrwałości i ceńmy je za to – oponowali zwolennicy metody Białego Domu.

Badania nad motywacją i wytrwałością
Profesor Carol Dweck z Uniwersytetu Stanford od ponad 40 lat prowadzi badania nad motywacją i wytrwałością. Według niej dzieci (choć dotyczy to również dorosłych) dzielą się na dwie grupy. Pierwsza ma tak zwany fixed mindset. Są to osoby, które wierzą, iż ich sukces zależy od talentu, mądrości czy inteligencji, a więc niespecjalnie mają na niego wpływ. Druga grupa to growth mindset czyli ludzie, którzy ufają, iż do sukcesu zaprowadzi je ciężka praca.


Dzieci chwalone za wytrwałość osiągają więcej
Profesor Dweck przeprowadziła badania na dzieciach dzieląc je na dwie grupy. Pierwszej powiedziano, że tak dobre wyniki muszą osiągać, gdyż są wyjątkowo mądrzy (fixed mindset). Drugiej grupie dzieci, powiedziano, iż ich dobre wyniki muszą wynikać z ciężkiej pracy, determinacji i wytrwałości (growth mindset). Zdaniem Carol Dweck w momencie, gdy dzieciom podsunięto naprawdę trudne zadania, grupa chwalona za umiejętności intelektualne szybko rezygnowała i nie podejmowała ryzyka, by problem rozwiązać. Dzieci te, obawiały się utraty tytułu mądrych i martwiły się możliwą porażką. Za to dzieci chwalone za wytrwałość i determinację z chęcią podchodziły do najtrudniejszych nawet zadań. Zdaniem profesor Dweck programowanie naszych dzieci zaczynamy od najmłodszych lat. W zależności za co chwalimy nasze maluchy, w taki mindset je wpisujemy.

Lista pomocna przy budowaniu wytrwałości i pracowitości
Według specjalistów rodzice chcąc wychować chętne do pracy i zmotywowane dzieci powinni chwalić czas i poświęcenie swoich maluchów, a nie mądrość czy talent. Dodatkowo badacze przytaczają poniższą listę:
1.Nagradzaj wytrwałość – zastąp słowa „ależ jesteś zdolną artystką, masz talent”, na „ten obraz musiał kosztować Cię dużo pracy, jest przepiękny”. „Jesteś urodzonym piłkarzem, to musi być talent” na „takie koziołkowanie pochłonęło pewnie dużo ciężkiej pracy. Wychodzi Ci fantastycznie.”
2.Zdefiniuj słowo porażka – strach przed klęską blokuje dzieci. Naucz je wygrywać, ale również przegrywać. Oswój z porażką jako częścią procesu wygrywania.
3.Kultywuj pasje – hobby pomaga rozwinąć chęć poznawania i ciekawość nauki. Pomóż dziecku odnaleźć pasję przez odkrywanie różnych doświadczeń, miejsc. Pilnuj, by kierować się pragnieniami dziecka, nie swoimi.
4.Przypominaj sukcesy z przeszłości – przy każdej porażce przypominaj momenty radości z poprzednich sukcesów.
5.Bądź przykładem – nic na Twoim dziecku nie zrobi takiego wrażenia jak widok Ciebie walczącej na przykład z nową umiejętnością. Czasem zmień słowa w czyny i pokaż, że wytrwałość popłaca.
6.Zapoznaj swoje dziecko z kilkoma powiedzeniami powszechnie szanowanych autorytetów:
Nigdy nie poniosłem porażki. Po prostu znalazłem 1000 sposobów, które nie zadziałały - Thomas Edison
Zawsze rzeczy wyglądają na niemożliwe do zrobienia, aż w końcu uda się je rozpracować – Nelson Mandela
To nie jest tak, że jestem taki mądry. To jest tak, że problemom poświęcam więcej czasu – Albert Einstein.

Gdy mój roczny syn uczy się dziś chodzić, jestem pierwsza do bicia braw za jego wysiłek i determinację, gdy stanie na swoje chybotliwe nóżki po setnym upadku i ostatnia, by go w tym wyręczyć i postawić na równe nogi.
Trwa ładowanie komentarzy...