5 prawd o pieniądzach, które powinno znać Twoje dziecko

Fot. Flickr / [url=http://bit.ly/1H3vPNh]Carissa Rogers[/url] / [url=https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/]CC BY[/url]
Fot. Flickr / Carissa Rogers / CC BY
Zbliżają się wakacje. Czas, podobnie jak ferie, dodatkowych wydatków związanych z wyjazdami i urlopem. Pieniądze. Temat wydawałoby się prosty. Rodzice idą do pracy, zarabiają, a potem wydają. Jednak dziecięce głowy nie zawsze są w stanie zrozumieć co oznacza “pieniądz” i jak jest jego wartość.

Rozmowa o pieniądzach nie należy do najprostszych. Rodzicom wydaje się, że to oczywiste - pieniądze mają swoją wartość, która przekłada się na koszt mieszkania, zakupów, paliwa, zabawek, ubrań, jedzenia itd. Jednak dla dzieci, zwłaszcza tych małych, wartość pieniędzy jest ciężka do zrozumienia.

Jedni mówią, że dzieci powinniśmy uczyć od najmłodszych lat oszczędzania. Inni, że nie powinniśmy zawracać im głowy takimi tematami, bo są na to jeszcze za małe. Jaki jest przepis na wychowanie małego ekonomisty, który będzie szanował pieniądze? Przede wszystkim uświadomienie go, że źródłem pieniędzy jest praca.

Zacznij wcześnie i postaw na zabawę
Przede wszystkim rozmowę o pieniądzach możemy zacząć już bardzo wcześnie, nawet z dwu, trzylatkiem. Dzieci najlepiej uczą się przez zabawę i wcielanie w różne role. Dlatego najlepszym sposobem na początek jest zabawa np. w sklep. Pieniądze możemy przygotować samodzielnie z papieru lub kupić gotowe zestawy do zabawy.
Możesz także posłużyć się piosenkami, które wprowadzą dzieci w tematykę pieniędzy.
Narodowy Bank Polski

Piosenki pt. „Polski złoty” zostały zrealizowane na zlecenie Narodowego Banku Polskiego przy współpracy z Teatrem Małego Widza. Skierowane do dzieci w wieku 1-5 lat piosenki informują o tym, czym są pieniądze i jak dbać o ich wartość. Teledysk ilustruje trochę z przymrużeniem oka, a czasem wręcz dosłownie słowa piosenki. Prowadzi małego widza za rękę przez świat, którego powoli zaczyna się uczyć – to świat pieniądza.

Mów o wartości pieniądza
Na początku dzieci nie będą rozumiały co oznaczają nominały znajdujące się na udawanych pieniądzach. Jak się nad tym zastanowić, to przecież temat pieniędzy jest nierozerwalnie związany z matematyką, którą dzieci poznają w zasadzie dopiero w szkole. Więc nie wymagajmy od 3-latka, że zrozumie ile to 5 zł, a ile 10.


Wytłumacz skąd biorą się pieniądze
Dzieci nie rozumieją jaki związek ma praca rodziców z pieniędzmi. Dlatego warto uświadamiać je, że pensję dostaje się za wykonane zadania, które wymagają poświęcenia czasu i energii. Jak to dzieciom zobrazować? Świetnie w takiej sytuacji sprawdzi się nagradzanie np. za wykonywanie obowiązków domowych. W ten sposób uczymy je, że wydawanie pieniędzy jest poprzedzone pracą i wysiłkiem.
Narodowy Bank Polski

Od 2015 roku postanowiliśmy nasz przekaz skierować także do innej, niezwykle wymagającej grupy, czyli dzieci w wieku 1-5 lat. Dlaczego? Jest to grupa dzieci, która przejawia niezwykłe zainteresowanie światem, symbolami, które nas otaczają oraz „szarą” codziennością. Jest to więc najlepszy moment, aby w przystępnej formie przekazać proste prawdy o tym, skąd się biorą pieniądze.

Różna praca - różna płaca
Warto uświadomić maluchy, że nie wszyscy ludzie mają pieniądze i że nie wszyscy zarabiają tak samo. W związku ze wspomnianym brakiem orientacji co do wartości pieniądza, dzieci nie potrafią zrozumieć, że ludzie mają różny statut społeczny.
Trenuj samokontrolę w wydatkach
Rozmawiaj z dziećmi o zarządzaniu swoim budżetem. O tym jak planować wydatki i w jaki sposób odkładać pieniądze. Zabierz je na zakupy i pokaż ile kosztują poszczególne produkty - maluchowi będzie łatwiej zrozumieć ich cenę. Starsze dzieci ucz oszczędzania. Roztoczenie wizji posiadania upragnionej zabawki jest świetną motywacją do ćwiczenia samokontroli w wydatkach. Najważniejsze jest to, żeby dziecko wiedziało, że czeka na niego nagroda.
Trwa ładowanie komentarzy...