Świat według Korczaka - 14 myśli, które zmieniają życie dzieci i rodziców na lepsze

Fot. Pixabay/[url=http://pixabay.com/pl/dzieci-krajobraz-kobiet-590072/]GGOMANG[/url] / [url=http://bit.ly/CC0-PD]CC0 Public Domain[/url]
Fot. Pixabay/GGOMANG / CC0 Public Domain
Świat byłby o wiele lepszym miejscem, a ludzie byliby szczęśliwi, gdyby choć na chwilę potrafili się zatrzymać i zobaczyć rzeczywistość oczami Janusza Korczaka.

1. Wysiłek i troska

Wychowanie dziecka to nie miła zabawa, a zadanie, w które trzeba włożyć wysiłek bezsennych nocy, kapitał ciężkich przeżyć i wiele myśli…*

2. Uczciwość

Bądź sobą – szukaj własnej drogi. Poznaj siebie, zanim zechcesz dzieci poznać. Zdaj sobie sprawę z tego, do czego sam jesteś zdolny, zanim dzieciom poczniesz wykreślać zakres ich praw i obowiązków.**

3. Zrozumienie

Byłoby błędem sądzić, że rozumieć znaczy uniknąć trudności.*

4. Człowieczeństwo

Dusza dziecka jest równie złożona jak nasza, pełna podobnych sprzeczności, tragicznie zmagająca się z odwiecznym: pragnę, ale nie mogę, wiem, że należy, ale nie podołam.*

5. Wyrozumiałość

Pozwól dzieciom błądzić i radośnie dążyć do poprawy.**

6. Dobro

Dziecko nie jest głupie, głupców wśród nich nie więcej niż wśród dorosłych.****

7. Spostrzegawczość i samokrytyka

Niekiedy rodzice nie chcą wiedzieć tego, co wiedzą – i widzieć tego, co widzą.*

8. Zdrowy rozsądek

...szczęście dla ludzkości, że nie możemy zmusić dzieci, by ulegały wpływom wychowawczym i dydaktycznym zamachom na ich zdrowy rozum i zdrową ludzką wolę.*

9. Otwartość

Dziecko nie może myśleć «jak dorosły», ale może dziecięco zastanawiać się nad poważnymi zagadnieniami dorosłych; brak wiedzy i doświadczenia zmusza je, by inaczej myślało.*

10. Sprawiedliwość

Nie ma dzieci – są ludzie; ale o innej skali pojęć, innym zasobie doświadczenia, innych popędach, innej grze uczuć.**

11. Dialog

...mówiłem nie do dzieci, a z dziećmi, mówiłem nie o tym, czym chcę, aby były, ale czym one chcą i mogą być.***

12. Pomoc

Dziecko jest cudzoziemcem, nie rozumie języka, nie zna kierunku ulic, nie zna praw i zwyczajów. [...] Potrzebny przewodnik, który grzecznie odpowie na pytanie.****

13. Szacunek

Dziecko – już mieszkaniec, obywatel i już człowiek. Nie dopiero będzie, a już. (...). Lata dziecięce – to życie rzeczywiste, nie zapowiedź.*****

14. Tolerancja

Dziecko ma prawo nie wiedzieć, nie pamiętać, ulec sugestiom uprzednich rozmów i własnych refleksji, [niekiedy] ma prawo świadomie kłamać.******


*Janusz Korczak, Dzieła, tom 7: Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Latona, 1993.
**Janusz Korczak, Dzieła, tom 7: Jak kochać dziecko. Internat, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Latona, 1993.
***Janusz Korczak, Dzieła, tom 7: Jak kochać dziecko. Kolonie letnie, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Latona, 1993.
****Janusz Korczak, Dzieła, tom 7: Jak kochać dziecko. Prawo dziecka do szacunku, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Latona, 1993.
*****Wstęp w: Maria Rogowska–Falska, Zakład Wychowawczy „Nasz Dom”, 1928
******O bezpieczeństwo dziecka, Szkoła Specjalna 1933/34 [1933], nr 1

Trwa ładowanie komentarzy...