Czytajcie! Książkę trzeba dobierać „na miarę”

Fot. Materiały prasowe
Od 1967 r. drugiego kwietnia – w rocznicę urodzin wielkiego duńskiego bajkopisarza Hansa Christiana Andersena – na całym świecie obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci. A jak dziecięce czytelnictwo wygląda dziś w praktyce?

Czy młodych Polaków faktycznie trzeba zachęcać do książek?
Z raportu Instytutu Badań Edukacyjnych wynika, że 95 procent uczniów ostatniej klasy szkoły podstawowej chętnie sięga po książki. Z pewnością duża zasługa w tym rodziców i nauczycieli.

- Nie da się ukształtować w dziecku nawyku czytania tłumacząc, że muszą czytać. Po pierwsze trzeba samemu świecić przykładem – dzieci są bardzo czułe na fałsz w postępowaniu dorosłych, głoszących jedno („Czytaj!”), a demonstrujących w swoim zachowaniu coś zupełnie innego („Gdzie ten pilot od telewizora?”) - mówi dr Aleksandra Piotrowska, psycholog dziecięcy i jurorka konkursu na najlepszą książkę dziecięcą „Przecinek kropka”.

- Po drugie, to, co zachwycało poprzednie pokolenie, nie musi znaleźć uznania u współczesnego dziecka, operującego zupełnie innym językiem i żyjącego całkiem innymi problemami. Dlatego też książkę trzeba dobierać „na miarę”, bo nawet pomiędzy rodzeństwem w zbliżonym wieku mogą być spore różnice co do preferencji czytelniczych.

Czym skorupka za młodu nasiąknie…
Na rynku jest w tej chwili mnóstwo książek dla dzieci. Często jednak za kolorową szatą graficzną nie stoi żadna wartość. Żeby więc wyłowić z natłoku propozycji naprawdę ciekawe pozycje, warto poradzić się ekspertów.

Warto kształtować gusta małych czytelników poprzez wybór czasem trudniejszych, bardziej wymagających tytułów. Książki pomagają nie tylko rozwijać wyobraźnię, kształtują też wrażliwość estetyczną i kulturę językową dzieci. Konkurs na najlepszą książkę dziecięcą „Przecinek i Kropka” już po raz 7 podpowiada rodzicom ambitną literaturę dziecięcą, która korzystnie wpływa na rozwój dziecka. – mówi Michał Tomaniak, Dyrektor Działu Książki w Empiku.


Te z lektur, które trafiają do elitarnej grupy nominowanych w konkursie, cechują walory edytorskie - wszystkie pozycje to arcydzieła dziecięcej ilustracji, które dotyczą interesujących dzieci tematów oraz skłaniają je do myślenia. Interesujący dziecko temat rozwija jego wyobraźnię i wrażliwość, skłania do myślenia, buduje pozytywny stosunek do świata i ułatwia jego zrozumienie. Podsuwając dziecku lekturę warto zwrócić uwagę na wartości niesione przez książkę, promujące właściwe zachowania, uczące szacunku dla innych, kształtujące kulturę uczuć i obyczaje – podkreśla Michał Tomaniak, Dyrektor Działu Książki w Empiku.

Magia wspólnego czytania
Oczywiście rola opiekuna nie powinna ograniczać się do wybrania maluchowi odpowiedniej lektury. To dopiero połowa sukcesu. Młodego człowieka trzeba jeszcze przekonać, że książki zabiorą go w zupełnie inny, magiczny świat, gdzie wszystko jest możliwe. - Wspólne czytanie z dzieckiem to jedna z niezwykle uniwersalnych metod – umożliwia realizację kilku celów naraz – mówi dr Aleksandra Piotrowska. - Przyzwyczajamy dziecko do codziennego obcowania ze słowem pisanym, demonstrując jednocześnie piękne wzory językowe. Niejako przy okazji przedstawiamy dziecku inne światy, innych ludzi w innych środowiskach, kształtując otwartość, rozbudzając ciekawość, wyobraźnię, marzenia.

Niezmiernie ważna i cenna jest też więź, która powstaje między rodzicem a dzieckiem podczas wspólnego czytania. - Dla dorosłych to wyjątkowa okazja do poznawania dziecka, obserwowania jego reakcji na czytaną lekturę, wciągania w rozmowy i dyskusje – dodaje dr Piotrowska. - A fizyczna bliskość towarzysząca najczęściej wspólnej lekturze w wyjątkowy sposób buduje i wzmacnia relacje z dzieckiem.

Jeśli więc zdarza się Wam zapomnieć o wieczornym czytaniu z maluchem, może Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci będzie dobrą okazją, żeby wrócić do tego rytuału. Wasze dziecko na pewno będzie Wam za to kiedyś bardzo wdzięczne.
Trwa ładowanie komentarzy...

KALENDARZ CIĄŻY

TYDZIEŃ PO TYGODNIU

PRZEDSZKOLAK

ROZWÓJ I WYCHOWANIE