Bazgroty, kolory, linie. Pokaż mi rysunek Twojego dziecka, a powiem Ci kim jest

Fot. 123RF
Dziś zajmiemy się czytaniem rysunków Waszych dzieci. Choć na początku może się to wydać wyjątkowo niepoważne, to uwierzcie mi, psychologia potrafi rozszyfrować dziecięce bazgroły. Dokładne analizy osobowości zostawmy jednak specjalistom. My spróbujemy zajrzeć w głąb wyobraźni Waszych pociech.

Dzieci na początku uczą się rysować, dopiero później pisać. Często niemowlaki potrafią już bazgrać po kartkach i bardzo lubią taką formę aktywności. Na początku nie do końca rozumieją, że ruch kredką po papierze zostawia kolor i kreskę, ponieważ nie widzą związku przyczynowo-skutkowego “kredka-kreska”.
To jaki kolor lubimy jest definiowane już około drugiego roku życia. Preferencje kolorystyczne są związane z cechami osobowości, jednak nie są stałe i mogą zmieniać się w ciągu życia pod wpływem doświadczeń i przeżyć.

Płeć a kolor

Kobiety znacznie częściej wybierają kolor czerwony i różowy. Mężczyźni wolą natomiast niebieski i zielony. Taki podział ma prawdopodobnie związek z pozostałościami ewolucyjnymi.

Angielski psycholog, Ciril Burt, zajmował się opisem prac dziecięcych. Na podstawie obserwacji doszedł do wniosku, że w wieku 2-3 lat dzieci rysują za pomocą bazgrot, a dopiero czterolatki zastępują je liniami. Z czasem zaczynają używać symboli i kształtów, a ich prace plastyczne zmieniają się wraz z rozwojem, np. u 11-latka możemy obserwować zdolność do kopiowania i odrysowywania wzorów.



Psychorysunek
Wykorzystywany jest w procesie diagnozy dzieci, ponieważ na jego podstawie można dotrzeć do informacji, którymi mały pacjent niekoniecznie chce się podzielić w rozmowie.

1. Ukazuje emocje i pragnienia
2. Jest pomocny w wyrażaniu strachu i agresji
3. Bada relacje rodzinne
4. Dzieciom upośledzonym pomaga wyrazić się poprzez ekspresję
5. Opisuje nastrój i stan psychiczny
6. Jest techniką projekcyjną, czyli pomaga odkryć nieuświadomione potrzeby
7. Czasami zastępuje kontakt słowny
8. Określa stan fizyczny badanego, np. obecność urazów neurologicznych
9. Jest dowodem w procesie terapii, a także w procesach sądowych

Zazwyczaj do badania wykorzystuje się ołówek, ponieważ pozwala na większą kontrolę nad rysunkiem lub pastele, które sprzyjają spontaniczności. Rysunki dzieci zawsze powinniśmy traktować całościowo, ponieważ znaczenie mają zarówno wybrane kolory, jak i kształt linii oraz nacisk kredki na papier.

Jaki kolor mają emocje?

Proponowane opisy kolorów są jedynie luźną interpretacją, więc nie należy się nimi zanadto sugerować.

Kolor – Emocja*

Czerwień – określa dzieci energiczne i niespokojne, może także oznaczać ukrytą agresję (przeżywaną lub przeżytą) i zdenerwowanie.

Czerń i szarość – mają związek ze stresem, lękami i obawami. Mogą wskazywać na zbyt małą ilość emocji pozytywnych ze strony opiekunów.

Niebieski – odzwierciedla lęk i niepokój. Dzieci używające tych barw częściej kontrolują swoje zachowanie.

Pomarańczowy – mówią nam o wysokim samopoczuciu, dobrym nastroju i optymizmie dziecka.

Biały – oznacza uporządkowanie, skłonność do perfekcji.

Żółty – zazwyczaj wybierany jest przez dzieci radosne, kreatywne i odporne psychicznie.

Fioletowy – często pojawia się w rysunkach dzieci wrażliwych, zamkniętych w sobie, posiadających zdolności artystyczne.

*Dzieci do 6 roku życia, w wyborze kolorów kierują się ich ciekawą i intensywną barwą. Proponowaną interpretację można stosować jedynie u dzieci starszych.

Delikatna kreska, może oznaczać niską samoocenę, brak wiary w siebie i swoje możliwości. Natomiast mocna i wyraźna, jest symbolem odwagi i pewności siebie.

Duże znaczenie ma również wykorzystanie przestrzeni do rysowania. Dzieci zdrowe zamalują całą kartkę lub skoncentrują się na środku. Rysunek znajdujący się w górnej części pracy świadczy o rozbudowanej wyobraźni, natomiast w dolnej jest oznaką przygnębienia i przeżywanego stresu. Rysunki w rogach kartki są charakterystyczne dla dzieci nieśmiałych.

Ciekawostka

Osoby z obniżonym nastrojem, depresyjne– w pracach takich osób obserwujemy małą ilość kolorów, przewagę pustych miejsc, brak wykończenia elementów.

Osoby wycofane i unikające – skupiają się najczęściej na kopiowaniu i odzwierciedlaniu. Nie są spontaniczne i kreatywne.

Trwa ładowanie komentarzy...