Jak i po co bawić się z maluchem? Zabawy dla dzieci w wieku 12-24 miesięcy

Nathan Bittinger/http://bit.ly/1JvxZpP/CC BY/http://bit.ly/1mhaR6e
Drugi rok życia, to nadal intensywny rozwój, przede wszystkim mowy i umiejętności chodzenia. Roczne dziecko wypowiada od 2 do 5 słów, natomiast już dwuletnie nawet 300!

W tym wieku pojawia się silna potrzeba ruchu, dlatego należy zadbać o zabawy fizyczne. Doskonali się również koordynacja wzrokowo- ruchowa, którą można ćwiczyć za pomocą zwyczajnej zabawy klockami. Drugi rok życia, to także okres buntu i krzyku, który głównie służy rozładowaniu nadmiaru emocji. Zabawą pomożemy dziecku pozbyć się niepotrzebnych napięć, a nazywając emocje tłumaczymy, co przeżywa.

Artystyczna duszka maluszka

Cel: rozwijanie kreatywnego myślenia i umiejętności plastycznych, ćwiczenie sprawności manualnej i koncentracji uwagi.

Przyrządy: papier, farby (do malowania palcami), papierowe talerzyki.

Instrukcja: farby do malowania palcami można kupić, albo zrobić domowym sposobem: kolorowe barwniki spożywcze wymieszać z wodą i mąką w takich proporcjach, aby farbki były gęste. Farby przelewamy na papierowe talerzyki, rozkładamy papier na trawie i odciskamy na nim rękę lub stopę dziecka . Pozwól mu ubrudzić się farbami, a przez to stymulować zmysł dotyku.

Ugniatanki

Cel: ćwiczenie umiejętności manualnych i koncentracji, rozwijanie kreatywności i ćwiczenie ekspresji plastycznej, poznawanie nowych kształtów i konsystencji przedmiotów.

Przyrządy: plastelina, modelina albo domowa ciastolina (1 szklanka mąki pszennej, 1 szklanka soli, woda), cerata.

Instrukcja: plastelinę układamy na stoliku tak, aby dziecko widziało wszystkie kolory. Dajemy mu ją do ręki i pokazujemy do czego służy. Ugniatamy kuleczki, wałeczki, dzielimy plastelinę na kawałki, rozgniatamy. Pozwólmy mu tworzyć, a za każde dzieło nagradzajmy pochwałą. W trakcie zabawy rozmawiajmy z dzieckiem o kolorach, jakich używa
i kształtach, jakie tworzy.

Lustereczko powiedz przecie…

Cel: rozwijanie samoświadomości dziecka, uczenie go nazywania części ciała, ćwiczenie koordynacji wzrokowej.

Przyrządy: duży brystol (wzrostu dziecka), kolorowe naklejki lub karteczki samoprzylepne.

Instrukcja: brystol rozkładamy na podłodze i odrysowujemy sylwetkę dziecka. Razem z nim dorysowujemy postaci oczy, nos, usta, włosy, uszy. Zanim narysujemy kolejne rzeczy, prosimy go żeby pokazało na sobie, jakie części ciała będzie rysowało. Naklejki przyklejamy w różnych miejscach na papierowej postaci. Zadaniem dziecka jest stworzenie lustrzanego odbicia i przyklejenie naklejek w tych samych miejscach co na papierowej postaci.

Morskie przygody

Cel: ćwiczenie koordynacji wzrokowo- manualnej, rozwijanie nawyku higieny i umiejętności obserwacji, uczenie samodzielności.


Przyrządy: wanna pełna ciepłej wody, mydło, gąbka, małe piłki.

Instrukcja: pluskanie, chlapanie, wylewanie wody, czyli to, co każde dziecko lubi najbardziej. Zacznij od nauki higieny. Daj dziecku mydło, na początku może wypadać mu z ręki i chlapać. Naucz je jak mydli się gąbkę, jak myć nóżki, stópki, rączki. Podziel się kąpielą: „ja dziś myję twoją prawą stronę, ty naśladuj mnie i umyj tak samo lewą”. Pozwól dziecku na trochę samodzielności. Po myciu, wprowadź trochę zabawy. Możesz wykorzystać małe piłeczki, które po zanurzeniu w wodzie, będą skakać na wszystkie strony.
Trwa ładowanie komentarzy...