Brak Ci pomysłu na zabawę z dzieckiem? Sprawdź jak się bawić z niemowlęciem

Andre Mouraux/http://bit.ly/1L2qA31/CC BY/http://bit.ly/1mhaR6e
Zabawa! Jedna z najbardziej skutecznych metod nauczania. Ma duży wpływ na rozwój dziecka. Naukowcy dowiedli, że stymuluje powstawanie nowych połączeń międzykomórkowych, które pomagają w kształtowaniu inteligencji. Aż 50 proc. tych połączeń powstaje do 5 roku życia. Dobrze zaplanowana zabawa pomaga dzieciom uczyć się świata, rozwijać zdolności poznawcze, takiej jak pamięć, uwaga, język, umiejętność planowania i rozwiązywania problemów.

Dziecko poznaje role społeczne, normy i zasady np. postać pozytywna – strażak, policjant lub czarny charakter – złodziej. Poprzez gry, takie jak podchody i dwa ognie uczy się strategii, współdziałania i kompromisów. Zabawy ruchowe nie tylko rozwijają fizycznie, ale również pomagają rozładować napięcie i emocje. Z pomocą rodziców dzieci mogą rozwijać spostrzegawczość, trenować pamięć i doskonalić uwagę.

Okres niemowlęcy

To najbardziej newralgiczny czas dla rozwoju. Organizm dynamicznie się rozwija, a niemowlę doskonali umiejętności ruchowe, intelektualne i tworzy pierwsze więzi emocjonalne. To znaczący moment dla rozwoju psychicznego. Poprzez zabawę pomagamy niemowlakowi uczyć się otoczenia, mowy, rozwijać umiejętności motoryczne i rozumieć związki przyczynowo – skutkowe.
Paluszek i stópka
Cel: zabawa pomaga w rozwoju zdolności motorycznych, daje okazję do poznawania swojego ciała, a także ćwiczy umiejętność skupiania uwagi.

Przyrządy: kocyk i miejsce do zabawy.

Instrukcja: zabawę można zaaranżować po przewijaniu, gdy dziecko jest częściowo rozebrane. Zaczynamy od stóp, delikatnie je głaszcząc. Masaż pomaga mu zrelaksować się i odprężyć. Następnie chwytamy jego nogi za kostki i na przemian, delikatnie powoli zginamy i prostujemy. W ten sam sposób ćwiczymy górne części ciała. Możemy mu pokazać paluszki u rąk, pomasować brzuszek, połaskotać paszki i ucałować główkę. W trakcie wykonywania tych wszystkich czynności należy opowiadać o tym co się dzieje. Pokazuj dziecku jakich części ciała dotykasz, i mów o tym np.: „to są twoje nóżki Zuziu”, „to są twoje dłonie Zuziu”.
Tajemnicze grzechotki
Cel: dzięki tej zabawie dziecko poznaje różne dźwięki i uczy się procesu przyczynowo- skutkowego. Zabawa wspomaga również rozwój językowy.

Przyrządy: plastikowe butelki, zawartość grzechotek: ryż, fasola, groszek, kamyki, cukier, kuleczki pieprzu itp.

Instrukcja: do butelek wkładamy różne przedmioty i szczelnie je zamykamy. Potrząsamy grzechotkami, a następnie dajemy je dziecku do ręki. Opowiadamy, co znajduje się w środku pojemnika i do czego służy. Niemowlę oswaja się z dźwiękami i z naszym głosem. Zabawką można potrząsać raz z jednej, raz z drugiej strony dziecka, aż zacznie reagować na dźwięk i kojarzyć go z poruszaniem zabawką.
Niemowlęcy pilates
Cel: poprawienie zdolności motorycznych, poczucia równowagi, rozpoczęcie procesu lateralizacji.

Przyrządy: duża piłka o średnicy ok. 80 cm.

Instrukcja: piłkę stawiamy na płaskiej powierzchni. Kładziemy na niej, na brzuszku, niemowlę. Pamiętajmy, że jeśli nie potrafi jeszcze samodzielnie trzymać sztywno głowy, to należy ją podtrzymać. Piłkę delikatnie poruszamy do przodu, do tyłu i na boki. W trakcie zabawy masuje ona brzuch dziecka i pozwala mu się odprężyć. Piłkę można też wykorzystać jako bębenek, dziecko uderzając w nią rękami i nogami będzie miało świetną zabawę.
Skrzynia piratów
Cel: ćwiczenie zdolności manualnych, poznawanie związku przyczynowo-skutkowego, ćwiczenie zmysłu dotyku, uczenie się kolorów.

Przyrządy: kolorowe wstążki, apaszki, ściereczki lub szaliki, pudełko, mazaki.

Instrukcja: wstążki i apaszki splątujemy tak, aby powstał kolorowy sznur. W pudełku wycinamy niewielką dziurę, przez którą dziecko będzie przeciągało materiał. Pudełko malujemy mazakami. W otworze zostawiamy końcówkę sznurka, którą pokazujemy dziecku i czekamy na to, co z tym zrobi. Można również pokazać mu, w jaki sposób wyjąć kolorowy skarb ze skrzyni. Gdy niemowlak wyjmie już cały sznurek, to znowu wkładamy go do pudełka i czekamy na jego reakcję. Podczas zabawy opowiadajmy mu o materiałach i kolorach, z których składa się nasz „skarb”.
Kolorowe gwiazdki
Cel: ćwiczenie zdolności wodzenia wzrokiem, rozpoznawanie kolorów, oswajanie dziecka
z ciemnością, ćwiczenie ruchu głowa-szyja.

Przyrządy: latarka, kolorowy celofan, kawałek tekturki, nożyczki, gumka recepturka lub taśma.

Instrukcja: z tekturki wycinamy gwiazdkę, takiej wielkości, aby pasowała na szkiełko latarki. Następnie wycinamy kawałek kolorowego celofanu, którym nakrywamy gwiazdkę. Gumką recepturką mocujemy folię do latarki. Gasimy światło w pokoju i siadamy razem
z dzieckiem. Zapalamy latarkę i pokazujemy niemowlakowi kolorową gwiazdkę na ścianie. Gdy już skupi na niej wzrok, powoli poruszamy światełkiem po ścianie i suficie. Możemy dać mu latarkę do ręki i nauczyć jak poruszać gwiazdką. W trakcie zabawy mówmy, jakiego koloru jest światło i na jakie przedmioty świeci.
Wydzieranki
Cel: stymulowanie motoryki kończyn górnych, ćwiczenie zdolności manualnych
i koordynacji wzrokowo- ruchowej.

Przyrządy: kolorowe bibułki, papier, gazety lub folia.

Instrukcja: rozkładamy wokół dziecka kolorowe bibułki i czekamy na jego reakcję. Gdy nic nie zrobi, sami bierzemy się do pracy: papier zgniatamy, albo drzemy na małe kawałki. Im bardziej kartki szeleszczą, tym lepiej. Możemy zrobić z papieru kulkę i bawić się nią, jak piłką, rzucając razem z dzieckiem do celu, np. do kosza. Pamiętajmy, aby za każdym razem, gdy dziecko powtórzy nasze zachowanie nagradzać go głośnym „brawo“! Zapewniam, że po takiej zabawie żaden kawałek papieru nie zostanie w całości.
Trwa ładowanie komentarzy...